Spring naar bijdragen

Jan Harteveld overleden kapitein MEBO II


hans knot

Aanbevolen berichten

Op woensdag 17 mei ontvingen we het trieste bericht dat één van de kapiteins van de MEBO II, Jan Harteveld, is overleden via de volgende boodschap:

 

‘Ik ben vele keren uitgevaren
Zonder om Gods hulp te vragen
Toch redde hij mij telkens weer
En bracht mij telkens weer tot de Heer
Hij heeft geholpen tot mijn laatste dag
Dat ik hem aanschouwen mag. Jan Harteveld.’

 

Jan (Johannes) is op 9 mei 2017 overleden op 83-jarige leeftijd in  ’s Gravenzande gelegen in het Westland.  De dankdienst voor zijn leven is gehouden op dinsdag 16 mei in ‘De Brug’ te ’s-Gravenzande, waarna de begrafenis heeft plaatsgevonden op begraafplaats Beukenhage te ’s-Gravenzande.

 

 

jan.JPG.03b737f0902b3f256d26285fc2af0671.JPG

Harteveld was als een vader voor de bemanning van het zendschip van RNI en was tot voor kort zeer betrokken bij de herinneringen aan de zeezenders. Zo kwam hij met bepaalde regelmaat op de Radiodays en kwam ik hem ook een paar keer tegen in Museum RockArt in Hoek van Holland. En hij herkende je en stond meteen open om al dan niet gezamenlijke herinneringen op te halen. Op zijn krasse leeftijd kwam hij vanuit zijn woonplaats nog op de fiets naar RockArt toe. Ik zal zijn grote vriendelijkheid gaan missen, Hans Knot

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nooit geweten dat  MEBO kapitein Jan Harteveld in ' s-Gravenzande woonde. Dacht altijd dat hij uit Katwijk of Scheveningen kwam.

Heb hem één keer ontmoet op een radiodag in Amsterdam. Een zeer sociale, vriendelijke en aardige man.

 

Zo te lezen ook een zeer Godvruchtig mens, zoals veel zeevarenden van zijn generatie waren. Ik ben in mijn periode alleen maar vrouwvruchtige types tegengekomen...

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Nooit geweten dat  MEBO kapitein Jan Harteveld in ' s-Gravenzande woonde. Dacht altijd dat hij uit Katwijk of Scheveningen kwam.

Het gegeven dat Jan Harteveld in ’s-Gravenzande woonde en overleed, wil nog niet zeggen dat hij daar ook oorspronkelijk vandaan kwam. Voor zover ik weet kwam hij uit Scheveningen of heeft hij daar in ieder geval gewoond. Tijdens de Radiodag in 2014 bleek hij zich mijn Ome Jan (Oosterling), die als kruidenier vlakbij de haven de proviand leverde aan Noordzee en Veronica, nog goed te kunnen herinneren omdat hij ook privé in de winkel kwam. Jan Oosterling was overigens een geboren Zeeuw (Renesse).

 

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Martin1968:

Tijdens de Radiodag in 2014 bleek hij zich mijn Ome Jan (Oosterling), die als kruidenier vlakbij de haven de proviand leverde aan Noordzee en Veronica, nog goed te kunnen herinneren omdat hij ook privé in de winkel kwam. Jan Oosterling was overigens een geboren Zeeuw (Renesse).

 

Leuke wetenswaardigheid Martin.  Gelukkig was je oom ruimdenkend en leverde hij proviand. Kan me nog herinneren dat er ook winkeliers waren, die uit principe niet leverden aan de' piraten'.

 

Delmare deed haar inkopen vaak bij de Konmar in de buurt van de binnenhaven, terwijl de proviand voor Caroline/Monique/Laser 

werd ingekocht bij de supermarkt' Profimarkt' in Naaldwijk of in Den Haag bij wat nu de Sligro is.

 

Toen het bevoorradingsschip de Windy/Bellatrix in Duinkerken in Noord-Frankrijk lag, kochten we via een bestellijst bij een scheepsdienstverlener in  en werd het keurig aan boord afgeleverd. En het was nog belastingvrij ook.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed Bellatrix.

 

Dat was inderdaad het bedrijf. Inmiddels opgeheven. Het zat aan de haven in een groot donker gebouw met een doolhof aan kantoren. Ze verzorgden transporten en bemiddelden in  het opmaken van douanepapieren.

 

Behalve proviand werd er ook diesel besteld.  Ik kan me nog vaag herinneren dat het eigenlijk niet helemaal 'legaal' was. We moesten altijd naar een bepaald persoon vragen, die het dan regelde. Willy kende deze man en gaf hem af en toe een 'douceurtje'. In Frankrijk kon toen-en nu ook nog- veel buiten de wet om, als je maar de juiste mensen kende.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Bevoorrading Windy Duinkerken Wim de Valk, Willy.jpg

Duinkerken.jpg

proviandering Windy.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.