Geplaatst 31 augustus 20196 jr. Vandaag was het een warme dag in Nederland zag ik op 192 TV. De dag van de sluiting van het 192 museum in Nijkerk viel samen met de gedenkdag van het verdwijnen van o.a.Radio Veronica. Er werd een speciale uitzending aan gewijd. Ik heb samen met mijn vrouw naar de beelden gekeken. Wij zijn opgegroeid en vergroeid met Veronica en herkenden heel veel. Ook al is het inmiddels 45 jaar geleden. We hebben beiden gehuild toen de uitzendingen destijds stopten om 18 uur. Ik kende haar toen overigens nog niet. De enorme leegte die ik toen voelde ,komt ieder jaar weer terug, maar gelukkig herstelt het brein zich en komt er weer iets positiefs terug. Positief werd ik niet van de mededeling van Lex Harding over de 'boot' vlak voor de sluiting van het museum. Hij was er na 45 jaar wel klaar mee. Zijn deur gaat voor eeuwig op slot en hij wil alleen nog kapitaal beschikbaar stellen aan degene die de Norderney wil laten zinken op de voormalige ligplaats van het schip voor de kust van Scheveningen. Een echt zeemansgraf dus. Vanuit zijn optiek begrijpelijk. Hij is het 'gezeik en gezeur' zat. Zit liever in zijn tuin. Zijn leven gaat immers verder. Vanuit historisch perspectief zou het toch mooi zijn als de 'boot' als een soort Batavia expositie schip ergens een plek kan vinden. Van alle zendschepen vaart alleen de Morgenster van Radio Delmare nog. Hoe kun je later duidelijk maken aan nieuwe generaties hoe er radio vanaf een schip werd gemaakt, zonder het te laten zien? Onze molens breken we toch ook niet af? Salut Leendert 31 augustus 20196 jr. bewerkt door Leendert Vingerling
Geplaatst 31 augustus 20196 jr. Alle landzender parken zijn ook afgebroken. Niets is blijven staan, van uit het industrieel histories besef, een slechte zaak. Gelukkig hebben we de foto's nog 😎 Theo
Geplaatst 31 augustus 20196 jr. Auteur 49 minuten geleden zei radio tpot: Gelukkig hebben we de foto's nog 😎 Er gaat niets boven het bezoeken van bijvoorbeeld een oud-kasteel, paleis of fort om een goede indruk te krijgen. Foto's kunnen dit nooit benaderen. Dat geldt ook voor radio erfgoed. Ik schrok daarom van de uitspraak van Lex ,want zijn houding is : 'van na mij de zondvloed '. Populair gezegd: het kan me niets meer schelen. Ik had deze reactie niet verwacht van iemand die zijn carrière aan 'de boot' heeft te danken. Kan me indenken dat hij er persoonlijk nu genoeg van heeft, maar ik had toch een meer diplomatieke uitspraak verwacht. In Nederland kun je namelijk aanspraak maken op een subsidie voor immaterieel of mobiel erfgoed en zelfs in Europees verband bestaat dit. Waarom heeft Lex deze suggestie niet gedaan? Ik ervaar zijn opmerking over het zinken van de Norderney als een soort 'dolksteek'. Salut Leendert
Geplaatst 19 september 20196 jr. Deze discussie over de Norderney, duurt nu al langer dan 40 jaar. Het schip is verkocht, half gesloopt en verbouwd tot horecagelegenheid. Alleen de buitenkant doet nog een beetje denken aan het echte zendschip. Ik kan Lex wel begrijpen dat hij een beetje moe wordt van dat gezeur over dat schip. Er zijn al honderden plannen gemaakt om het weer terug te kopen en te verbouwen naar een soort van zendschip/museum. En al die keren dat er geld op tafel moet komen, wordt er weer een beroep gedaan op de wat rijkere ex Veronica medewerkers. Het is gewoon te laat en veel te kostbaar om het te kopen, te verbouwen, te beheren en om het een betere plaats te geven dan een achteraf plek in een achteraf haventje. Een goeie ligplaats is namelijk ook duur. En dan? Moet dit dan na twee jaar ook weer dicht, omdat iedereen die het wilde zien het al heeft gezien en de rest van Nederland het niks kan schelen? Het is te laat. Maar ik weet zeker dat Lex ook liever gezien had, dat het allemaal anders had gelopen. En zo'n uitspraak? ach, je moet niet alles zo serieus nemen. 19 september 20196 jr. bewerkt door cdb
Geplaatst 19 september 20196 jr. Kijk Cor, "jij snapt het". PS. Zelfs de wat rijkere Volendammers hoor ik niet...................
