Jump to content
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

De machinekamer van de Norderney


Annerob

Recommended Posts

1 uur geleden zei DS23MAN:

Hallo, ben nieuw hier. Zelf sinds de jaren tachtig geluidstechneut ( live/studio) en machinist op de Groninger kustvaarders. Via via op dit forum terecht gekomen. Jammer dat er diverse plaatjes in dit draadje missen omdat ze niet direct op dit forum zijn geplaatst.

 

 

Hebben "wij" ook nog een gewone naam ?   Dat maakt het communiceren wat aardiger en wellicht jou helpen.

  • reaction_title_1 2
Link to comment
Share on other sites

Mooie foto's Juul. Alleen is er 1 probleem qua data als je de geschiedenis van Daf er overheen legt. Daf is pas in 1957 begonnen met een eigen motorenfabriek, d.w.z. de 575. dat was een Leyland motor in licentie gebouwd. De 1160 op de foto is ook een Leyland motor maar kwam pas in 1968 op de markt. Waren rampenbakken trouwens, roken, roken en nog eens roken. Net als de streek en stadsbussen in die tijd, zaten altijd Leyland of Daf blokken in. Een drama om aan te sleutelen omdat er diverse soorten (engels) draad in die motoren zat. Komen we bij de lichtmotor, als dit inderdaad een Daf was, zal het een 475 geweest zijn. Een 575 met kleinere slag zodat die wat minder hoog was. Jammer is dat er geen foto's zijn van het hoofdschakelbord.

  • reaction_title_1 1
Link to comment
Share on other sites

Mooi onderwerp en zo te zien opnieuw leven ingeblazen. Ik steek als leek maar wel zeer belangstellend mbt het schip Norderney veel van op. Mooie foto's en dank aan de techneuten die veel van wat er te zien is verklaren. De Norderney was als zendschip zodanig omgebouwd dat het een"purpose built radioship" was geworden. 

  • reaction_title_1 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei DS23MAN:

Dank! De foto met Ko is niet op de Norderney maar op de Borkum Riff. Je ziet duidelijk dat het een echte machinekamer is.

 

 

Ik heb wel foto's met Ko wel  maar waar zie je die hier dan ?

  • reaction_title_1 1
Link to comment
Share on other sites

Mooie foto's hoor.

Zoals ik al eens eerder zei, waar zijn we zonder de hulp van onze Juul.....

Zijn er nog foto's van de Norderney kombuis,waar het bier stond?

 

 

Edited by Moby
Link to comment
Share on other sites

Al met al begint het nu wel duidelijk te worden met het door Juul aangeleverde materiaal.

 

De Borkum Riff: daar stond allerlei zwaar verouderd Duits dieselspul op. De laatste foto met Ko is een viercilinder met radiateurkoeling. Een noodset omdat je hem ook kon aanslingeren gezien de hendel aan de voorzijde. Om gedoe met onderdelen te voorkomen is daar een Daf 575 op geplaatst ( foto startpost). Veel vermogen was niet nodig met die zender van 2.5 kW.

 

Dat werd een ander verhaal met de Norderney.

 

Gezien de offerte uit 1966 waarin gesproken wordt van de levering van meerdere 50 kVA sets in het verleden kunnen dat in die tijd alleen Daf 575's geweest zijn. Je moet je wel bedenken dat DAF nooit een enkele motor van de grond af heeft ontwikkeld. Ze kochten van alles in oa bij Perkins en Leyland. De 575 was een in licentie gebouwde Leyland. Dit soort praktijken gingen zelfs door bij de Truttenschudder en de 343 ( Volvo) waar een Renault blokje in lag. De Norderney is met twee 575's in bedrijf gekomen maar een zender die max 30 kW trekt op een 50 kVA generator is nou niet bepaald een goed idee. Zeker niet met AM, je stroomverbruik moduleert leuk mee met je uitzendsignaal en vermoedelijk draaiden ze tegelijkertijd met 2 motoren, 1 voor het schip en studio en de ander voor de zender. Vandaar de offerte in 1966 voor een 90 kVA set. Dit was inderdaad een DP 680, een omgekatte O.680 van Leyland. Later ( 1968) is deze motor als de 1160 door Daf zelf in productie genomen. De 575 die plaats moest maken hebben ze in de bak geplaatst. De onderhoudslijst met de naam Daf 3 (DP680) heeft nog een leuk wetenswaardigheidje: het regelmatig bijvullen van de olie in regulateur op de brandstofpomp. Die was dus gewoon lek.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei Moby:

Mooie foto's hoor.

