Spring naar bijdragen

Zendamateur PE0GJG


Juul

Aanbevolen berichten

Dat ik Veronica historicus ben ( zelf benoemd dat weer wel ) maar ook zendamateur weten de meesten hier wel.

En niet zo iemand die op 27 mHz zat en zit maar echt met een machtiging die ik kreeg in 1975 na een examen bij toen nog PTT.

27 mHz was niks voor mij als electronicus, al dat oninteressante geklets............

Afgelopen week vond ik nog een foto uit 1983, ik woonde toen in Bunschoten bij forumlid Henk Roos om de hoek.

Erg aardig om te zien vind ik. Als ik verhuisd ben wordt het weer net zo denk ik. We hebben dan meer ruimte als we nu hebben. ( En met "we" bedoel ik de rest van de familie, niet als ik het over "ik" heb..........)

Vanaf de Veluwe,

Juul - PE0GJG

2rzdm37.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie ik daar een ICOM IC-R7000?

Nee, joh, die was er toen nog niet......

Gewoon een ICOM R70 ontvanger bestuurd met de Sinclair Spectrum computer.......

Juul


En ja, deze "oude man" had in 1979 een machtiging om in Canada uit te mogen zenden.

Ik ging weer eens op familie bezoek dus nam m'n zender mee. Tegenwoordig is dat allemaal makkelijk te regelen via Internet maar toen moest je nog gewoon brieven schrijven......

Dat waren nog eens tijden.

Juul

rjimnm.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van die Spectrum, en ook de ZX81 veel plezier gehad, en eigenlijk ook veel geleerd! Nu is het allemaal plug en play, en weet je eigenlijk niet meer waarom het werk! (als het werkt...:-)

Voor de rest zie ik ook een soldeer station, standaard bij zendamateurs in die jaren! Ik moet hoognodig ook de zenders weer eens aansluiten!

Groet Hans

PD0LQA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ik Veronica historicus ben ( zelf benoemd dat weer wel ) maar ook zendamateur weten de meesten hier wel.

En niet zo iemand die op 27 mHz zat en zit maar echt met een machtiging die ik kreeg in 1975 na een examen bij toen nog PTT.

27 mHz was niks voor mij als electronicus, al dat oninteressante geklets............

Afgelopen week vond ik nog een foto uit 1983, ik woonde toen in Bunschoten bij forumlid Henk Roos om de hoek.

Erg aardig om te zien vind ik. Als ik verhuisd ben wordt het weer net zo denk ik. We hebben dan meer ruimte als we nu hebben. ( En met "we" bedoel ik de rest van de familie, niet als ik het over "ik" heb..........)

Vanaf de Veluwe,

Juul - PE0GJG

2rzdm37.jpg

Hmmmm, ik licht deze zinnen er nog eens uit, kom ze vaker tegen als zendamateurs zich zo willen onderscheiden van de mensen op 27 mhz. Deze zin Juul:

En niet zo iemand die op 27 mHz zat en zit maar echt met een machtiging die ik kreeg in 1975 na een examen bij toen nog PTT.

27 mHz was niks voor mij als electronicus, al dat oninteressante geklets............

Ik heb daar moeite mee. Ik zou het zelfde kunnen schrijven om me te onderscheiden van mensen die , zeg maar, "gewone " honden hebben. Asbakkies en alle soorten rashonden wel of niet gekocht bij een rasvereniging.

Mijn vouw en ik houden al zeer vele jaren windhonden, Irish Wolfhounds en Deerhounds, feitelijk de Hooghe School onder de hondenrassen, niets voor mensen die graag zomaar wat neuzelen met honden die je bevelen als: zit,sta, lig, voet, poot etc etc geeft.

Kopen kun je deze rassen maar zo niet,je wordt zeer uitgebreid tegen het licht gehouden. Je moet wel wat bagage hebben om zo'n hound in huis te mogen hebben, goede "papieren" hebben . Wij krijgen onderweg ook wel vragen over: waar kun je ze kopen, is dat nou de grootste hond ter wereld? etc etc. We lopen dan maar met de neus in de wind door.

Gatverdarrie de Haan,wat zit je nou toch elitair te raaskallen. Gelukkig zijn wij niet zo.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Paul,

Ik bedoel het inderdaad precies zoals ik het schrijf. Maar dan afgezet in die tijd.

In de ogen van een zendamateur was 27mHz "vreemd volk".

En de meeste zendamateurs in die tijd waren ook echte elektronisch opgeleide mensen.......

En dat ik dat vond daar sta ik nog steeds achter.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Paul,

Ik bedoel het inderdaad precies zoals ik het schrijf. Maar dan afgezet in die tijd.

In de ogen van een zendamateur was 27mHz "vreemd volk".

En de meeste zendamateurs in die tijd waren ook echte elektronisch opgeleide mensen.......

