Spring naar bijdragen

Archiveren opnames


Eric

Aanbevolen berichten

Allen, Ben benieuwd, maar bi mijj zijn de mp3 tags van de vele zeezenderopnames niet uniform. Eingelijk zijn de file namen wel een rommeltje. Hoe archiveren jullie dit? Vraag me ook wel eens af, hebben we een standaard afgesproken hoe opnames te benoemen? Stationsnaam, datum, tijd, met wel/ geen seperatiestreepje als scheiding, wel/ niet alles aan elkaar geschreven etc. Hoor alle ideeën en tips graag

Grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt de opnamen een z.g. volgnummer geven en dat in een dBase vermelden.  Zo doe ik het al 20 jaar.  In Filemaker.

 

Dit kan ook. Ik heb daar een apart script voor gemaakt zodat de filenaam automatisch naar het opmerkingen venster gaat.

 

En als ik dan bijvoorbeeld de file een archief nummer geef dan blijft het opmerkingen veld ongemoeid.

 

Maar ja, ik heb een MAC dus heb geen idee hoe dat bij Windows gaat.

 

 

 

 

 

screen 479.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Juul:

Eric,

 

Er zijn kennelijk weinig mensen die het echt goed administreren. ...............Gezien de reacties met gedachten hoe je zoiets doet.  Jammer.

Goedemorgen / goedmiddag Juul,

 

Allereerst dank voor je reactie. Ik zie dat Filemaker ook voor Windhoos bestaat, maar het is een nogal prijzig programma. Met zoeken kwam ik op Libre Office (ik ken het wel, maar speel er nooit mee). Daar ga ik eens mee spelen. 

Ik archiveer nu door alles in mappen te stoppen. Map Veronica, Veronica na 1974 enz.  Maar dat is toch niet ideaal als je zoekt. Ik ga ook (weer)  op zoek naar een programma waarmee ik makkelijk dat mp3 tags kan aanpassen. Dat heb ik nog wel ergens op de backup hdd, maar weet niet zeker of dat ook met W10 werkt.  (( nadat ik dit al had geschreven: ik heb MP3 Tag Tools v1.2 en dat werkt gewoon. Heb ik vroeger ook al gebruikt, dus daar ga ik mee verder). 

 

De reacties komen misschien nog wel. Soms zijn draadjes heel lang stil en dan opeens, hoppa. het zou mooi zijn als er een database ergens gedeeld kan worden. Met een standaard format zodat het door iedereen te gebruiken is. Ja, begin er dan mee hoor ik al gezegd worden. Misschien ga ik dat ook wel doen, maar zolang er nog gewerkt moet worden is de vrije tijd niet ongelimiteerd. 

 

Ik houd mijn voortgang hier wel bij, maar dat zal niet snel gaan want ik ben er niet 24/7 mee bezig. Af en toe in de donkere avonduurtjes als er niets op TV is (of als de vrouw kijkt naar een programma waar ik totaal geen belangstelling voor heb 😉😉 ). 

 

Grts Eric

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

 

Merkwaardig Juul.

 

Nog "16 uur" zou in de "normale wereld" op de vroege zaterdagmorgen van 31 augustus zijn en in jullie opname wereld van toen bij vrijdag 30 augustus horen (tot 6 uur zaterdagmorgen).

 

Maar niet bij 29 augustus.

 

Wat is de eerste plaat? 

 

 

2 uur geleden zei Juul:

screen 481.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Thijs,

Ik heb de info overgenomen van Ad en Karel.  En deze nonstop banden waren zonder uur aftel jingle. Die werd er aan boord voor gedraaid. Maar aan de andere kant zo belangrijk is het niet.  Het was voor ons de datum van 30 augustus want wij wisselden pas om 06.00 uur van datum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-11-2020 om 13:29 zei Eric:

Ik zie dat Filemaker ook voor Windhoos bestaat, maar het is een nogal prijzig programma. Met zoeken kwam ik op Libre Office (ik ken het wel, maar speel er nooit mee). Daar ga ik eens mee spelen. 

 

De database van LibreOffice is niet zo geweldig om mee te werken. Filemaker is veel makkelijker maar inderdaad duur. En ik werk voornamelijk met Ubuntu en daar is het niet voor beschikbaar. Naar Calc van LibreOffice is ook een optie die je kan gebruiken. DIt is een uitstekende spreadsheet.

