Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

22-12-1984 - Vandaag 35 jaar geleden vanaf de Noordzee

Featured Replies

Geplaatst
Op 22-12-2019 om 15:49 zei Bo Lus:

Bron: De Telegraaf (1984) Platen-industrie enthousiast over radio Monique

Dit is nu een schoolvoorbeeld van 'fake' nieuws. Het artikel rammelt aan alle kanten. Er is slecht gecontroleerd  op feiten door de journalist. Het probleem is dat dit krantenartikel dan weer wordt gebruikt als een 'staande'  waarheid en later wordt gebruikt als 'een bron' bij  het schrijven van een verhaal over radio Monique.

De niet gecontroleerde feiten gaan een eigen leven leiden en als iets maar vaak  genoeg wordt herhaald, dan wordt dat ineens voor 'de 'waarheid aangenomen. Ik zie vaak krantenartikelen geciteerd worden in boeken over de zeezenders.

Denk  bijvoorbeeld aan de naam voor het eerste schip van Radio Veronica. Wordt nog altijd de 'Borkum Riff' genoemd in plaats van de 'Veronica'. Of de 'bomaanslag op de MEBO 2. Dat was een geen bom, maar een doek in benzine gedrenkt die in de machinekamer werd gegooid. 

Wat klopt er in dit artikel dan niet?

1) financiers hebben er geen drie miljoen ingestopt, maar één miljoen.

2) er was geen 50% verplichting om Nederlandse producties te draaien.

3) er hebben geen zes Nederlandse  discjockey's aan boord gezeten .Maximaal vier. Meer mocht niet van de Engelsen.

4) registratie  Ross Revenge in Panama was al ingetrokken.

5) Tony Berk was in december 1984 nog niet betrokken bij radio Monique.

5) foto van studio is niet die van radio Monique,  maar van radio Caroline met Blake Williams als dj. Bijgaand van foto Monique studio met Arie Swets en Ad Roberts.

Het is  journalistiek niet altijd verstandig om gebruik te maken van krantenartikelen. Dit geldt met name voor alles dat met zeezenders  had te maken. 

Salut

Leendert

ArieSwetsAdRobertsRadioMonique1985.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Ja, maar daar strijd ik al jaren tegen. Het begint al met het verkeerd schrijven soms van namen van mensen.

In het verleden  heb ik ook  heel wat "gestreden" met onze Groningse "goeroe". We kwamen er dan wel uit maar het stond wel geschreven.

Bijvoorbeeld toen ik bij B&G vroeg geef mij effe een uitdraai van alle Veronica- zeezender  programma's kreeg ik  ook alles van Noordzee en de VOO  etc......................zucht.

Enfin, mooie Kerst iedereen van hier.

Geplaatst
4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Het is  journalistiek niet altijd verstandig om gebruik te maken van krantenartikelen. Dit geldt met name voor alles dat met zeezenders  had te maken. 

Het was me ook al opgevallen dat de vele krantenknipsels die ik over de zeezenders heb gelezen, vaak uitblinken in navrante onzin.

Het zet een mens aan het denken over het waarheidsgehalte van de schrijfsels over andere onderwerpen 😉

Geplaatst

het grote probleem in de kranten over zeezenders was dat dit meestal werd geschreven door journalisten die over vele diverse honderden activiteiten moeten schrijven. Juiste informatie zou moeten komen van de verantwoordelijken van de zenders, maar die verspreiden niet openlijk informatie want ze kunnen aangeklaagd worden wegens hun medewerking. Soms werd ook wel doelbewust foutieve informatie verspreid om justitie op een verkeerd spoor te zetten. En in bepaalde gevallen vond de redactie van een aantal kranten dat over die "piraten" negatief moest bericht worden, daar die advertenties konden wegnemen bij hun krant. Andere kranten zwegen die zenders dood, omdat dit maar reklame was voor een andere medium.

Je ziet, over andere onderwerpen, dat bepaalde lobby's persinformatie verspreiden. Dit wordt opgenomen door de meeste kranten en tv-stations. Twee weken later verspreiden andere lobby's precies het tegenovergestelde nieuws en dat wordt ook opgenomen door de media. Niemand belicht de twee standpunten in één nieuwsbericht.

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.