Spring naar bijdragen

Langegolf omroepzenders


Vincent

Aanbevolen berichten

En France Inter:

 

Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.

 

Het was de afgelopen nacht behoorlijk statisch door het onweer, dat kan hoorbaar zijn in de opname.

Omdat de ALA 1530 antenne richtingsgevoelig is heb ik voor deze zender de Mini-Whip gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Relatief staat er juist veel aan op de Lange golf.

 

En de reden daarvan is: commerciële omroep.

In Frankrijk zijn de belangrijkste radio zenders de commerciëlen RTL, Europe 1 en RMC. Ook de publieke omroep heeft France inter in de lucht.

Opvallend is dat in Frankrijk wel de MG zenders uit zijn, maar dus niet de LG, want daar zitten, juist, de commerciëlen op, en durft de publieke ook 162 uit te zetten, al hebe ze dat wel aangekondigd, ik moet het nog zien.

 

En daarmee hebben we dus een belangrijke oorzaak van de teloorgang van de middengolf, er zit in veel landen weinig of geen commercieel op. Want dat werd tegengehouden, zoals in België, waar in Vlaanderen (Wallonie mg staat nog aan ) aanvragers gewoon geweigerd werden. Tegen de Europese wet en regelgeving in, foute zaak dus.

Zal elders ook wel zo zijn gebeurd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De echte catch op LG is overigens Ijsland op 207. s Avonds, lukt me wel eens op een portable.

Ook 153 Roemenië is vaak hoorbaar.

 

MG wordt ook niet overal zo hard afgeschakeld, in Spanje staat nog alles aan, volgens mij.

Je struikelt s avonds over de Spanjolen, sommige met zeer sterke signalen.

Ja, en ook dat is voor een deel commercieel, en Spanje is groot waar je niet voor elk stoffig dorp een FM zender, laat staan een DAB zender neerzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Leuk dat je daar over begint. Bijna was het meegegaan met de LPAM nota. Maar ................... om iets neer te zetten heb je wel een aardige antenne nodig. Veel van de LPAM'rs hebben op de lage frequenties al een probleem met de antenne, laat staan op 171 kHz. Een kwart golf is toch al gauw 438 meter. Daar komt nog een aardvlak bij met een straal van 438 meter ..........

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

NDB's, zitten tussen de 300 en 500 kHz. Dan praten we over bakens bij vliegvelden, boortorens ed. Vermogen van tussen de 10 en 50 watt. Meer is niet nodig, is lokaal bedoeld. De antennes zijn niet geweldig groot (zie foto). Toch is het bereik enorm. Van Canada tot diep in Rusland zijn ze hier te ontvangen.

 

 

 

Nkr1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gun een ieder zijn hobbie, ooit verwisselde ik mijn prachtige collectie sigarenbandjes<met oa de schitterende Schimmelpick bandjes> voor de zeezenderij-anorakoreij. Toch ben ik benieuwd wat het ontvangen van en luisteren naar bakens tussen 300 en 500 kc/s opleverd. Wat doe je ermee?

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ouderswets QSL kaarten verzamelen? Maar zonder gekheid, LPAM is lokaal bedoelt, dus ook de LG kan hiervoor gebruikt worden. Een grote antenne is niet perse noodzakelijk.

 

Alleen zal dat in Nerdeland niet veel zin hebben omdat de LG al meer dan 50 jaar niet meer wordt gebruikt. Probeer maar eens bij iemand thuis een radio met die band er op te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Vincent:

Alleen zal dat in Nederland niet veel zin hebben omdat de LG al meer dan 50 jaar niet meer wordt gebruikt. Probeer maar eens bij iemand thuis een radio met die band er op te vinden.

 

En dat was dus ook één van de redenen om de LG niet mee te nemen in de nota.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die LG 171 wordt niet uitgegeven omdat de overheid geen hoogvermogen toestanden meer wil.

Het had niet veel gescheeld of ook de hele middengolf, dus alle freq. van bestaande partijen, waren opgehakt tot laagvermogen / LPAM.  Zo was het ongeveer in juni vorig jaar. Alle FM zou opnieuw worden geveild en de AM wordt allemaal klein spul. Het vermogen werd toen niet aangegeven. Op de desbetreffende bijeenkomst in Den Haag waar dat aan de vergunninghouders werd meegedeeld brak uiteraard de pleuris uit, vooral bij de FM zenders, die zich beriepen op opgewachte verwachtingen in brieven van de minEZ dat er gerekend kon worden op verlenging. Het plan voor MG was nieuw, en volstrekt absurd omdat bestaande vergunninghouders als GNR en Maria dus niet verder zouden kunnen op AM, behalve met Mickey Mouse zendertjes. Ik heb toen opgemerkt dat waar het voor de FM omstreden was, het voorstel voor de AM ronduit schandalig was. (Nou begrijp je waarom oa mijn vergunningen niet worden verlengd).

 

Die LG gaf alleen maar problemen, eerst zou het in R Kootwijk de lucht in moeten, maar de (weinige) omwonenden, vaak zendamateur als oud medewerker PTT van het toenmalige zendstation, wisten dat met succes tegen te houden. Zou gaan om 4 masten va 400 meter hoog elk, met een gain van minstens 6 dB, het uitgestraalde vermogen naar het westen (UK) zou dan zo'n 2 MW zijn. 

Later is geprobeerd de masten voor Walcheren in zee te plaatsen, maar dat schijnt door de vogel jongens te zijn tegengehouden.

De overheid was het gedoe zat en gaf m niet meer uit. Overigen kan je m zo met jurisprudentie krijgen, even naar de rechter dus. (Alle niet gebruikte freq. ruimte moet verdeeld worden onder comm. partijen, rehtzaken eind jaren 90 waarbij vor het eerst de FM vrijkwam voor commerciëlen) 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.