Spring naar bijdragen

Vanaf 1 september 2015 staat de 747 kHz uit


Vincent

Aanbevolen berichten

Ja maar dat bedoel ik eigenlijk niet. 

Ik doel op het feit dat de zender niet direct na een programma of zo je wilt om 24.00 uur uit gaat maar misschien wel minuten later. En dan is het leuk om dat te horen maar ook om te horen wat er "onder ligt" aan buitenlandse zender.

Dus is het wellicht aardig om de opname te laten doorlopen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan de 1251 nauwelijks horen, te veel "man-made noise".

Maar raar, leuke platen, maar nog wel gewoon in de lucht op 747.

Behalve via Internet kan ik hem niet meer horen. Of ik moet naar Canal Digitaal gaan maar die staat in een andere kamer.  Kabel is hier niet in het buitengebied.

En, een DAB+ ontvanger heb ik niet. Te duur voor een pensionado die al heel erg veel heeft moeten inleveren de laatste jaren.

 

Misschien is het wat als ze bij KPN-Broadcast om 17.00 uur 31 augustus dan maar ons Veronica laatste uur van 31 augustus 1974  uitzenden.

Zo maar een ideetje...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En, een DAB+ ontvanger heb ik niet. Te duur voor een pensionado die al heel erg veel heeft moeten inleveren de laatste jaren.

 

<offtopic>
Juul, niet zeuren over je pensioen. Iets wat de huidige pensionada's vergeten: Ik ben in de opbouw van mijn pensioen inmiddels bijna 10% gekort, mijn pensioeninleg is door de overheid verlaagd waardoor ik ook hierdoor minder opbouw. Enige 'geluk' voor mijn generatie is dat ook de VUT is afgeschaft en ik volgens de SVB website tot 68 jaar en 3 maanden mag doorwerken om het tekort in opbouw te kunnen compenseren.
</offtopic>

Zo, terug naar het onderwerp:

Voor nog geen 5 tientjes heb je al een DAB+ radio. Een overzicht:

Please login or register to see this link.

bewerkt door Vincent
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arbeidsvitaminen is het langslopende radioprogramma op de radio, Begon op 19 februari 1946 op Hilversum 1, ik meen op de 301 meter middengolf. 

Please login or register to see this link.

De programma's op de 747 zullen overigens eerder stoppen: Please login or register to see this link.

Hier is overigens wel wat op af te dingen. Arbeidsvitaminen in de oerversie (nonstop verzoekplaatjes voor bedrijven) heeft maar tot midden jaren tachtig bestaan. Daarna werd het een gepresenteerd door oa Rick van Velthuysen, Bas Westerweel en Aldith Hunkar, die de verzoekjes afwisselden met nieuwe platen. Vervolgens verdween het programma in 1992 van 3 (Bij Station 3 van de AKN was er geen ruimte voor) en keerde het eind '92 terug bij de AVRO op 3 met Hans Schiffers, daarna Wim Rigter en Gerard Ekdom. Uiteindelijk waren de plaatjes voor bedrijven nog slechts een onderdeel. (Gerard had 'De bedrijven Top-10). Nadat het programma van 3FM verdween, nam Jan Steeman  de titel over voor zijn programma op Radio 5 Nostalgia. Dit programma heeft echter niets te maken met 'muziek tijdens het werk'. De doelgroep van Radio 5 is gepensioneerd. Bovendien is het programma qua karakter een voortzetting van Toppers van Toen (ook een oude AVRO-titel) dat Steeman tot die tijd op 5 presenteerde op hetzelfde tijdstip, op doordeweekse dagen van 10 tot 12.

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Raar verhaal, toen de zendmasten afbrandden en afknapten werd de AM gebruikt voor Radio 1, OOK op 1251, maar dat was nou juist voor de kat zn k*t  want in Z Limburg hadden ze nou net wel Radio 1 op FM. Na een tijdje hebben ze daar toch weer Radio 5 op weten te krijgen (dus 747 was R1). Later werd voor R1 een peperdure zender in UK (648) gehuurd.

