Spring naar bijdragen

Omroepen en gemeenten op Noord-Veluwe willen geen fusie tot streekomroep


Juul

Aanbevolen berichten

Het is toch wat………..

 

Maar ze hebben bijna allemaal een "eigen" hitparade. Maar echte lokale radio is het niet.

Ik beluister hier wel eens wat maar helaas zijn ze allemaal "Radio Veronica - 538" aan het spelen…………En is dat lokaal ?.

Eén voordeel misschien er zijn minder piraten.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleem is, dat publieke lokale radio door de overheid niet serieus wordt gefinancierd.

In februari publiceerde BN/DeStem deze ingezonden brief van mijn hand over die problematiek.

 

BredaNu en het grote geld

 

BredaNu strijkt jaarlijks een kleine honderdduizend euro op, schreef Peter Uilenbroeck in de zaterdagkrant. Maar hoeveel kijkers en luisteraars de Bredase publieke lokale omroep bereikt, is onduidelijk.

 

Een euroton is natuurlijk een hoop geld voor een individu of huishouden. Maar voor een omroep? Ter vergelijking: Omroep Brabant toucheerde vorig jaar 17,6 miljoen euro, ofwel zeven euro per Brabander. BredaNu moest het doen met een kleine 98.000 euro, ofwel twee kwartjes per inwoner. Omroep Brabant strijkt dus veertien keer zoveel belastingpenningen op.

 

En als u wilt weten welk een kwaliteit ze daarvoor leveren, moet u Omroep Brabant Teletekst maar eens volgen. Regelmatig verschijnen daar dikbetaalde stoethaspels van berichten op. Nog niet zo lang geleden werd in zo’n bericht zelfs gerept van een vertrek ,,dat blank stond van de rook’’. Kortom: berichten staan vaak blauw van de schrijffouten.

 

Dan vind ik dat BredaNu het nog heel behoorlijk doet, voor twee kwartjes per Bredanaar. Naar verhouding zou zij immers 1,25 miljoen per jaar moeten opstrijken. Maar zolang in Nederland de lokale omroepen stiefkinderlijk worden gefinancierd, moeten we ook maar niet te veel mopperen over hun functioneren, vindt u ook niet? En dan heb ik het nog niet eens over de bedragen die de landelijke publieke omroepen opstrijken.

 

Volgens mij wordt het hoog tijd dat de ouderwetse regionale (lees: provinciale) omroepen worden ontmanteld ten faveure van deftig gefinancierde stads- en streekomroepen. Of tenminste toch eerlijk gefinancierde omroepen die een gebied bedienen. Provinciegrenzen betekenen voor de meesten van ons immers niet zo veel.

 

Martin van Kampen

Onbezoldigd programmamaker BredaNu

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi geschreven Martin. Maar je bent toch een beetje "belanghebbende" hé?.

Van mij mag alles naast elkaar bestaan. En dan vind ik ook nog dat "lokaal", bijv. Radio Breda zichzelf moet gaan bedruipen. Laat de slager en kruidenier op de hoek maar laten merken of ze het belangrijk vinden.

Hoewel ik een tegenstander ban van "marktwerking" ben, moet het hier maar.

Hier heeft zo'n beetje iedere plaats in de buurt z'n eigen "lokale", waar subsidie heen gaat.

En wat hoor ik dan?  Een voorbeeld, soms een twee uur durend programma over Radio Caroline, Noordzee etc. Gelardeerd met al die jingles. Ook kiest men wekelijks een soort van "Alarmschijf". En dat op z'n minst 1x in de week. En natuurlijk de Top 10…………..(gebaseerd op wat ? )

De website's zijn dan nog wel OK, met lokaal nieuws, maar vaak zijn de presentatoren mensen die eigenlijk alleen maar zichzelf heel erg belangrijk vinden en dj spelen.

Maar echte lokale radio is het allemaal niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, je kan honderd Radio Breda's starten, allemaal op Internet, waar niemand naar luistert.

het gaat om de FM frequenties, die zijn gereserveerd voor de publ lokale omroepen, en op een zodanige wijze ingediend dat er voor andere, al dan niet commerciele lokale omroepen geen plaats meer is.

 

En eerlijk gezegd, 2 lagen niet landelijk, regionaal en lokaal is echt 1 te veel, leiver 1 goede, en op het doelgebied gericht. Gelderland is te groot, want Achterhoek en Veluwe hebben geen verband, maar Lo Niemandsdorp is te klein om serieus te worden genomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6464
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Zon
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.