Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

De Communicator naar Nederland

Featured Replies

Geplaatst

Vorige week heb ik een bezoek gebracht aan het Omroep Zender Museum in Lopikerkapel (www.omroepzendermuseum.nl). Overigens zeer de moeite waard om eens te bezoeken en een rondleiding mee te maken. Toevallig was daar ook een oud-zendertechnicus van Nozema aanwezig. Hij was indertijd betrokken bij het naar Nederland halen van de Communicator, het voormalige zendschip van Laser 558. Het schip lag in de haven van Lissabon, toen hij bericht kreeg dat het de bedoeling was dat het schip naar ons land zou komen voor de uitzendingen van Holland FM. Omdat Nozema de zender moest leveren die aan boord van de Communicator zou worden geplaatst, moest hij naar Portugal afreizen om het een en ander daar te beoordelen en te regelen. Uiteraard heb ik zijn verhaal hoe het indertijd allemaal gegaan is met veel interesse aangehoord. Ik zal proberen om nader contact met hem op te nemen, en hem ook op deze site zijn verhaal te laten vertellen.

bewerkt door Piet van der Vooren

Geplaatst

Dit speelde zich af in het voorjaar van 1994 en de MV Communicator zou de thuisbasis worden voor Holland FM met een ligplaats in de Trintelhaven aan de dijk van Enkhuizen -Lelystad in het IJsselmeer. 

'Zelfs' het dagblad Trouw wijdde er een artikel aan.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2536384/1994/08/17/Zendschip-met-gezellige-muziek-op-het-IJsselmeer.dhtml

Jammer Piet, dat je die man niet eerder bent tegen gekomen, omdat Paul Alexander Rusling zojuist klaar is met zijn boek over alle stations die gebruik hebben gemaakt van de MV Communicator .Zelfs Veronica ,Juul!. Die kocht het schip van Holland FM en startte Hitradio Veronica.  

https://www.amazon.co.uk/Radio-Adventures-MV-Communicator-stations/dp/1900401126

Ik heb een aantal stations meegemaakt. Helaas heeft het schip  een twijfelachtige reputatie gekregen ten tijde van ' Laser Hot Hits 576'. Zo rond 1987. Mocht zelfs niet benedendeks komen. Drugs overslag zou de reden zijn geweest.

Salutations

Leendert

Geplaatst

Projectleider van de NOZEMA was indertijd dhr. Boonstra.

Als huisfotograaf van Holland FM heb ik zo'n beetje alles gefotografeerd.

AH-losse TX module 200 Watt59.jpg

AH21.jpg

Geplaatst

Ha die Leendert en ook Piet,

Leuk  al die verhalen. Ik ben nog eens langs de ligplaats gereden. Ik woonde toen in Dronten dus niet ver weg daar vandaan.

En Leendert, "zelfs Veronica", maar dat was niet "mijn" Veronica hé?.

Ik ben streng in de leer.

PS. Mooie foto's Harm.

Geplaatst
Op ‎1‎-‎10‎-‎2016 om 21:54 zei Harm ten Brink:

Projectleider van de NOZEMA was indertijd dhr. Boonstra.

Als huisfotograaf van Holland FM heb ik zo'n beetje alles gefotografeerd.

AH-losse TX module 200 Watt59.jpg

AH21.jpg

Als Harm (www.bedrijfsfotograaf.nl) het goed vindt kan ik de serie waar deze foto's uit komen op deze site wel in een fotoalbum plaatsen.

Geplaatst

En laat ik nou iemand kennen die betrokken is geweest bij het ontwerp,tot standkoming van de antenne

op het schip.Toen het schip naar de ligplaats ging richting de dijk,heeft men het schip laten draaien om

te kijken of de opbouw(stuurhuis) van invloed was op het stralingspatroon van de antenne.Dit was niet

het geval!.

Geplaatst

Die zender was in die tijd, weliswaar met een zwakke ontvangst bij ons in Brugge te ontvangen.

Ja, alles wat vanop een schip uitgezonden werd, moest ik proberen te krijgen.

Groetjes

Ricky

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.