Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Exidy Radio 738 - Dublin - Tony Allen - Only Day Of B

Please login or register to see this link.

 

 

 

"When listeners tuned to 738kHz on Wednesday 23rd May, there was no sign of the Declan and Bob breakfast show, just continuous music. However tuning along to 819kHz found regular Radio Nova programming. Tony Allan was then heard on 738kHz announcing as EXIDY 738. This was finally the start of transmissions specifically directed at England. It was not to last however, as there was some audio breakthrough between the two stations which were operating from adjacent studios, and with transmitters also next to each other. At around 1:30pm, 738kHz went silent and EXIDY never returned. Radio Nova continued on 819kHz. These are recordings made of EXIDY in Blackpool, until the 738kHz transmitter cut off around 1:33pm."

 

"On Thursday 24th May, the morning that Laser 558 began broadcasting, Radio Nova had returned to 738kHz with 50kW in place of EXIDY. The regular top of the hour announcements by Chris Cary announcing 819kHz, 102.7MHz and 88MHz, were missing, and replaced by live spoken announcements of 738kHz and 102.7MHz only. There was no sign of 819kHz on this morning. Here are a couple of early morning recordings made in Leeds."

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 13-7-2018 om 18:14 zei Jean-Pierre De Zeerover:

info weet ik niet meer en nu niks meer te vinden

dacht wel dat het klopte vanuit Dover

 

vond even dit doch niks mee te maken!

2018 en 30 jaar bestaan is 1998

 

ga het toch hier effe de link geven voor wie het boeit?

Please login or register to see this link.

uit de artikelen zou blijken dat ze toch aan de Franse kust zaten. Misschien zijn ze in de loop der jaren verhuisd. Het zou me verbazen dat ze in 1983 vanuit Dover zouden hebben uitgezonden op 103.7, daar de taxi's de frequenties nog gebruikten boven de 100 mhz. Radio Kompas 101.7 werd in augustus 82 nog stilgelegd omdat ze vanuit Koekelare de taxi's stoorden in London. Het is mij niet bekend in welk jaar de Engelsen wel boven de 100 Mhz mochten uitzenden op FM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei bert ree:

Het is mij niet bekend in welk jaar de Engelsen wel boven de 100 Mhz mochten uitzenden op FM.

 

Geleidelijk tussen 1980-1995.

 

"Until 1995, parts of the band had been used in the United Kingdom for mobile service by police, fire brigades and the fuel and power industries. These parts were reassigned to broadcasting service gradually over many years as the communications services were transferred to new equipment in other parts of the spectrum."

 

Please login or register to see this link.

 

"With the gradual clearance of other users (notably Public Services such as police, fire and ambulance) and the extension of the FM band to 108.0 MHz between 1980 and 1995, FM expanded rapidly throughout the British Isles and effectively took over from LW and MW as the delivery platform of choice for fixed and portable domestic and vehicle-based receivers."

 

Please login or register to see this link.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei bert ree:

Het is mij niet bekend in welk jaar de Engelsen wel boven de 100 Mhz mochten uitzenden op FM.

 

Weet iemand wanneer dat bij ons mocht? Ik heb nog een Philips radio uit de jaren vijftig waarbij de FM-band niet hoger komt dan diezelfde 100 Mhz. Of had Nederland toen nog helemaal geen stations op FM?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul:

 

Weet iemand wanneer dat bij ons mocht? Ik heb nog een Philips radio uit de jaren vijftig waarbij de FM-band niet hoger komt dan diezelfde 100 Mhz. Of had Nederland toen nog helemaal geen stations op FM?

 

 

Ik weet wel dat wij bij de Omroep gewoon onze interne verbindingen hadden in de "hoge" FM band. Boven 104 mHz. Daar zat niks officieel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Paul:

Weet iemand wanneer dat bij ons mocht? Ik heb nog een Philips radio uit de jaren vijftig waarbij de FM-band niet hoger komt dan diezelfde 100 Mhz. Of had Nederland toen nog helemaal geen stations op FM?

 

Het eerste radiostation op FM in Nederland was Hilversum 1.

Vanaf 1954 werd er via de 97.5 MHz uitgezonden vanuit Hulsberg.

 

Zover ik mij kan herinneren, begonnen de tweede helft van de jaren 80, de publieke omroepen boven de 100 MHz uit te zenden en vanaf 1987 boven de 105 MHz ook de lokale omroepen.

bewerkt door Robin Westhof
spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin jaren 80 begonnen de vrije radio's in België boven de 100 Mhz en werden ze eerst min of meer gedoogd in Wallonië en Brussel, later in Vlaanderen. Heel snel was dit tussen 100 en 104 mhz. Maar 104-108 mhz was uitdrukkelijk verboden gebied. Midden jaren 80 kwamen er nieuwe regels en dan moesten bijna al de lokale radio's tussen 104 en 108 mhz zitten. Pas in de 21e eeuw konden niet openbare radio's ook onder de 100 mhz uitzenden. 

8 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Geleidelijk tussen 1980-1995.

 

"Until 1995, parts of the band had been used in the United Kingdom for mobile service by police, fire brigades and the fuel and power industries. These parts were reassigned to broadcasting service gradually over many years as the communications services were transferred to new equipment in other parts of the spectrum."

 

Please login or register to see this link.

 

"With the gradual clearance of other users (notably Public Services such as police, fire and ambulance) and the extension of the FM band to 108.0 MHz between 1980 and 1995, FM expanded rapidly throughout the British Isles and effectively took over from LW and MW as the delivery platform of choice for fixed and portable domestic and vehicle-based receivers."

 

Please login or register to see this link.

 

volgens het artikel kwam de FM band in GB pas volledig vrij in 1989.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, dank daarvoor.

 

Ik weet nog dat ik eind jaren zeventig in Utrecht ging studeren en toen op mijn oude Philips Philetta geen AFN Soesterberg kon ontvangen. Die zat destijds namelijk op 103,3 Mhz. Dat veranderde pas toen ik na vakantiewerk een heuse stereoset kocht, met een tuner die doorliep tot 108 Mhz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.