Jump to content

Radio Veronica wat uit twee bedrijven bestond

Recommended Posts

Ik heb nog altijd een grote liefde en interesse in de geschiedenis van Veronica vanaf zee. Klanten die bij mij in de winkel komen laat ik vaak de website van de Stichting Norderney zien en 

dan zijn de reacties altijd hartverwarmend.

Wat mij altijd heel erg gefascineerd heeft is het feit dat Veronica in de praktijk eigenlijk uit twee bedrijven bestond, Hilversum en Boord. Die liepen door elkaar heen maar soms waren het ook twee verschillende werelden.

Voor mij was het altijd een magisch moment als er overgeschakeld werd naar boord voor een mededeling. Maar ook als de jongens aan boord het hadden over de aflos en de tender die er aan kwam.

Die combinatie vind ik nog steeds heel interessant.

Wim de Lang 

• Like 4

48 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Weer iets nieuws..............

Volgens mij bestond Veronica formeel uit slechts 1 bedrijf: een commanditaire vennootschap (CV) die uiteraard ook gewoon ingeschreven stond in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De naam ben ik even kwijt, maar die weet Juul vast wel... (Sonora?) 😉

Piet.

27 minuten geleden zei radio tpot:

Ik mis wat, boord?

Er was een opname productie aan land en een uitzend faciliteit op zee.

En deze waren ondergebracht in 2 bedrijven?

Samen Veronica vormend?

Theo

Zo wordt het niet bedoeld. Het waren twee totaal verschillende werelden, aan de ene kant the big ego's van de landstudio, aan de andere kant de down to earth Scheveninger zeelieden die wars waren van alle flauwekul. De technici en nieuwslezers < niet perse uit Skeveningen>  waren ook uit dat laatste hout gesneden. Allen aan boord waren zeelieden met een specialiteit, maar bovenal vormden zij de bemanning van een schip. Toevallig was dat een zendschip. Op lichtschepen had je mensen die ook uit dat hout waren gesneden. Niet lullen maar poetsen. Als je oude opnames beluisterd van   de live uitzendingen met land deejays, zoals de zeilrace of Sangria op zondag, dan hoor je "sterren" als Out en Vaak vooral de gebraden haan uithangen. Mensen als Mondt, Collins en zelfs Harding stelden zich enigszins meer bescheiden op. Als nieuwslezer live een uurtje moesten presenteren omdat "de band" niet aanboord was dan hingen ze niet de deejay uit , sterker nog ze namen graag een loopje met hun eigen presentatie capaciteiten, zelfspot was ze niet vreemd. Freek Simons-Arend Langeberg- Leo de Later en  Cees Man in't Veld zijn goede voorbeelden.

• Like 3

8 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Volgens mij bestond Veronica formeel uit slechts 1 bedrijf: een commanditaire vennootschap (CV) die uiteraard ook gewoon ingeschreven stond in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De naam ben ik even kwijt, maar die weet Juul vast wel... (Sonora?) 😉

Piet.

Veronica CV (commanditaire vennootschap) was een dochtermaatschappij van Sonora NV

Edited by Albatrosstudio

• 4 weeks later...