 

Op 15-11-2020 om 13:29 zei Eric:

ik heb MP3 Tag Tools v1.2 en dat werkt gewoon. Heb ik vroeger ook al gebruikt, dus daar ga ik mee verder). 

 

Ik gebruikt zelf EasyTag (Ubuntu, maar ook voor Windows beschikbaar) voor het vullen van de tags en dat doe ik volgens een vaste werkwijze. Programma is gratis en vooral voor batch verwerking is het handig.

 

Helaas kan je de tags niet hiermee exporteren. Daarvoor gebruikt ik Tag & Rename. Niet gratis maar er zullen best graties alternatieven zijn. Tag & Rename heeft dus een mooie exporttool waarbij je zelf de velden kan aangeven die je wilt hebben.  En je kan een heel directory in één keer exporteren. Ik exporteer naar een Excel bestand en neem de data op in Calc van LibreOffice. Hierbij een voorbeeld. Makkelijk sorteren en zoeken.

 

1599201341_DeepinSchermafdruk_Gebiedselecteren_20201117173039.png.f41464a7d25c3a4ad194736e12d33269.png

 

Ik exporteer ook gelijk de file informatie zoals bitrate, mono/stereo, bestandsgrootte ed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik een zelfgebouwde Access-database om mijn collectie in te voeren. De audiofiles die ik download pas ik verder niet aan qua naamgeving (tenzij er fouten in zitten). Werkt op zich prima, maar eigenlijk zou ik het graag multi-platform/webbased willen hebben, maar nog niks gevonden wat dat betreft.

 

 

DB.PNG

bewerkt door maartenfransen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-11-2020 om 10:11 zei Juul:

Dank Thijs,

Ik heb de info overgenomen van Ad en Karel.  En deze nonstop banden waren zonder uur aftel jingle. Die werd er aan boord voor gedraaid. Maar aan de andere kant zo belangrijk is het niet.  Het was voor ons de datum van 30 augustus want wij wisselden pas om 06.00 uur van datum.

Okay Juul. Dus geen 29-8-74 zoals in jouw database. Mijn oog viel er toevallig op.

 

Inderdaad begint de studioband met "nog 16 uur". Ook merkwaardig want om 02.00 uur was het nog 16 uur en niet om 03.00 uur. Om 02.00 uur begon echter het derde deel van de Kolder op Zolder show. Misschien zijn die later opgenomen en in de programma's ingevoegd zoals de Drie Sterren show?  

 

 

bewerkt door Albatrosstudio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen idee. Het waren NS uren, volgens mij zonder uur jingle er voor, dus neutraal.

En aan boord hebben ze die uur i.d. er voor gedraaid en waren ze dus de tel kwijt.

Want het zou zo maar kunnen dat dat uur op een ander tijdstip al eens werd uitgezonden.

 

V.w.b.  de 3sterren. Op de aircheck hoor je de jingle "nog maar 90 uur".

 

Ik heb hier de master en daar hebben Ad en ik GEEN  uur aftel jingle gezet. Hebben ze aan a/b gedaan.

Die hadden nl een schaduw van de uur jingles  en wij dus de master.

 

 

screen 483.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-11-2020 om 21:10 zei Juul:

Ik heb geen idee. Het waren NS uren, volgens mij zonder uur jingle er voor, dus neutraal.

En aan boord hebben ze die uur i.d. er voor gedraaid en waren ze dus de tel kwijt.

Want het zou zo maar kunnen dat dat uur op een ander tijdstip al eens werd uitgezonden.

 

V.w.b.  de 3sterren. Op de aircheck hoor je de jingle "nog maar 90 uur".

 

Ik heb hier de master en daar hebben Ad en ik GEEN  uur aftel jingle gezet. Hebben ze aan a/b gedaan.

Die hadden nl een schaduw van de uur jingles  en wij dus de master.

 

 

screen 483.jpg

 

Bedankt Juul. Leuke herinneringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-11-2020 om 14:04 zei Juul:

Je kunt van mij wel een lege dBase krijgen in FM pro 9.

Voor Windows kun je een z.g. "runtime FM" downloaden volgens mij.

Die heb ik dus niet voor Windows, maar dar begreep je al.

 

 

Ziet er zo uit.  Gebruik ik dus zo al 20 jaar.

 

 

 

screen 480.jpg

screen 481.jpg

 

21 uur geleden zei Albatrosstudio:

 

Bedankt Juul. Leuke herinneringen.

Hoi Juul ik ben best geinterreseerd in een lege database. zou ej die welen delen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.