Spring naar bijdragen

1215 Khz ontvangst


Juul

Aanbevolen berichten

Ik  heb de afgelopen dagen m'n analoge KG ontvanger nagekeken en de wijzigingen die ik ruim 30 jaar geleden aanbracht in kaart gebracht.

 

En ik draaide net over de MG en zag op 1215 Khz  Radio Obsolute ruim S9 + 10dB voorbij komen! ( echte S punten geijkt ) Nou is dat niet zo heel vreemd net na zonsondergang. Wel wordt ik helaas "geteisterd" door schrikdraad voor de schapen die vlakbij lopen. En m'n MG antenne hangt horizontaal  tussen 2 bomen op zo'n 5 mtr afstand.  Gelukkig wordt dat over ruim een jaar in m'n nieuwe woonplaats anders............niks schrikdraad.

 

Hier een foto van 1215 Khz. Best aardig station.

 

 

screen 130.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja daar staan een paar kilowatten te werken Juul 😊

En door de verschillende zenders, alle met groot vermogen, en het niet synchroon lopen van deze zenders onderling veroorzaken ze een vieze fase verschuiving tov elkaar.

Het audio signaal smeert dan net wat meer uit naar de buur frequenties dan als je wilt.

Ze zenden daar in de nieuwe norm uit, 6.5 KHz audio.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, d'r zit wat fading op. Is het 50 Kw of zo?  Moet toch eens kijken of ze een website hebben. 

Caroline op 648 in de avond is niet om aan te horen kwa ontvangst. Overdag gaat het wel.

 

Ik heb ook nog de nodige filters in m'n ontvanger en ik heb een mod gemaakt zodat ik een heel smal filter, o.a. en FL44 en nog wat Murata stuff, kan gebruiken samen met de PBT.  Was effe solderen, 30 jaar terug, maar de afgelopen week heb ik al m'n aantekeningen weer opgezocht en nu fatsoenlijk in de MAC gezet.  

 

 

screen 130.jpg

screen 131.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In gedachten ga ik terug naar 30 september 1967, de Britse zeezenders waren op één na uit de lucht en op die zaterdagochtend om 0700 begond de BBC opvolger voor de zeezenders met als naam BBC Radio One op 1215 khz = 247 meters. Tony Blackburn opende het station. De 1215 is met name in Noord Nederland altijd een vervelende frequentie geweest. In the UK waren vele opstelpunten voor 247/1215 waardoor op het vaste land alhier een " hol echo " geluid onstond op 247, veroorzaakt door het feit dat er altijd een fractie in seconden  verschil zat bij de weergave. Heel vervelend om naar te luisteren. Gedurende enkele uren was BBC Radio One < pop>  ook te ontvangen op de golflengte van BBC Radio Two op langegolf 1500 meters. Een rare constructie veroorzaakt door wat men needle time noemde. Het kwam er op neer dat Radio als opvolger vd Britse zeezenders maar 8 uur per dag platen mocht draaien, de overige uren moesten gevuld worden met eigen BBC opnames van de bekende groepen in eind 67, niet om aan te horen. Oplossing zendtijd delen met BBC Radio Two. Zo ontstond wat in the UK meesmuilend werd genoemd Radio 1,5. Het alternatief vanuit the UK was tot maart 1968 Caroline. Toch heb ik in de eind 60s en 70s veel, heel veel BBC One&Two beluisterd. Niets mis mee.

bewerkt door Gast
tekstfoutjes.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Paul de Haan:

In the UK waren vele opstelpunten voor 247/1215 waardoor op het vaste land alhier een " hol echo " geluid ontastond op 247, veroorzaakt door het feit dat er altijd een fractie in seconden  verschil zat bij de weergave. Heel vervelend om naar te luisteren.

 

Het zogenaamde badkuip effect, werd (pas) jaren later een heel stuk beter met de 275 en 285 frequenties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Het zogenaamde badkuip effect, werd (pas) jaren later een heel stuk beter met de 275 en 285 frequenties.

Klopt, maar de ontvangst sterkte was ook op deze golflengtes in Groningen anorak niveau. Ik kon er wel mee leven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei radio tpot:

ja daar staan een paar kilowatten te werken Juul 😊

En door de verschillende zenders, alle met groot vermogen, en het niet synchroon lopen van deze zenders onderling veroorzaken ze een vieze fase verschuiving tov elkaar.

Het audio signaal smeert dan net wat meer uit naar de buur frequenties dan als je wilt.

Ze zenden daar in de nieuwe norm uit, 6.5 KHz audio.

 

Theo

 

Die zenders lopen wel synchroon, maar met sky wave, als dus de signalen gereflecteerd worden bij duisternis waarbij zelfs de signaalweg voortdurend varieert, is de synchronisatie hier niet meer correct, en krijg je dus dat holle geluid en vervorming.

5 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Het zogenaamde badkuip effect, werd (pas) jaren later een heel stuk beter met de 275 en 285 frequenties.

Daar zit nu SportTalk op.

het zou logisch zijn 247 en 285/275 om te draaien, voor een  muziekzender is een beter net nodig dan voor gesproken woord. (1215 en 1053/1089)

11 uur geleden zei Paul de Haan:

In gedachten ga ik terug naar 30 september 1967, de Britse zeezenders waren op één na uit de lucht en op die zaterdagochtend om 0700 begond de BBC opvolger voor de zeezenders met als naam BBC Radio One op 1215 khz = 247 meters. Tony Blackburn opende het station. De 1215 is met name in Noord Nederland altijd een vervelende frequentie geweest. I

****

Gedurende enkele uren was BBC Radio One < pop>  ook te ontvangen op de golflengte van BBC Radio Two op langegolf 1500 meters. Een rare constructie veroorzaakt door wat men needle time noemde. Het kwam er op neer dat Radio als opvolger vd Britse zeezenders maar 8 uur per dag platen mocht draaien, de overige uren moesten gevuld worden met eigen BBC opnames van de bekende groepen in eind 67, niet om aan te horen. Oplossing zendtijd delen met BBC Radio Two. Zo ontstond wat in the UK meesmuilend werd genoemd Radio 1,5. 

Klein detail, het was toen 1214.

Of die deling van Radio One aen Two iets te maken had met Neddle Time weet ik niet. Wel was het een enorme beperking voor een pop-zender.

Het 247 netwerk was zwak, en was een soort gapfiller voor de 1500 meter van the Light Programme, later Radio Two. Om een 4e net snel in de lucht te krijgen werd de 247 losgekoppeld van 1500, maar dat was een noodoplossing. Daarom waren veel programm'a synchroon op One en Two.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei ruudam:

Die zenders lopen wel synchroon, maar met sky wave, als dus de signalen gereflecteerd worden bij duisternis waarbij zelfs de signaalweg voortdurend varieert, is de synchronisatie hier niet meer correct, en krijg je dus dat holle geluid en vervorming.

 

 

Inderdaad het signaal is snoeihard, maar er is eigenlijk niet naar te luisteren op1215khz. 

@Juul Please login or register to see this link.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar inderdaad wel goede muziek, vooral s nachts.

Met een radio met ferriet antenne luistert het beter omdat je dan minder signalen door elkaar krijgt wegens richt gevoeligheid.

Met autoradio - rondom gevoelig - is het slechter.

 

Overigns werd het beter toen de vermogens naar de helft gingen - less is more

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.