Spring naar bijdragen

Video over DigitalRadio+ (DAB+)


Vincent

Aanbevolen berichten

Nou, Indrukwekkend.

Is het nou TV of Radio

Al die ExtraZenders, ik kan niet wachten tot ik naar de Bulgaren kan luisteren.

Uit reacties in discussie groepen werkt het helemaal niet zo storingsvrij, en het geluid is het ook al niet.

De BUMA en de zenderboeren zijn voorlopig de enigen die er wijzer van worden.

Nee, ik sta nog steeds niet bij de winkel

Al heb ik wel zon dab+ vergunning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Digitenne is een commercieel bedrijf dat al jarenlang een pakket aan radio- en tv-zenders aanbiedt via de digitale ether. Dat kost geld, je hebt er een speciaal kastje voor nodig en het werkt niet in de auto.

DAB+ is bedoeld als de nieuwe (digitale) standaard voor de verspreiding van radiosignalen. Een vervanging van FM dus, waarvoor je geen abonnement hoeft af te sluiten, hoewel de verkoop van DAB-radio's nog niet erg op gang is gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik luister al 10 jaar via digitenne naar de radio en ben er wel tevreden over. Als ik andere stations wil horen doe ik dat via mijn internet-ontvanger. Meer keuze maar minder kwaliteit. Dus wat ik eigenlijk wilde weten: Is het geluid van DAB+ beter dan van digitenne? (In de auto luister ik uiteraard naar de FM of AM)

Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij baseert zich o.a. op de (negatieve) reacties in de div discussie groepen.

Bij iedere DAB+ discussie komt er van zijn kant een negatieve reactie die dus blijkbaar is gebaseerd op wat hij van andere heeft gehoord. Niet zijn eigen bevinding. Daar stoor ik mij aan. Misschien dat ik een beetje fel reageer, maar ik ben dat negativisme van Ruud behoorlijk zat. Dat hij niet mee wil doen met de verplichte digitalisering van zijn hobby zender mag niet de discussie beïnvloeden over de kwaliteit of de mogelijkheden die het systeem biedt.

Mijn mening als consument met 4 radio's die over DAB+ beschikken:

- Keus uit 38 kanalen, landelijke po en commerciëlen aangevuld met diverse thema kanalen

- Storingsvrije ontvangst thuis, in de auto en op de camping

- Makkelijk afstemmen, mogelijkheid om op pauze te zetten of zelfs een programma op te nemen en later terug te luisteren

- Gratis digitale radio en niet, zoals bij digitenne, tegen extra kosten.

Zet dat maar eens af tegen wat AM, FM en digitenne te bieden hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Storingsvrije ontvangst in de auto

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met DAB in de auto, Vincent. In de komende weken verwacht ik m'n nieuwe leaseauto te krijgen en ik heb daarbij voor DAB+ als extra optie gekozen. Ik vroeg me daarbij wel af hoe de DAB+ ontvangst is als je zo door 't land rijdt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben,

Ik rij vooral in de stad (Rotterdam). Radio 1 en 3FM zijn hier niet geweldig te ontvangen op FM in de auto. Vallen nogal eens weg. Daar heb ik met DAB+ haast geen last van. Een enkel keer komt het voor. En dan gebruik ik een portable radio (Sangean DRP-36) die via de aux aangesloten is op de audio van de auto. Ook op de fiets gebruik ik deze radio, zelfde ervaring als met de auto.

Alleen gaat het mis met DAB+ als ik de ondergrondse parkeergarage op mijn werk binnenrij. FM gaat door, DAB stopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Keus uit 38 kanalen, landelijke po en commerciëlen aangevuld met diverse thema kanalen

Dat is natuurlijk mooi, maar ik hou het (voorlopig) toch bij Internet (nog veel meer keus) en soms FM en Middengolf.

Zet dat maar eens af tegen wat AM, FM en digitenne te bieden hebben.

Dan is het inderdaad beter qua aanbod, maar hoe zit het nu met de modulatiekwaliteit vergeleken met FM?

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is natuurlijk mooi' date=' maar ik hou het (voorlopig) toch bij Internet (nog veel meer keus) en soms FM en Middengolf.[/quote']

Dan moet je wel over internet beschikken. Buitenshuis wordt dat moeilijk. En zolang je met databundels zit is mobiel ook niet echt een oplossing.

