Spring naar bijdragen

De machinekamer van de Norderney


Annerob

Aanbevolen berichten

Rob heb je de uitlaat op stuurboord tegen de reling aan gezien op

foto 2 ? Is die misschien van het kleinere aggregaat ?

De foto is trouwens gespiegeld weergegeven. Henk.

Goed punt, Henk!

Even aan het snuffelen geweest en inderdaad, daaronder, dus buiten de machinekamer en op dekhoogte, stond nog een generatorset!

Het grappige: Daar ongeveer staat er nu weer één en daar ongeveer stond de verwaarloosde DAF op de foto's uit 2003 ook ongeveer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo,

Ik ween niet op welke foto je kijkt, maar er zijn op een aantal foto's toch echt 3 uitlaat pijpen zichtbaar. Sterker: zelfs 4! 3 hoge staande pijpen vanuit de machinekamer ingang en één wat schuin gemonteerde rechts op het bakdek. tegen de reling (Voor de kijker links, op de zwart/wit foto tijdens zwaar weer)

Dat "baken" op het bakdek is de "ankerbal", met daarboven een ankerlicht.

Een schip dat voor anker ligt, dient deze signalen te voeren. Meestal wordt er een bal gehesen, maar bij schepen die vast voor anker liggen, zoals de Norderney, lost men het vaak wat definitiever op.

Als je zoekt naar foto's van de andere zendschepen, dan zul je ergens voorop ook zo'n bal ontdekken. Ik weet dat hij bij de Mebo2 wel "gewoon" gehesen was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De foto:

tanksNorderneyjpg_zps46afc494.jpg

Deze foto is vermoedelijk genomen vanaf de kettingbak richting het achterschip. Direct achter de fotograaf zou zich de kettingdoorvoer vanaf het dek ( nabij de plek van de lier) moeten bevinden. Aan de andere kant van die kettingdoorvoer bevond zich de studio/zenderkamer.

We zien op de voorgrond 2 stuks 5000 liter (diesel?) tanks, met achter de wand een 10000L (diesel?)tank.

De ruimte om en tussen de tanks was de pompenkamer, waar vrijwel zeker pompen stonden om ballast in te nemen/uit te pompen. Vermoedelijk stonden daar ook de pompen voor de drinkwatervoorziening en dieselolie. Je ziet de zekeringkasten en (werk)schakelaars van de pompen op de wand zitten.

Onder de 2 ronde tanks op de voorgrond, in de kiel van het schip, bevond zich een drinkwatertank, in de boeg, tegen de machinekamer, nog één. Daarvoor en daarachter waren ballasttanks, waarvan er her en der door het schip nog een aantal waren.

Zou je achter de grote 10000L tank kunnen kijken, dan zou je de oude doorvoer van de schroefas zien zitten.

Alles wat je hier ziet bevond zich onder de bemanningsverblijven.

De trap die je ziet is de trap vanuit het dekhuis naar de gang beneden, waarlangs de bemanningshutten zich bevonden en die uiteindelijk naar de studio leidde.

Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar andere foto's die je toen geschoten hebt...

Bedankt voor de uitleg, ik dacht altijd richting boeg.

Dit is de enige foto die ik momenteel van de binnenzijde heb ten tijde van de ombouw in Zoutkamp Groningen in 1981.

Op deze link nog vele andere foto's die je mischien niet kent. http://www.marinebroadcasters.com/veronica/Veronica.htm

De site is door mijn zoon Mark en ondergetekende vanaf 2002 in elkaar gezet.

Onder aan de eerste Veronica pagina e volgende pagina onder de noemer "More Veronica".

De meeste foto's komen uit het archief van Hans Knot. De Zoutkamp foto's zijn door Marcel Poelman gemaakt.

Ik zal hem mailen met het veroek of hij eventuele foto's ter beschikking wil stellen.