Zoals ik al eens eerder zei, waar zijn we zonder de hulp van onze Juul.....

Zijn er nog foto's van de Norderney kombuis,waar het bier stond?

 

 

Dat was dan wel warm bier......

Link to comment
Share on other sites

Op 23-11-2013 om 18:30 zei pvanklei:

Deze foto uit 1973 kwam ik nog tegen op de site cloak_login_or_register

 

cloak_login_or_register

 

 

Ja, is gemaakt door collega techn. Arze Veenstra. Heeft Jingle web "geleend'.

Link to comment
Share on other sites

Als je nog wat verder gaat rekenen. Daf 3 (DP  680) had op het eind 40.000 draaiuren op de klok. Omgerekend naar gemiddeld 60 km/h zou dat 2,5 miljoen kilometers zijn geweest in een vrachtwagen. De 575's waren nog ouder. De handel was gewoon op en versleten en was het de vraag of de investeerders er nog geld in wilden pompen gezien de politieke situatie.

Link to comment
Share on other sites

22 uur geleden zei DS23MAN:

Mooie foto's Juul. Alleen is er 1 probleem qua data als je de geschiedenis van Daf er overheen legt. Daf is pas in 1957 begonnen met een eigen motorenfabriek, d.w.z. de 575. dat was een Leyland motor in licentie gebouwd. De 1160 op de foto is ook een Leyland motor maar kwam pas in 1968 op de markt. Waren rampenbakken trouwens, roken, roken en nog eens roken. Net als de streek en stadsbussen in die tijd, zaten altijd Leyland of Daf blokken in. Een drama om aan te sleutelen omdat er diverse soorten (engels) draad in die motoren zat. Komen we bij de lichtmotor, als dit inderdaad een Daf was, zal het een 475 geweest zijn. Een 575 met kleinere slag zodat die wat minder hoog was. Jammer is dat er geen foto's zijn van het hoofdschakelbord.

Hallo,

Toen de Norderney nog in Antwerpen lag afgemeerd, kon ik daar nog enkele foto's nemen van de generator en het schakelbord, maar ik ga ervan uit dat dit een veel latere versie is dan het originele bord, misschien nog wel enkele originele parts?

 

De diverse foto's kan je hier vinden:

cloak_login_or_register

cloak_login_or_register

cloak_login_or_register

cloak_login_or_register

cloak_login_or_register

cloak_login_or_register

cloak_login_or_register

cloak_login_or_register

 

Mvg,

 

Frank

SIMG2584.JPG

SIMG2585.JPG

  • reaction_title_1 1
Link to comment
Share on other sites

Dat is inderdaad de Dynaf 575 set, is wel behoorlijk aan geknutseld. Zit een niet origineel watergekoeld uitlaat spruitstuk op. Verder hebben ze bij de ombouw na de Veronicatijd een andere bedieningskast met stroommeters gemonteerd omdat het hoofdschakelbord verwijderd is. Ze konden dan blijkbaar op walstroom of noodstroom draaien.

Link to comment
Share on other sites

Een vraag voor Juul:

 

Er zat een frequentie meter voor de spanning op zender in de eindregie gebouwd. Dat zou er op duiden dat men er snel achter is gekomen dat de Daf 575 te licht was en men de modulatie beperkte om de set niet door de hoeven te laten gaan. Vandaar ook de snelle upgrade naar de 90 kVa set. Klopt dat?

 

screen 4.jpg

Edited by DS23MAN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Recently Browsing

    • No registered users viewing this page.
  • Member Statistics

    • Total Members
      6222
    • Most Online
      2923

    Newest Member
    Bats
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.