En dat ik dat vond daar sta ik nog steeds achter.

Juul

Ja,dat klopt,maar er waren ook hele serieuze 27 mcersdie louter op usb lange afstanden zochten en de qsl kaarten verzamelden en geen onvertogen woord de ether inslingerden. Onder zendamateurs heb je ook raar volk,in mijn woonomgeving zit er 1 in de middle of niks in een volkomen afgeragd huisje met louter troep om het huis maar een giga antenne park voor heelveelmeterbanden. Horizontaal, verticaal, versatowers wel drie en dan nog enkele masten etc . Het is een zendamateur met diploma's, mijn vrouw zegt dat in dat huis geen vrouw woont, dat ziet ze in 1 oogopslag. Een catweazle maar ongetwijfeld een electronica deskundige.

Ik bedoel er iets anders mee, zal het met een mooi voorbeeld neerzettenen daarna weer gauw de tuin in, heb inmiddels groene vingers....... van de Wyzonol.

Wij hebben lange tijd een MG gehad,Engelse sprotwagen,in dit geval een MG B spaakwielen en BritishRacing Green uit 1968 met chroom bumpers. We werden lid van de MG club, dus elke maand het blad en iedere 3 maanden de club avond en in de zomer zo'n toertocht. De eerste x dat wij de clubavond bezochten viel ons al op dat per type en bouwjaar MG de zaak was verdeeld en ook de mate van bekaktheid en neus in de wind

hing daar van af. Boven in de pikorde stonde zij die een MG T serie uit 45 - 55 hadden. Daarna kwam het gezeldschap van de MG A berijders, 55-62, en daarna het volk in de MG B's vanaf 62 -74. Vanaf 74 kreeg je het plebs in de MG B 's van 74 to 80, de zogeheten en door puristen verachte "Rubber bumper" MG's.

Zo was de zaak verdeeld en wee o wee als je als B er het groepje van T tjes of A tjes in wilde. "Terug in je hok".

India met het kasten systeem in het klein.

Wij lachtten ons een scheur in de broek om dat onnozele volk en bedankten na een half jaar voor het lidmaatschap.

De MG hebben we nog vele jaren met plezier gereden.

Nu maar weer tijd voor het betere klodderwerk aan de buitenkant van het huis in de schaduw.

Moi!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Juul,

Ik luisterde tot voor een aantal jaren geleden naar de 80 en 40 m amteurs, dus officiele gelicenseerde boys, zat ook zo'n Hollands groepje soms de hele nacht te o-hoeren en dat was me soms een geleuter......

(De storing op KG is bij mij nu zo groot dt ik nauwelijks nog naar de omroep kan luisteren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar er waren ook hele serieuze 27 mcersdie louter op usb lange afstanden zochten en de qsl kaarten verzamelden en geen onvertogen woord de ether inslingerden.

Zo was het ook op de Drie Meter FM band (100-108 MHZ) , je had er genoeg 'zendamateurs' die serieus (DX) verbindingen maakten en

technisch behoorlijk onderlegd waren.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Juul,

Ik luisterde tot voor een aantal jaren geleden naar de 80 en 40 m amteurs, dus officiele gelicenseerde boys, zat ook zo'n Hollands groepje soms de hele nacht te o-hoeren en dat was me soms een geleuter......

(De storing op KG is bij mij nu zo groot dt ik nauwelijks nog naar de omroep kan luisteren)

Dag Ruud,

Je hebt kunnen lezen dat ik het over "toen" had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Als etherpiraat bemoeide ik mij niet zo met het "sociaal" verkeer. (ook wel geleuter genoemd :-) het ging mij vooral om de techniek.

Maar na 2X "gepakt" te zijn (op de 27Mc en 3 meter) werd het mij een beetje te duur om op deze wijze door te gaan.

Vandaar dat ik maar een staatsexamen heb gedaan om mijn D machtiging te halen, wat in één keer lukte.

Sindsdien ga ik door het leven als o.a. PD0RAG, maar de sju (schrijf jus) is er wel een beetje af op dit moment.

Want dat "sociaal" verkeer, (ook wel geleuter genoemd :-) kom ik steeds vaker tegen op de (vooral) 2 meter en 70 centimeter.

Daarnaast houd mijn werk mij ook tegen om veelvuldig met deze hobby bezig te zijn.

Dat neemt niet weg dat ik voor de gein de afgelopen tijd toch zo af en toe op de 27Mhz (ssb) zit te luisteren naar overzeese stations.

En ik moet eerlijk zeggen dat het op die band een stuk rustiger is als 33 jaar geleden.

Waar je toen o.a.Italianen Brazilianen hoorde, hoor je nu Polen en Ieren.

Verbindingen maken op deze band doe ik niet meer, maar heb er toen wel veel van geleerd.

