Spring naar bijdragen

TROS-H3 1982 07-15 2000-2200 AdRoland - Soulshow

bertus

Aanbevolen berichten

• 4 weeks later...
10 uur geleden zei peellandfm:

Zou het dan toch aan de polderpop parade gelegen hebben, dat ik Roland vroeger niet aan kon horen :cool:

Nee hoor, je had er gewoon verstand van. Was gewoon een slechte deejay die niet kon timen, geen taalgevoel had en geen interesse voor of smaak in muziek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Martin1968:

Nou, ik mag anders nog altijd graag luisteren naar ouwe meuk van bv. Willem van Kooten, Lodewijk den Hengst en Ruud Hendriks... ;)

Edwin heeft het dan ook over 'de meeste succesvolle zakenmensen', en niet over alle... :blush:

Maar wat ik uit het interview begrijp, is dat Roland als succesvol (zelfstandig) ondernemer betrokken is geweest bij het opzetten en exploiteren van commerciële radiostations. Daarvoor hoef je nog geen goede deejay te zijn, of een echte muziekliefhebber.

bewerkt door Paul
hoi!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

Daarvoor hoef je nog geen goede deejay te zijn, of een echte muziekliefhebber.

Wat Nachtdienst al schreef: " Ik vond hem in de Europarade wel goed. Gewoon zijn manier van presentatie sprak mij bij de Europarade wel aan"

Zo vond ik zijn manier van presenteren, ook wel passen bij de Joepie Top 50, op Radio Mi Amigo.

Waarom zou hij trouwens geen echte muziekliefhebber zijn?

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Robin Westhof:

Waarom zou hij trouwens geen echte muziekliefhebber zijn?

Vraag je dat aan mij? Ik zeg alleen maar dat een zakenman die in de commerciële radio werkt geen muziekliefhebber HOEFT te zijn. Het kan je zelfs in de weg zitten. Op de commerciële radio draai je immers wat je publiek wil horen, en niet per se wat je zelf wilt horen. Zeker tegenwoordig, nu die radiostations in handen zijn van grote mediaconcerns die geheel en al gericht zijn op winstmaximalisatie.

Ik reageerde alleen op de stelling van Edwin, die zei dat Roland 'geen interesse voor of smaak in muziek' had.

Zelf kan ik dat niet beoordelen. Ik heb nooit geluisterd naar Ad Roland, de Europarade of de Joepie Top 50, ook al omdat ik nooit graag naar hitparades luisterde. Dat was zelfs al zo in de tijd van zeezender Veronica: ik had destijds grote waardering voor Lex en diens eigen muzikale smaak, maar de zaterdagmiddag was aan mij niet besteed. Te veel smartlappen en niksige plaatjes.

Ik denk trouwens dat een deejay heel goed een hitparade kan presenteren zonder echt geinteresseerd te zijn in de muziek die hij draait. Van Casey Kasem is bekend dat hij vanaf de jaren tachtig vrijwel niets meer gaf om de muziek uit zijn top veertig. HIj was een 'voice actor' die van presenteren hield en daar goed geld mee verdiende, meer niet. Maar of Roland een vergelijkbaar talent had, moet je dus niet aan mij vragen...

bewerkt door Paul
Gecorrigeerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

Vraag je dat aan mij?

Had de vraag eigenlijk aan Edwin moeten stellen, sorry.

1 uur geleden zei Paul:

Dat was zelfs al zo in de tijd van zeezender Veronica: ik had destijds grote waardering voor Lex en diens eigen muzikale smaak, maar de zaterdagmiddag was aan mij niet besteed. Te veel smartlappen en niksige plaatjes.

En tijdens de 538 tijd, op vrijdagmiddag de Billboard Hot 100 met Lex?

Luister ik nu zelfs nog graag naar, bijna allemaal leuke plaatjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Robin Westhof:

Ja, dat was wel smullen. Veel leuke hits waarvan een deel het in Nederland niet haalde.

En ik vind nu een AT40 met Kasem uit 1972 ook veel leuker om terug te horen dan eentje uit 1982.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Robin Westhof:

Had de vraag eigenlijk aan Edwin moeten stellen, sorry.

Ik vind het zelf een voorwaarde dat een deejay een muzikale voor-  of afkeur heeft, dat hoeft dan niet per se de mijne te zijn. Ad was een keer te gast bij Frits Spits, die hem vroeg of hij die Nederlandstalige plaatjes die hij draaide nu echt leuk vond, daarop antwoordde hij dat hij ze draaide 'voor het publiek'. Op de vervolgvraag van Frits kwam een nietszeggend en daarom voor mij veelzeggend antwoord.

Edwin 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei rauhfaser:

Ik vind het zelf een voorwaarde dat een deejay een muzikale voor-  of afkeur heeft, dat hoeft dan niet per se de mijne te zijn.

Ook bij een radiostation met een strak format of een speciaal programma als de Polderpopparade?

1 uur geleden zei rauhfaser:

Ad was een keer te gast bij Frits Spits, die hem vroeg of hij die Nederlandstalige plaatjes die hij draaide nu echt leuk vond, daarop antwoordde hij dat hij ze draaide 'voor het publiek'.

De platen die hij draaide in die Hitparade, vond ik ook meestal drie keer niks, maar heb ik dan verder geen interesse voor of smaak in muziek, want dat was (toch) wat je schreef!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat niet om die hitparade, het gaat erom dat hij geen antwoord kon geven op de vraag welke muziek hij dan wel goed vond.
Tom Mulder hield ook niet van de muziek die hij moest draaien in de discotijd, maar kon wel aangeven wat hij wel mooi vond: zangeressen als Dusty Springfield en countrymuziek als Dolly Parton, om maar wat te noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎9‎-‎6‎-‎2016 om 12:18 zei Martin1968:

Nou, ik mag anders nog altijd graag luisteren naar ouwe meuk van bv. Willem van Kooten, Lodewijk den Hengst en Ruud Hendriks... ;)

Dat zijn drie uitzonderingen. Ik kan honderden zakenmensen noemen die geen idee hebben hoe een radioprogramma gemaakt moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het geval Roland staat niet los, hoor. Ik ken in mijn omgeving best wel mensen die weinig tot niets om muziek geven. In hun jonge jaren misschien nog wel, maar later zijn ze die belangstelling kwijt geraakt. Niet dat ze dit met zoveel woorden zeggen, want er rust een taboe op. Iemand zegt misschien nog wel 'ik lees nooit een boek' of 'ik ga nooit naar het museum', maar weinig mensen durven te zeggen: 'Ik geef eigenlijk niets om muziek.'

Je merkt het aan het feit dat ze vrijwel nooit uit eigen beweging iets opzetten, een concert bezoeken of uit zichzelf iets zeggen over muziek waar ze kippenvel van krijgen. Ze zetten misschien wel de radio aan, maar dan als behangetje op de achtergrond, want anders is het zo stil.

Wat die zakenmensen betreft: we spreken over managers die tot taak hebben de aandeelhouders tevreden te houden. Voor hun werk maakt het nauwelijks uit of ze waspoeder verkopen of muziek. Net als in de meeste sectoren is er nogal een kloof met 'de werkvloer', de mensen die werkelijk met muziek (of radiomaken) bezig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-6-2016 om 12:18 zei Martin1968:

Ikzelf heb dat met programma's van Joost den Draaijer, Lex Harding en Rob Hudson ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.