Dit begint een mooie onderwerp te worden, zag ook al de tekening door Boonstra gemaakt, het zou mooi zijn om aan de hand van die tekening met foto's een compleet beeld te maken.Veel succes hiermee.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo,

Ik ween niet op welke foto je kijkt, maar er zijn op een aantal foto's toch echt 3 uitlaat pijpen zichtbaar. Sterker: zelfs 4! 3 hoge staande pijpen vanuit de machinekamer ingang en één wat schuin gemonteerde rechts op het bakdek. tegen de reling (Voor de kijker links, op de zwart/wit foto tijdens zwaar weer)

Dat "baken" op het bakdek is de "ankerbal", met daarboven een ankerlicht.

Een schip dat voor anker ligt, dient deze signalen te voeren. Meestal wordt er een bal gehesen, maar bij schepen die vast voor anker liggen, zoals de Norderney, lost men het vaak wat definitiever op.

Als je zoekt naar foto's van de andere zendschepen, dan zul je ergens voorop ook zo'n bal ontdekken. Ik weet dat hij bij de Mebo2 wel "gewoon" gehesen was.

Ik heb op de zwart/wit foto gekeken en daar zie ik twee pijpen op het dek met de opening naar ons toe. Zijn die kleine pijpen (3 stuks) in het midden hoger geplaatst ook uitlaten? Er is ook op een andere foto een vierkante 'pijp'te zien. Of is dat niet een uitlaat. Ik heb niet zoveel verstand van schepen. Vandaar...

Gr .Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat de goede kant op, met al deze info. Zeer benieuwd of 'we' er uiteindelijk in slagen om inderdaad in 3D door het schip te wandelen. Zou vreselijk leuk zijn.

Ja, dat was een goed idee. 3D wandeling prima maar dan ook begeleid met de bijbehorende foto's tijdens die wandeling.

1 raadsel blijft echter onopgelost. We weten dat het schip oorspronkelijk trawler was, zijn foto's van.

Waarom us de oorspronkelijk trawler opbouw met de brug verwijderd? Is het schip als een soort casco aangekocht?

Wil je als kapitien van het schip niet op de brug kunnen verblijven, met de kaartenkamer daarachter en je eigen hut daar weer achter. Al lig je ook stil, het is toch een centre punt op het schip. Was de motor er al uit, of uitgehaald? Waarom? Goedkoper te verzekeren. Hoe was het schip geregistreerd, pleziervaartuig, motorloze bak voor anker?

Er is nog veel te onderzoeken mbt de Norderney.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het schip is letterlijk van de sloop gered, Paul. De brug de ketel en de stoommachine waren toen al gedemonteerd.

Onduidelijk is waar men is begonnen met opbouwen, maar vermoedelijk was er niet veel meer over dan een stuk dekhuis, een leeg middenschip en dito boeg.

Ik baseer me daarbij op de tekeningen en dichtgelaste sparingen die ik in Antwerpen in de dekken zag.

De dekken, behalve het topdek, zijn in '64 nieuw gelegd. Dat weet ik nagenoeg zeker!

Qua registratie is er wat uit de naam te halen.. de MV Norderney... En MV staat voor... Motor Vessel. Ze zal dus vrijwel zeker als gemotoriseerd schip geregistreerd geweest zijn.

Ik heb een voorstel:

We maken een "vragen topic" aan... Mocht je naar een meeting gaan of gewoon iemand te spreken krijgen die ooit aan boord werkte danwel bij de ombouw van het schip betrokken was, dan kun je met dat lijstje gericht naar antwoorden op zoek. Natuurlijk alleen wanneer de betreffende persoon daarbij genegen is om de vragen te beantwoorden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het schip is letterlijk van de sloop gered, Paul. De brug de ketel en de stoommachine waren toen al gedemonteerd.

Onduidelijk is waar men is begonnen met opbouwen, maar vermoedelijk was er niet veel meer over dan een stuk dekhuis, een leeg middenschip en dito boeg.

Ik baseer me daarbij op de tekeningen en dichtgelaste sparingen die ik in Antwerpen in de dekken zag.

De dekken, behalve het topdek, zijn in '64 nieuw gelegd. Dat weet ik nagenoeg zeker!

Qua registratie is er wat uit de naam te halen.. de MV Norderney... En MV staat voor... Motor Vessel. Ze zal dus vrijwel zeker als gemotoriseerd schip geregistreerd geweest zijn.