Het is en blijft een fascinerende hobby, alleen begint de techniek me hierbij een beetje voorbij te hollen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Weller bouten heb ik nog per honderd gerepareerd en onderhouden. Ik werkte in die tijd, jaren zeventig, bij Eminent, de orgelfabriek. Daar stonden de bouten gemiddeld 13 uur per dag aan. Heb hier ook nog een paar stiften en nog een element. Tot op heden niet nodig gehad, dus inderdaad een heel goed product

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Raar volk , er moeten soorten van mensen zijn. Er zijn ook heel veel Radio Amateurs die geen enkele stropdas meer kunnen dragen omdat hun nek veels te dik is om u tegen te zeggen en kijken ook vaak neer op anderen. Ze vinden zich beter dan de rest. Die generatie is nu haast uit gestorven maar de piraten van voor de WO 2 bv die later legaal werden , gingen dan vaak een grote mond opzetten of de andere die niet legaal waren.

Er zijn heel veel 27 mc's die de kneepjes daar hebben geleerd en dan hoger op zijn gegaan omdat er daar meer mogelijkheden waren en zijn. En men vergeet ook vaak dat er mensen zijn die het wel hoger op willen zoeken , maar waarvan de lap net even iets te hoog ligt en ofwel blijven waar ze zitten of zaten of er mee kappen en alles aan de kapstok hangen.

En dat laatste heb ik dus ook gedaan en nu heb ik echt géén zin meer in en alle fut is er uit. Een citroen kan je niet blijven uitpersen na een tijd komt er toch géén druppel meer uit .

Dus rare mensen tis maar net hoe je het bekijkt , ik denk dat alle mensen in zekere zin en elk op een andere gebied wel een beetje raar in elkaar zitten. Misschien is dat nu net omdat we allemaal " mens " zijn das misschien ook best wel raar ?

Ik ben hier pas een nieuw lid of gebruiker sinds een dag of zo , maar ben niet van plan om heel veel berichten te posten. Liever géén dan wel lezen wel en niet

Tot ziens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Af en toe luister ik nog wel eens mee op de 2 meter.

Ben zelf geen zendamateur (meer) en het illegale 3 meter circus ben ik in '83 uitgestapt. ( nog wel een tijdje wat programma's opgenomen voor anderen)

27Mc had ik ook, en het spul ligt er nog. Werkeloos, dat wel. Alleen in de Jeep gebruik ik het nog, tijdens ritten in het terrein om contact te houden.

Er is inderdaad ook op de 2 meter band is tegenwoordig vaak geleuter te horen. Maar even zoeken en je komt wel weer een techneut tegen. Leuk om te horen!

Vroeger op de 27Mc waren er ook altijd wel wat lieden aan het vogelen met hun apparatuur. En dan niet alleen op zoek naar meer vermogen. Zo hebben we nog wel commodore 64 programma's overgezonden, enz. Ok... technisch gesproken niet veel bijzonders, maar je was niet puur aan het leuteren over dat ding.. ;)

Overigens heb ik wel eens een "date" gehad via de 27Mc, maar dat was nooit veel soeps wat je dan ontmoette.. :D Tjonge, wat een intelligentie zat er dan achter een leuke stem zeg.. Pffff Afkappen en snel naar de kroeg dus!

Mijn mooiste tijd was toch wel op de 3 meter.. Zenders bouwen en dan zo goed mogelijk afregelen. Rapportjes vragen in de nacht... Prachtig! Illegaal ja... Nogal! :P Maar ook spannend! Verste dat ik me herinner was ergens in Drente, vanuit Doetinchem met een 10 elements antenne op 8 meter hoogte.

2 meter amateurs, waar ik destijds ook wel kwam, waren steevast elektronica freaks. Mensen die dachten in transistoren, weerstanden, condensatoren en spoelen..

Bij de 27MC, en die ken ik eigenlijk slechts van de MARC, was dat inderdaad wel anders.

Op de 3 meter kwam je van alles tegen... Veelal hobbyisten die erg handig waren met electronica maar in feite niet veel meer deden dan bestaande schema's nabouwen (ikzelf inkluis), soms echte techneuten en veel mannen die een ander een zender lieten bouwen en dan op zondagochtend 2 uurtjes smartlappen de lucht in keilden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik denk dat meer als driekwart van de huidige zendamateurs zijn begonnen als piraat op de een of andere frequentie.

Maar als je het ze vraagt zeggen ze steevast: nee hoor ik niet, nou ik weet wel heeeeel veel beter.

het blijft een leuke hobby, en als je met piraten geen storing veroorzaakt of anderszins , lekker experimenteren en vooral veel ervan opsteken.

Anders is het rouwens met die kilowatt piraten in oost en noord nederland, dit heeft niets meer met de hobby te maken.

Ik zeg oprollen die zooi

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6407
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    strichacht
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.