Geplaatst 17 mei 20223 jr. Populair bericht Deze middengolf opname komt van een R2R tape uit de collectie van Eugèn Bruggeman. Het is één lange opname, ik heb deze niet in uren "geknipt". Je hoort Ferry Maat tussen 01:00 en 03:00, waarbij uit de Top 40 van 5 Augustus 1967 wordt gedraaid. Tussen 03:00 en 04:00 hoor je Ron Brandsteder en tussen 04:00 en 05:00 Ad Roland. Tussen 05:00 en 05:11 hoor je nog een stukje van het programma van de EO.  TROS Nachtwacht 02-05-1975 01:00-05:11 Ferry Maat Ron Brandsteder Ad Roland - Top 40 05-08-1967 Â
Geplaatst 17 mei 20223 jr. Populair bericht 11 uur geleden zei Ben: Deze middengolf opname komt van een R2R tape uit de collectie van Eugèn Bruggeman. Het is één lange opname, ik heb deze niet in uren "geknipt". Je hoort Ferry Maat tussen 01:00 en 03:00, waarbij uit de Top 40 van 5 Augustus 1967 wordt gedraaid. Tussen 03:00 en 04:00 hoor je Ron Brandsteder en tussen 04:00 en 05:00 Ad Roland. Tussen 05:00 en 05:11 hoor je nog een stukje van het programma van de EO.  TROS Nachtwacht 02-05-1975 01:00-05:11 Ferry Maat Ron Brandsteder Ad Roland - Top 40 05-08-1967  Ben,  Bedankt voor deze opname. Ik weet dat er in het verleden nog meer van dergelijke opnames zijn gedeeld zowel hier als op het forum van Hans. En wat mij altijd opviel - en dat geldt ook voor jouw opname - dat na een compleet TROS- Nachtwacht-programma ook altijd zo ongeveer 10 minuten vastgeplakt zat van het EO-programma wat hierna kwam vanaf 5 uur 's morgens. Een groter contrast is niet denkbaar. Bij de EO hoorde je toen het programma All time religion; een programma met reli-countrysongs.  Gerard
Geplaatst 17 mei 20223 jr. Auteur Populair bericht 26 minuten geleden zei Gerard van den Ende: En wat mij altijd opviel - en dat geldt ook voor jouw opname - dat na een compleet TROS- Nachtwacht-programma ook altijd zo ongeveer 10 minuten vastgeplakt zat van het EO-programma wat hierna kwam vanaf 5 uur 's morgens. Hi Gerard,  Wanneer je een Doubleplay bandrecorderband gebruikt met een diameter van 18 cm, dan zit daar 720 meter band op. Als je dan met 4.75 cm/s opneem, dan past er 4 uur en 12+ minuten opname op de band (72000/4,75/3600). Dus als de bandopname wordt gestart als Nachtwacht om 01:00 begint, dan stopt de opname wanneer de band vol is en dat zal rond 05:12 zijn. De kans dat iemand om 5:00 opstaat om precies op dat moment de band te stoppen is denk ik niet zo groot  32 minuten geleden zei Gerard van den Ende: Een groter contrast is niet denkbaar. Contrasten waren heel gewoon in die tijd, in de Top 40 konden de Zangeres zonder naam en Deep Purple na elkaar gedraaid worden, als dat zo uitkwam. Contrasten in het radio luisteren hoorden bij die tijd op de publieke "pop"zender.
Geplaatst 17 mei 20223 jr. Populair bericht 1 uur geleden zei Ben: Hi Gerard,  Wanneer je een Doubleplay bandrecorderband gebruikt met een diameter van 18 cm, dan zit daar 720 meter band op. Als je dan met 4.75 cm/s opneem, dan past er 4 uur en 12+ minuten opname op de band (72000/4,75/3600). Dus als de bandopname wordt gestart als Nachtwacht om 01:00 begint, dan stopt de opname wanneer de band vol is en dat zal rond 05:12 zijn. De kans dat iemand om 5:00 opstaat om precies op dat moment de band te stoppen is denk ik niet zo groot   hier was je me voor met een antwoord. Bij Philips is het 731 m, bij BASF 732 m, bij Roticet 730 m. 2400 ft komt eigenlijk overeen met 731.52 m. Meestal had ik dus 4 uur en 16 à 17 minuten voor een 2400 ft tape. Dan kon ik 17u opnemen op een band. Bij gebrek aan 2400 ft banden moest ik soms 1800 ft (549m)banden gebruiken en dan had je minder dan 13u.
Geplaatst 18 mei 20223 jr. Auteur Hoeveel je kom opnemen was ook nog afhankelijk van hoe goed de bandrecorder gecallibreerd was. Ik merk dagelijks dat de snelheden nogal 's konden afwijken tussen de verschillende opnamen. Soms scheelt het een minuut per uur, da's dan toch weer ruim 4 minuten op zo'n opname van 4 uur.