Ik heb een voorstel:

We maken een "vragen topic" aan... Mocht je naar een meeting gaan of gewoon iemand te spreken krijgen die ooit aan boord werkte danwel bij de ombouw van het schip betrokken was, dan kun je met dat lijstje gericht naar antwoorden op zoek. Natuurlijk alleen wanneer de betreffende persoon daarbij genegen is om de vragen te beantwoorden!

Die broers wisten wel wat ze kochten, het ging ze om het type schip zoals de kiel was gelegd etc. De oude opbouw was int geheel niet belangrijk en motorloos was geen probleem gezien de manier waarop ze het verankerden.

Het huidige dekhuis is/lijkt ook korter dan het oorspronkelijke waar op het voorste deel de brug stond.

Het type trawler is zeer geschikt als zendschip, ook de Ross Revenge is een trawler, het feit dat het mis ging met dit schip had te maken met het verwaarlozen van het ankersysteem. Gedurende zo ongeveer het laatste jaar op zee begon de Ross in zijn eigen ankerketting te draaien tot op het moment dat het dus misging.

Had niets met het schip te maken, dat doorstond zelfs de superorkaan in het najaar 1987 in Zuid Engeland.

Overigens heb ik altijd een glimlach gehad als de bemanning werd genoemd in de uitzendingen,vooral als de stuurlieden voorbij kwamen.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Norderney had een prachtig ankersysteem, afgekeken van de lichtschepen. Het leek ook zeer sterk op dat van de "Veronica" of Borkum Riff

Ik heb het eens ergens gezegd, en ik blijf erbij: De Norderney was het best aangepaste schip van alle zeezenderschepen. Er was echt over nagedacht door mensen die wisten waarover ze het hadden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee niet de Norderney was het best aangepaste zendschip, dat was de MV. Mi Amigo. Prachtig schip met een mooie mast, en veel ruimte voor zenders en studio's en tot 1977 een motor die toch bij een aantal gelegenheden zijn diensten bewezen heeft. Als de Norderney in april 1973 een motor gehad had was het schip niet op het strand beland!

Groet Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het schip is letterlijk van de sloop gered, Paul. De brug de ketel en de stoommachine waren toen al gedemonteerd.

Onduidelijk is waar men is begonnen met opbouwen, maar vermoedelijk was er niet veel meer over dan een stuk dekhuis, een leeg middenschip en dito boeg.

Ik baseer me daarbij op de tekeningen en dichtgelaste sparingen die ik in Antwerpen in de dekken zag.

De dekken, behalve het topdek, zijn in '64 nieuw gelegd. Dat weet ik nagenoeg zeker!

De foto van de Paul J Müller doet vermoeden dat brug/stuurhut en opbouw machine kamer(ongetwijfeld om de ketel en stoommachine er uit te kranen) er al afgesloopt waren.

Ze zou dan vanaf het sloependek opnieuw zijn opgebouwd.

Zie http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?topic=2398.120 onderaan.

Jammer dat er geen tekeningen te vinden zijn van de Paul J Müller (of zusterschip).

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De foto van de Paul J Müller doet vermoeden dat brug/stuurhut en opbouw machine kamer(ongetwijfeld om de ketel en stoommachine er uit te kranen) er al afgesloopt waren.

Ze zou dan vanaf het sloependek opnieuw zijn opgebouwd.

Zie http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?topic=2398.120 onderaan.

Jammer dat er geen tekeningen te vinden zijn van de Paul J Müller (of zusterschip).

Rob V.

Ja ik ken de foto, trawlers, mooie stoere schepen,de oudere typen wel te verstaan. De oude Scheveningen 54 was kort in handen van de Delmare mensen, ook een stevig schip.

Overigens herinner ik me dat ik in 77 in Dordrecht aanboord was, de meeste apparatuur stond toen nog in de studio. Wel was iemand bezig een enorme hoeveelheid ijzeren posplaatjes uit het ruim te scheppen, moet een deel van de balast zijn geweest. De Norderney ligt nu feitelijk te hoog in het water, zou het schip een schroef en aandrijving hebben dan zou die schroef deels boven water ploegen.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

In een kerstopname uit 1968, die Juul onlangs plaatste, vertelde Maarten de Reus wat meer over de diesels.

