Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Lex Harding wil Norderney laten zinken

Featured Replies

Geplaatst

Vandaag was het een warme  dag in Nederland zag ik op 192 TV. De dag van de sluiting van het 192 museum in Nijkerk viel samen met de gedenkdag van het verdwijnen van o.a.Radio Veronica. Er  werd een speciale uitzending aan gewijd.

Ik  heb samen met mijn vrouw naar de beelden gekeken. Wij zijn opgegroeid en vergroeid met Veronica en herkenden heel veel. Ook al is het inmiddels 45 jaar geleden. We hebben beiden gehuild toen de uitzendingen destijds stopten  om 18 uur. Ik kende haar toen overigens nog niet. De enorme leegte die ik toen voelde ,komt ieder jaar weer terug, maar gelukkig herstelt het brein zich en komt er weer iets positiefs terug.

Positief werd ik niet van de mededeling van Lex Harding  over de 'boot' vlak voor de sluiting van het museum. Hij was er na 45 jaar wel klaar mee. Zijn deur gaat voor eeuwig op slot en  hij wil alleen nog kapitaal beschikbaar stellen aan degene die de Norderney wil laten zinken op de voormalige ligplaats van het schip voor de kust van Scheveningen.

Een echt zeemansgraf dus. Vanuit zijn optiek begrijpelijk. Hij is  het 'gezeik en gezeur' zat. Zit liever in zijn tuin. Zijn leven gaat immers verder.

Vanuit historisch perspectief zou het toch mooi zijn als de 'boot' als een soort Batavia  expositie schip ergens een plek kan vinden. Van alle zendschepen vaart alleen de Morgenster van Radio Delmare nog. Hoe kun je later duidelijk maken aan nieuwe generaties hoe er radio vanaf een schip werd gemaakt, zonder het te laten zien?

Onze molens breken we toch ook niet af?

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst
  • Auteur
49 minuten geleden zei radio tpot:

Gelukkig hebben we de foto's nog 😎

Er gaat niets boven het bezoeken van bijvoorbeeld een oud-kasteel, paleis of fort om een  goede indruk te krijgen. Foto's kunnen dit  nooit benaderen. Dat geldt ook voor radio erfgoed. 

Ik schrok daarom van de uitspraak van Lex ,want zijn houding is : 'van na mij de zondvloed '. Populair gezegd: het kan me niets meer schelen. Ik had deze reactie  niet verwacht van iemand die zijn carrière aan 'de boot' heeft te danken.

Kan me indenken dat hij er persoonlijk nu genoeg van heeft, maar ik had  toch een meer diplomatieke uitspraak verwacht. In Nederland kun je namelijk  aanspraak maken op een subsidie voor immaterieel of mobiel erfgoed en zelfs in Europees verband bestaat dit. 

Waarom heeft Lex deze suggestie niet gedaan?  Ik ervaar zijn opmerking over het zinken  van de Norderney als een soort 'dolksteek'.

Salut

Leendert

• 3 weeks later...
Geplaatst

Deze discussie over de Norderney, duurt nu al langer dan 40 jaar. Het schip is verkocht, half gesloopt en verbouwd tot horecagelegenheid. Alleen de buitenkant doet nog een beetje denken aan het echte zendschip. Ik kan Lex wel begrijpen dat hij een beetje moe wordt van dat gezeur over dat schip. Er zijn al honderden plannen gemaakt om het weer terug te kopen en te verbouwen naar een soort van zendschip/museum. En al die keren dat er geld op tafel moet komen, wordt er weer een beroep gedaan op de wat rijkere ex Veronica medewerkers.  Het is gewoon te laat en veel te kostbaar om het te kopen, te verbouwen, te beheren en om het een betere plaats te geven dan een achteraf plek in een achteraf haventje. Een goeie ligplaats is namelijk ook duur.  En dan? Moet dit dan na twee jaar ook weer dicht, omdat iedereen die het wilde zien het al heeft gezien en de rest van Nederland het niks kan schelen?  Het is te laat. Maar ik weet zeker dat Lex ook liever gezien had, dat het allemaal anders had gelopen. En zo'n uitspraak? ach, je moet niet alles zo serieus nemen.

bewerkt door cdb

Geplaatst
1 uur geleden zei Juul:

Kijk Cor,

"jij snapt het".

PS. Zelfs de wat rijkere Volendammers hoor ik niet...................

Er is ooit een klein ideetje geweest om het schip naar Volendam te brengen als vaste ligplaats. Het kon niet wegens ondiep water. Ik weet niet of er toen serieus over gesproken is, maar Jaap Buijs zou zeggen, Ik zel effe 'n poar telefoontjes plegen, over 'n poar uur weet je meer.  Misschien was het toen wel gelukt zonder al te veel kosten en veel, heel veel vrijwilligers. Maar ja..........

Geplaatst
Op 19-9-2019 om 22:30 zei cdb:

Er is ooit een klein ideetje geweest om het schip naar Volendam te brengen als vaste ligplaats. Het kon niet wegens ondiep water. Ik weet niet of er toen serieus over gesproken is, maar Jaap Buijs zou zeggen, Ik zel effe 'n poar telefoontjes plegen, over 'n poar uur weet je meer.  Misschien was het toen wel gelukt zonder al te veel kosten en veel, heel veel vrijwilligers. Maar ja..........

Schip lag toen veel lager in het water dan nu . Later heeft het ook in Monnickendam gelegen in de haven tijdens een feest van Veronica .

Geplaatst
41 minuten geleden zei Jaap De Vries:

Schip lag toen veel lager in het water dan nu . Later heeft het ook in Monnickendam gelegen in de haven tijdens een feest van Veronica .