De wegen van NPO zijn ondoorgrondelijk, R5 had zelfs helemaal niet van AM af gehoeven, 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was onderweg en beluisterde op de middengolf dat steeds herhalende uurtje met radio related records.

Voorspelbaar natuurlijk de Verdronken vlinders maar ook twee opmerkelijke:

Herb Alpert met een instrumental, werd in augustus 67 door Radio 355 gebruikt als achtergrondje  voor de ophandenzijnde close down in augustus 1967.

Frank Sinatra The world we knew werd op 14 aug 67 tussen 13 en 1330 gedraait als 1 van de laatste platen van London deejay Ed Stewart. Lijkt me geen toeval deze twee, deze R5 muzieksamensteller moet zeezenderbloed in de aderen hebben, wie zou het zijn. In ieder geval bedankt, mooie toepasselijke platen.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaterdag 29-08-2015 - AM 747

Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Behalve via Internet kan ik hem niet meer horen. Of ik moet naar Canal Digitaal gaan maar die staat in een andere kamer.  Kabel is hier niet in het buitengebied.

En, een DAB+ ontvanger heb ik niet.

De meeste mensen hebben in de woonkamer tegenwoordig een digitale kabel-  of satellietontvanger staan. Via zo'n ding kun je prima digitale radio luisteren, in een betere kwaliteit dan via dab en ook nog eens met allerlei buitenlandse zenders erbij. Dus daar heb je dab dan eigenlijk helemaal niet nodig.

Ik heb wel zo'n dab-tafelradio boven op mijn werkkamer staan, een fraai vormgegeven ding met een mooi, warm geluid, heel geschikt voor kleinere ruimtes. Maar via datzelfde apparaat kan ik ook internetradio luisteren, met natuurlijk een veel grotere keus. Dat doe ik veel vaker.

Dab is een leuke aanvulling en een goede 'back up' voor als de wifi wegvalt, maar ook niet meer dan dat. Over een jaar of tien zal dat buiten en in de auto misschien niet heel anders zijn. Het grote voordeel van dab t.o.v. internetradio blijft natuurlijk dat het voor de ontvangst niet uitmaakt hoeveel mensen er luisteren; al zijn het er miljoenen.

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bezuinigen hé?, Ruud.

JIj moet toch weten wat de stroom kost.

Jij rijdt toch niet altijd plankgas met je auto, dan is de benzine zo op.

Met zenders hetzelfde, hoeft allemaal niet op maximaal vermogen. Bovendien hadden ze een duur KPN (Nozema) contract.

Het schijnt nu 1,2 M per jaar te kosten, laten ze zich flink afzetten. Allereerst kan die overbodige 1251 in Z Limburg eraf. Dan kan het vermogen ook nog eens terug van 200 (was ooit 400) naar 50 kW. Ter vergelijking Groot N Radio doet het met 100 kW op een veel slechtere frequentie, scheelt al gauw 3 dB, dus vandaar die 50.

Dat kost een fractie van wat het nu kost, inclusief het achterstallig antenne onderhoud in  de polder. Ik weet toevallig de prijzen. (Nou niet helemaal toevallig)  OK, ben je hier en daar in wat randjes van et land wat minder te ontvangen, maar natuurlijk veel beter dan helemaal niets. Van het verschil moet die DAB makkelijk te betalen zijn (tenzij ze zich daar ook hebben laten afzetten)

Het gaat maar om ouderen, je dacht toch niet dat er maar 1 miliwatt afgaat van Radio 2 of 3FM, of 1 cent op de FM daarvan wordt bezuinigd?

De politiek vindt het verder wel goed kennelijk, geen enkele vraag (maar ze weten er ook niets van, ik ben te huur als consultant, ha ha).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.