Er waren 3 diesels aan boord. 1 lichtmotor ( in bedrijf wanneer de zenders uit waren), en 2 machines die de zender en studio van spanning voorzagen.

In principe draaide de sterkste (130PK) en die kon opgevangen worden door een 62PK DAF

Recentelijk heb ik met Hans gesproken, en die wist mij te vertellen dat er boven, onder het "bakdek" (het dek boven de boeg, zeg maar) een lichtmotor stond.

De 2 mooie metallic groene motoren in de machinekamer zijn dus de motoren die de studio van spanning met een 50Hz frequentie voorzagen.

Leuk om te weten is dat de motoren (indirect) met buitenboordwater werden gekoeld, zoals gebruikelijk in de scheepvaart.

De Norderney kwam echter met draaiende generator(en) ;en pompen op het strand te liggen, begin april 1973..

Dat dit kon, met als bijkomend voordeel dat alle binnengestroomde water weggepompt was toen men weer aan boord klom, kwam doordat men bij zwaar weer (wanneer de waterinlaat regelmatig boven de golven uitkwam) overging op koelen middels ballastwater! De diesel(s) kon(den) dus gewoon blijven lopen!

En zo worden we steeds weer wat wijzer..!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die lichtmotor is er volgens mij in blijven zitten, in ieder geval was er zoiets aanwezig toen de N in Leeuwarden lag.

Ik neem aan dat tijdens de stranding de generators voor de zenders uit waren gezet, De zenders waren immers ook uit.

De lichtmotor moest blijven draaien al was het alleen omdat een onverlicht verlaten schip nog een keer gevaarlijker is. Deze leverde oo de stroom voor de pompen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het...

Oa. daaruit heb ik informatie gehaald. Die tekeningen, icm foto's en verhalen van ex opvarenden, zijn eigenlijk de basis voor een "virtuele Norderney".


Die lichtmotor is er volgens mij in blijven zitten, in ieder geval was er zoiets aanwezig toen de N in Leeuwarden lag.

Ik neem aan dat tijdens de stranding de generators voor de zenders uit waren gezet, De zenders waren immers ook uit.

De lichtmotor moest blijven draaien al was het alleen omdat een onverlicht verlaten schip nog een keer gevaarlijker is. Deze leverde oo de stroom voor de pompen?

Die lichtmotor is inderdaad blijven staan. Deze is in, voor zover ik nu weet, 2007 van boord gehaald en vervangen door een andere generator op dezelfde plaats. Hij was al lang niet meer functioneel.

De pompen in de pompenkamer waren, volgens Hans, electrisch. De lichtmotor zal deze zeer zeker ook hebben kunnen voeden.

Ik weet niet of men de grote generator stilgezet heeft of dat deze is blijven draaien. Dat hangt er ook al van af of de lichtmachine overdag ook liep, of dat de "hoofdmotor" dan alle systemen aan boord voedde.

Overschakelen van de ene naar de andere generator vergt enige vakkennis, tenzij het met een onderbreking mag gebeuren.

Normaliter start je de 2e motor, laat deze synchroon lopen met de spanning/frequentie van de eerste motor, en dan schakel je op het juiste moment de machines parallel. ( Daarvoor zater er vroeger altijd 2 lampen op het schakelpaneel. Beide lampen uit = synchroon = bijschakelen.)

Daarna kun je de eerste generator afschakelen, de 2e motor heeft dan de volle de belasting, en vervolgens stopzetten.

Zo zal omschakelen tussen de 2 motoren in de machinekamer zeker gegaan zijn, wanneer er gedurende de dag om welke reden dan ook omgeschakeld moest worden. Of de lichtmotor ook dezelfde hoofdrails voedde, of via een subverdeler bigeschakeld werd, in mij nog onbekend.

Maar kunt je voorstellen dat de bemanning tijdens het verlaten van het schip de generatoren dus gelaten heeft voor wat ze zijn...

Het zijn trouwens een paar vragen die ook bij mij nog staan, dus die stel ik de eerst volgende gelegenheid aan de heren technici. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 9 years later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6405
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    arie3000
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.