Geplaatst 19 september 20196 jr. 1 uur geleden zei Juul: Kijk Cor, "jij snapt het". PS. Zelfs de wat rijkere Volendammers hoor ik niet................... Er is ooit een klein ideetje geweest om het schip naar Volendam te brengen als vaste ligplaats. Het kon niet wegens ondiep water. Ik weet niet of er toen serieus over gesproken is, maar Jaap Buijs zou zeggen, Ik zel effe 'n poar telefoontjes plegen, over 'n poar uur weet je meer. Misschien was het toen wel gelukt zonder al te veel kosten en veel, heel veel vrijwilligers. Maar ja..........
Geplaatst 21 september 20196 jr. Op 19-9-2019 om 22:30 zei cdb: Er is ooit een klein ideetje geweest om het schip naar Volendam te brengen als vaste ligplaats. Het kon niet wegens ondiep water. Ik weet niet of er toen serieus over gesproken is, maar Jaap Buijs zou zeggen, Ik zel effe 'n poar telefoontjes plegen, over 'n poar uur weet je meer. Misschien was het toen wel gelukt zonder al te veel kosten en veel, heel veel vrijwilligers. Maar ja.......... Schip lag toen veel lager in het water dan nu . Later heeft het ook in Monnickendam gelegen in de haven tijdens een feest van Veronica .
Geplaatst 21 september 20196 jr. 41 minuten geleden zei Jaap De Vries: Schip lag toen veel lager in het water dan nu . Later heeft het ook in Monnickendam gelegen in de haven tijdens een feest van Veronica . Dat schijnt 31 augustus 2003 te zijn geweest. Diepte Markermeer: -5,80 tot -2,80 MP. Hadden ze waarschijnlijk net de vaargeul uitgebaggerd. Dat is geen zendschip meer, zonder studio's, hutten, kombuis, machinekamer en ballast.
Geplaatst 5 oktober 20196 jr. Zie: https://www.hoornradio.nl/nw-7951-7-3729266/nieuws/reddingsactie_schip_veronica_ongewenst.html?page=1
Geplaatst 5 oktober 20196 jr. Harding heeft natuurlijk gelijk, dat schip blijft bij Oud Veronicanen om de nek hangen. De laatste zeezender & zendschip Anoraks blijven maar roepen dat de Norderney gered moet worden en terug moet in de staat 31-8-74 tijd 1801 uur. Zelfs de galbak moet nagemaakt worden , er is vast wel een anorak die even fors over zijn nek wil gaan en het ding volkotst. Zelfs de geur mag dan nimmer meer worden geneutraliseerd. Lid Cor heeft inmiddels uitgelegd , zelfs met harde cijfers, dat de grootte en diepgang een belemmering is voor een leuk achteraf haventje ergens centraal in Nederland, bijvoorbeeld Usquert. Afgezien daarvan zal de restauratie ploeg Boordstudio niet warmlopen met de gedachte dat hun nu kostbare authentieke spullen aan boord , waar het altijd vochtig is, een plaats zullen krijgen. Vochtvreters zullen niet helpen. De Brandweer zal bij inspectie een compliment uitdelen , helemaal terug in oude staat, echter bezoekers mogen niet aanboord. Onvoldoende gangen en noodluiken etc. Hopeloos allemaal en intussen blijft dat schip maar om de nek bungelen. Een veel beter plan is de laatste enkele handenvol zendschip anoraks in de zelen, de Norderney heeft immers geen aandrijving. In de zelen mannen, en trek het leeggeroofde karkas naar Hendrik Ido Ambacht waar er scheermesjes van het schip gemaakt zullen worden. Als u dan na verloop van tijd langs de schappen in de super loopt en bij de scheermesjes opeens " Veronica Blijft Als UUUUUU Dat wilt" hoort dan weet u dat u als de gesmeerde bliksem een voorraad moet kopen om de komende zware jaren mee voort