Vergelijk het maar met een aac-stream, techniek van compressie is zelfde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even van 4 zenders een opname gemaakt. Dan kan je zelf beoordelen hoe het klinkt. Dit is een directe rip van de uitzending/stream:

Arrow: http://www7.zippyshare.com/v/14478144/file.html

BNR: http://www7.zippyshare.com/v/77230194/file.html

Classic FM: http://www7.zippyshare.com/v/58083527/file.html

Radio 6: http://www7.zippyshare.com/v/58411963/file.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dit moment zit ik naar de Classic FM opname te luisteren en het valt me niet tegen. Ik hoor geen geslis in het hoog zoals bij MP3, wel een rare knetterende vervorming op het koper. Verder een wat wollig geluid met wat weinig definitie doch niet onaangenaam. Als ik een cijfer moet geven zou ik zeggen een 7 op en schaal van 10. Bij de Arrow opnames hoor ik wel geslis en instabiliteit, maar ja, gevoelige oortjes ...... Ik ben niet enthousiast maar ook niet negatief.

Rien, die maandag weer aan zijn naar benzine stinkende Fiat gaat sleutelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien wat minder lange tenen en kort lontje.

Ik ben zeer tevreden met FM en AM en ga ook niet schelden op de DAB gelovigen.

Mensen uit de praktijk zoals Robert-jan vd Hoeven van Broadcast partners en pieter Koning ex-Nozema zien ook niks in DAB. Er wordt wat verder gekeken dan of het goed klinkt en je er veel zenders mee kan ontvangen, maar of er vraag naar is bij de consument. En die is er niet. Ik ben benieuwd hoe de stand van zaken is na de campagne van de omroepen begin volgend jaar.

Dat het in Zwitserland en Engeland (Londen) wel een succes is zegt me niets.

Hier zijn bergen en geen sterke piraten met drugsgeld die FM ontvangst onmogelijk maken zoals in Londen.

Kortom: het is een kwestie van afwachten of de markt het oppikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar of er vraag naar is bij de consument. En die is er niet.

De gemiddelde consument weet het niet eens dat de PO en commerciëlen sinds deze zomer landelijk via DAB+ zijn te beluisteren. Als je iets aanzet en dat vervolgens niet aan de consument kenbaar maakt weet je op voorhand dat het niets wordt. DAB+ staat aan het begin van zijn levenscyclus, de AM is bijna begraven en voor FM is het einde in zicht. In een aantal landen in Europa is al vastgesteld wanneer de FM netwerken worden uitgeschakeld of zijn er plannen dit te gaan doen. In 2015 schakelen we in Nederland de 747 uit en is Radio 5 alleen nog maar via DAB+ te ontvangen, het enige alternatief.

De reden dat ik uit mijn slof schoot naar aanleiding van jouw reactie is dat je een discussie over DAB+ altijd negatief beïnvloed. Dan blijkt dat je niet eens de moeite hebt genomen om het systeem te gebruiken. Dan ben je wat mij betreft niet geloofwaardig. Alles wat je dan roep is van horen zeggen en niet relevant. In september sprak ik in Duitsland Herbert Visser. Die had een portable DAB+ ontvanger bij zich en sprak over de mogelijkheden die het systeem biedt, vooral op gebied van geluidskwaliteit. Hij is daar serieus mee bezig. Dat is een andere insteek. Hij weet dus waar hij over praat. Misschien verklaart dat ook het succes van 100% NL en Radio 10.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me geen reclame en promotie campagne van de omroepen herinneren voor digitale TV of HD TV.

Zo ook met flatscreens. Toch een succes, omdat er natuurlijke vraag is.

Zoals vroeger met radio, TV, kleuren TV. Dat wilde je gewoon hebben.

Mensen willen gewoon de lichte platte en soms grote schermen.

Dat geldt niet voor DAB

Met FM ging het heel langzaam, uiteindelijk wel gelukt.

De al te enthousiaste verhalen over FM afsckaling zijn ook al teruggedraaid zoals in UK waar er nog steeds geen datum kan worden genoemd.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Degene die kan verdienen aan DAB zijn de retailers, de winkels dus.

Je zou zeggen dat die blij zijn een nieuw product te kunnen verkopen in deze barre tijden, en dus die dingen inkopen en er reclame voor maken in hun folders die bvb elke week HaHuis worden verspreid.

Ik lees bijna elke week mediamarkt en saturn, expert bcc, geen DAB radio gezien.....

Nog kort geleden in de kijshop gekeken in de etalage, geen DAB radio. Wel retro modellen.....alles met FM en AM en een paar wereldontvangers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de kijkshop (ik zag 'm staan in Utrecht) verkopen ze de Sangean : http://www.kijkshop.nl/product/139782/sangean-radio-100-nl-dab-dab/ en het viel me afgelopen zaterdag op dat de Mediamarkt (ook in Utrecht) inmiddels een redelijk groot aanbod heeft aan DAB radios. Een paar maanden geleden was dat veel beperkter. Die in Antwerpen had zo'n 3 jaar geleden al een behoorljk aanbod aan DAB radios En, zoals ik al eerder schreef, DAB in de auto is voor een aantal merken (Audi, BMW, Peugeot, Volkswagen, etc) ook al beschikbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6407
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    strichacht
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.