Geplaatst 21 augustus 20178 jr. Wat me de laatste tijd opvalt is dat cd's vooral die van de Download club waar en label ( sticker label) krom trekt zodat deze niet meer draaibaar zijn ,ook de data bij deze serie niet meer om aan te horen is. Laatst wilde ik en cd luisteren van het Genootschap ( gebrand ) met Radio Northsea themes deel 3 hier is compleet de data weg en een bonk ruis. Hier bij ook de vraag wie heeft hier ook last van, en wie kan mijn helpen aan de files via en pb eventueel. Mart
Geplaatst 21 augustus 20178 jr. Auteur Zojuist zei Peter Vrakking: ik heb hem op de HD staan, hoe wil je het hebben? Hoi Peter,als het kan via we transfer als dat geen probleem is. Alvast bedankt TOP.
Geplaatst 21 augustus 20178 jr. Bekend probleem. Ik heb al die CDR's van het Genootschap weg kunnen gooien. 23 augustus 20178 jr. bewerkt door pvanklei
Geplaatst 21 augustus 20178 jr. 31 minuten geleden zei mart538: Hoi Peter,als het kan via we transfer als dat geen probleem is. Alvast bedankt TOP. PB even je email
Geplaatst 21 augustus 20178 jr. ik vrees dat er nog veel problemen zullen opduiken met cd's. Gelukkig heb ik nooit opnames bewaard op cd's. Toen wetransfer en dergelijke dingen nog niet bestond moesten we hier soms ook foto's opslaan op cd's, dat was altijd miserie. Toen ik hier met heel wat problemen uiteindelijk de foto's op de cd kon kopiëren, kon de ontvanger ze gewoon niet lezen. Eén keer hebben ze 17 computors geprobeerd om de inhoud te kunnen openen. Met de 17e lukte het. Gegevens kopiëren naar een diskette of naar een harde schijf lijkt mij nog altijd het beste om archieven bij te houden.
Geplaatst 21 augustus 20178 jr. Gebrande cd's zijn er bij mij allang uit. Voor zover de bestanden nog te redden waren, heb ik ze overgezet op een harde schijf. Of eigenlijk: op meerdere harde schijven. Want ook die kunnen het zomaar ineens begeven.
Geplaatst 23 augustus 20178 jr. Ik denk dat het komt door de labels en lijm, heb hier ook veel gebrande cd's met en zonder label. met label zijn krom en zonder label gewoon afspeelbaar de meeste zijn al jaren oud.
Geplaatst 23 augustus 20178 jr. 7 uur geleden zei andre ph5c: Ik denk dat het komt door de labels en lijm, heb hier ook veel gebrande cd's met en zonder label. met label zijn krom en zonder label gewoon afspeelbaar de meeste zijn al jaren oud. Het plastic van de cd, de lijm en het papier hebben alle drie een andere rek en krimp factor. Daardoor trekt de cd krom. Als alleen dat de oorzaak is, is dat met wat geduld op te lossen. Ik gebruikte een oude cdrom speler. Zet de la open en leg de cd erop. Neem een paperclip en een touwtje. Touwtje vastgemaakt aan de paperclip door het gat in het midden van de cd trekken totdat de paperclip het blokkeert. Onder aan het touwtje iets zwaars hangen en 24 uur laten hangen. Dan trekt de cd weer recht en kan je snel data overzetten naar de PC. Erger cd rot. Ik heb begin dit jaar veel cds gekregen uit de periode 1998-2005. Bijna allemaal konden ze zo de kliko in. Niet meer kan lezen. Dus als je nog leesbare cds hebt, snel overzetten op je harde schijf. Het zelfde euvel heb je ook bij DVD's. Zit er een sticker op? Binnen een paar maanden niet meer te lezen. De data is compacter op de schijf gezet, de minste kromming maakt hem dan onleesbaar. Ook hier geldt: als je een gebrande dvd krijgt/koopt, zet hem gelijk op een harde schijf.
Geplaatst 23 augustus 20178 jr. Dat geldt voorlopig alleen voor zelf gebrande cd's/dvd's, toch? De kant-en-klare cd's die ik eind jaren tachtig in de winkel kocht, klinken nog steeds prima. Al denk ik niet dat ze zo'n lange levensduur hebben als vinyl.
Geplaatst 24 augustus 20178 jr. 20 uur geleden zei Paul: Dat geldt voorlopig alleen voor zelf gebrande cd's/dvd's, toch? De kant-en-klare cd's die ik eind jaren tachtig in de winkel kocht, klinken nog steeds prima. Al denk ik niet dat ze zo'n lange levensduur hebben als vinyl. Bij kant-en-klaar gekochte CD's zit de data IN het schijfje bij productie (heb ik ooit gelezen), en is deze dus minder kwetsbaar. Bij gebrande CD's zit de data bovenop het plastic schijfje, net onder het flitterdun alu-merklabel. Bij de minste kras, beschadiging of slijtage wordt aan de bovenzijde ook de data aangetast. Ook volgens mij niets boven vinyl. Johan
Geplaatst 24 augustus 20178 jr. In feite moet elke CD wil ie goed functioneren voldoen aan zoals Philips dat noemt aan o.a. het "red Book" etc. Hier is alles te vinden. http://www.about-audio-mastering-software.com/red-book.html http://www.ip.philips.com/licensing/program/15/ https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio https://makbit.com/articles/cd-overview.pdf 24 augustus 20178 jr. bewerkt door Juul
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.