Dat schijnt 31 augustus 2003 te zijn geweest. Diepte Markermeer: -5,80 tot -2,80 MP. Hadden ze waarschijnlijk net de vaargeul uitgebaggerd. Dat is geen zendschip meer, zonder studio's, hutten, kombuis, machinekamer en ballast.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Harding heeft natuurlijk gelijk, dat schip blijft bij Oud Veronicanen om de nek hangen. De laatste zeezender & zendschip Anoraks blijven maar roepen dat de Norderney gered moet worden en terug moet in de staat 31-8-74 tijd 1801 uur. Zelfs de galbak moet nagemaakt worden , er is vast wel een anorak die even fors over zijn nek wil gaan en het ding volkotst. Zelfs de geur mag dan nimmer meer worden geneutraliseerd. Lid Cor heeft inmiddels  uitgelegd , zelfs met harde cijfers, dat de grootte en diepgang een belemmering is voor een leuk achteraf haventje ergens centraal in Nederland, bijvoorbeeld Usquert. Afgezien daarvan zal de restauratie ploeg Boordstudio niet warmlopen met de gedachte dat hun nu kostbare authentieke spullen aan boord , waar het altijd vochtig is, een plaats zullen krijgen. Vochtvreters zullen niet helpen. De Brandweer zal bij inspectie een compliment uitdelen , helemaal terug in oude staat, echter bezoekers mogen niet aanboord. Onvoldoende gangen en noodluiken etc.  Hopeloos allemaal en intussen blijft dat schip maar om de nek bungelen. Een veel beter plan is de laatste enkele handenvol zendschip anoraks in de zelen, de Norderney heeft immers geen aandrijving. In de zelen mannen, en trek het leeggeroofde karkas  naar Hendrik Ido Ambacht waar er scheermesjes van het schip gemaakt zullen worden. Als u dan na verloop van tijd langs de schappen in de super loopt en bij de scheermesjes opeens " Veronica Blijft Als UUUUUU Dat wilt" hoort dan weet u dat u als de gesmeerde bliksem een voorraad moet kopen om de komende zware jaren mee voort te kunnen gaan. 

Het zelfde probleem speelt natuurlijk ook met de Ross Revenge, nu nog door zeer bekwame scheeps en trawler deskundigen in stand gehouden, echter zonder uitzicht op een tochtje met het schip. Nog steeds is het schip als het ware in gijzeling door de overheid, wel op een mooie plek, daar niet van.  De zeer bekwame scheeps vrijwilligers, niet te verwarren met het radiovolk, worden oud en de kennis omtrent dit specifieke schip zal verdwijnen. Ook de Ross moet weer in droogdok, mail  voor de aardigheid  eens met Malcolm Smith welke kosten dit met zich mee brengt en afgezien van de dokbeurt is daar  nog de restschade van de stranding op de Goodwin Sands in 1991. Het is te betwijfelen dat weer de ogen een beetje worden toegeknepen, immers de regelgeving is zeer dwingend. Voor Caroline hangt het schip ook als een molensteen om de nek, veel donaties komen van zeer trouwe Caroline luisteraars die doneren omdat een fors deel van de donaties ook aan het schip worden besteed. Deze legendarische Iceland  trawler is nu nog het boegbeeld, ook hier de vraag hoe lang is dat houdbaar.

bewerkt door Gast

Geplaatst
Op 5-10-2019 om 13:38 zei Jan Kees De Hoop:

Reddingsactie schip Veronica ongewenst.  Een beetje vreemde kop. Weer zo'n poging om het onhaalbare proberen te verwezenlijken. Gaan bedelen bij oud Veronicanen, en dan bij tegenvallende reacties gaan roepen, ZE WILLEN HET NIET MEER. Ik heb het allemaal al eens eerder uitgelegd, over het waarom, het hoe, en het waarom niet. Heel interessant allemaal, maar hebben ze in Hoorn de laatste tijd wel het nieuws gevolgd?  Ga niet eerst lopen roepen om geld. Pleeg eerst heel goed en degelijk onderzoek of het allemaal wel echt mogelijk is, en ga eerst eens een landelijke actie ontketenen om te peilen naar de echte werkelijke belangstelling.

Geplaatst
27 minuten geleden zei cdb:

Heel interessant allemaal, maar hebben ze in Hoorn de laatste tijd wel het nieuws gevolgd? 

Het is een bericht van 14 augustus. Oud nieuws dus.

Ik moest trouwens wel lachen om die laatdunkende aanduiding 'veredelde friettent'.  Dat kun je van bijna elke horecaonderneming wel zeggen.

Geplaatst
  • Auteur
Op 5-10-2019 om 21:52 zei Paul de Haan:

Voor Caroline hangt het schip ook als een molensteen om de nek, veel donaties komen van zeer trouwe Caroline luisteraars die doneren omdat een fors deel van de donaties ook aan het schip worden besteed. Deze legendarische Iceland  trawler is nu nog het boegbeeld, ook hier de vraag hoe lang is dat houdbaar.

Alles houdt een keer op. Als de laatste Ross Revenge medewerker overlijdt , zal er  ongetwijfeld nog een klein groepje van fanatiekelingen het schip proberen te behouden.  Maar,..uiteindelijk vernietigt zuurstof alles wat ijzer is(oxidatie) en zal het schip ‘verkruimelen ‘en zinken. 

De Norderney heeft  helaas geen grote achterban van vrijwilligers en het besef van cultureel erfgoed is bij de Nederlander niet goed ontwikkeld. Die doneert liever zijn geld voor het behoud van een oude dorpspomp ergens in Afrika. 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.