te kunnen gaan. Het zelfde probleem speelt natuurlijk ook met de Ross Revenge, nu nog door zeer bekwame scheeps en trawler deskundigen in stand gehouden, echter zonder uitzicht op een tochtje met het schip. Nog steeds is het schip als het ware in gijzeling door de overheid, wel op een mooie plek, daar niet van. De zeer bekwame scheeps vrijwilligers, niet te verwarren met het radiovolk, worden oud en de kennis omtrent dit specifieke schip zal verdwijnen. Ook de Ross moet weer in droogdok, mail voor de aardigheid eens met Malcolm Smith welke kosten dit met zich mee brengt en afgezien van de dokbeurt is daar nog de restschade van de stranding op de Goodwin Sands in 1991. Het is te betwijfelen dat weer de ogen een beetje worden toegeknepen, immers de regelgeving is zeer dwingend. Voor Caroline hangt het schip ook als een molensteen om de nek, veel donaties komen van zeer trouwe Caroline luisteraars die doneren omdat een fors deel van de donaties ook aan het schip worden besteed. Deze legendarische Iceland trawler is nu nog het boegbeeld, ook hier de vraag hoe lang is dat houdbaar. 6 oktober 20196 jr. bewerkt door Gast
Geplaatst 6 oktober 20196 jr. Op 5-10-2019 om 13:38 zei Jan Kees De Hoop: Zie: https://www.hoornradio.nl/nw-7951-7-3729266/nieuws/reddingsactie_schip_veronica_ongewenst.html?page=1 Reddingsactie schip Veronica ongewenst. Een beetje vreemde kop. Weer zo'n poging om het onhaalbare proberen te verwezenlijken. Gaan bedelen bij oud Veronicanen, en dan bij tegenvallende reacties gaan roepen, ZE WILLEN HET NIET MEER. Ik heb het allemaal al eens eerder uitgelegd, over het waarom, het hoe, en het waarom niet. Heel interessant allemaal, maar hebben ze in Hoorn de laatste tijd wel het nieuws gevolgd? Ga niet eerst lopen roepen om geld. Pleeg eerst heel goed en degelijk onderzoek of het allemaal wel echt mogelijk is, en ga eerst eens een landelijke actie ontketenen om te peilen naar de echte werkelijke belangstelling.
Geplaatst 6 oktober 20196 jr. 27 minuten geleden zei cdb: Heel interessant allemaal, maar hebben ze in Hoorn de laatste tijd wel het nieuws gevolgd? Het is een bericht van 14 augustus. Oud nieuws dus. Ik moest trouwens wel lachen om die laatdunkende aanduiding 'veredelde friettent'. Dat kun je van bijna elke horecaonderneming wel zeggen.
Geplaatst 7 oktober 20196 jr. Auteur Op 5-10-2019 om 21:52 zei Paul de Haan: Voor Caroline hangt het schip ook als een molensteen om de nek, veel donaties komen van zeer trouwe Caroline luisteraars die doneren omdat een fors deel van de donaties ook aan het schip worden besteed. Deze legendarische Iceland trawler is nu nog het boegbeeld, ook hier de vraag hoe lang is dat houdbaar. Alles houdt een keer op. Als de laatste Ross Revenge medewerker overlijdt , zal er ongetwijfeld nog een klein groepje van fanatiekelingen het schip proberen te behouden. Maar,..uiteindelijk vernietigt zuurstof alles wat ijzer is(oxidatie) en zal het schip ‘verkruimelen ‘en zinken. De Norderney heeft helaas geen grote achterban van vrijwilligers en het besef van cultureel erfgoed is bij de Nederlander niet goed ontwikkeld. Die doneert liever zijn geld voor het behoud van een oude dorpspomp ergens in Afrika. Salut Leendert 7 oktober 20196 jr. bewerkt door Leendert Vingerling
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.