Geplaatst 18 mei 20223 jr. 14 uur geleden zei Ben: Hoeveel je kom opnemen was ook nog afhankelijk van hoe goed de bandrecorder gecallibreerd was. Ik merk dagelijks dat de snelheden nogal 's konden afwijken tussen de verschillende opnamen. Soms scheelt het een minuut per uur, da's dan toch weer ruim 4 minuten op zo'n opname van 4 uur. bij het dgitaal omzetten is er na 40 jaar soms wel meer dan 1 minuut per uur verschil, stel ik nu vast.
Geplaatst 19 mei 20223 jr. Auteur 8 uur geleden zei bert ree: bij het dgitaal omzetten is er na 40 jaar soms wel meer dan 1 minuut per uur verschil, stel ik nu vast. Op basis waarvan stel je dat vast, Bert?
Geplaatst 19 mei 20223 jr. 5 uur geleden zei Ben: Op basis waarvan stel je dat vast, Bert? Ik weet niet hoe ben het doet, maar ik leg een oude opname altijd gelijk met een digitale versie van een plaat die gedraaid wordt. Â Edwin
Geplaatst 19 mei 20223 jr. 6 uur geleden zei Ben: Op basis waarvan stel je dat vast, Bert? ik heb helemaal geen technische middelen daarvoor. Ik heb bv een station gedurende 4u16 opgenomen. Als ik die opnieuw afdraai, na 40 jaar, noteer ik precies wanneer ik mijn band start. Op bepaalde banden zie ik dan tussen 2 tijdseinen dat er bv maar 58 minuten verstreken zijn. Dit wijst erop dat de snelheid van de bandopnemer nu anders is dan toen.
Geplaatst 19 mei 20223 jr. Auteur Populair bericht 1 uur geleden zei rauhfaser: Â ik leg een oude opname altijd gelijk met een digitale versie van een plaat die gedraaid wordt. Die methode heb ik ook wel 's toegepast. 39 minuten geleden zei bert ree: Op bepaalde banden zie ik dan tussen 2 tijdseinen dat er bv maar 58 minuten verstreken zijn. Dat kan betekenen dat de band te snel loopt, maar dat hoeft niet. Bij een meer uren opname merk ik wel 's dat er tussen uur 1 en uur 2 meer of minder minuten/seconden zitten dan tussen uur 2 en 3 en tussen uur 3 en 4. En dat verschil kan best wel 's 2 minuten zijn. En dat heeft dan te maken (vooral bij live uitzendingen) met wanneer een plaat afloopt bijvoorbeeld. Â Het zijn analoge opnamen en er kunnen van allerlei redenen zijn waarom de snelheid of bij opname of bij afspelen afwijkt. Helaas ben ik alleen in staat snelheid afwijkingen te horen als die echt significant zijn (4-5% of zo). Dus op gehoor bijregelen lukt me niet. Â Ik corrigeer niet altijd de snelheid van een opname, alleen als ik eraan denk om dat te doen. Wat ik heb gemerkt is dat de ene plaat op snelheid draait en de volgende weer niet, dat alleen een jingle/commercial te snel of te langzaam draait, dat een opname van een uur aan het begin sneller draait dan aan het eind of omgekeerd, enz enz. Het is een analoge opname, dus per definitie kunnen er snelheid afwijkingen inzitten. Ik heb 's iemand meegemaakt die standaard alle uren op precies 1 uur en 0 seconden zetten, zelfs als die opname maar een paar seconden langer of korter was. Ook dat geeft geen enkele garantie dat de snelheid dan "juist" is en met die paar seconden delta hoor ik het verschil toch niet. Â Als ik de snelheid corrigeer kijk ik naar de frequentie van de brom in de opname en hoeverre die afwijkt van 50/60 hertz. Bij stereo FM opnamen kijk ik ook naar de frequentie van de piloottoon. Ik kijk naar de frequentie van die brom/piloottoon aan het begin en het eind van de opname. Ik kijk naar de tijd tussen tijdmeldingen van DJs, de afstand tussen de "pips" van twee of meerdere opvolgende uren. Zoals Edwin vergelijk ik soms de lengte van een plaat met de digitale versie. Alle uitkomsten van die onderzoeken gooi ik dan in een hoge hoed en dan komt daar een nieuwe snelheid uit. En is die dan hetzelfde als bij opname? Waarschijnlijk niet Â
Geplaatst 9 juli9 jul On 5/19/2022 at 2:31 PM, rauhfaser said:Ik weet niet hoe ben het doet, maar ik leg een oude opname altijd gelijk met een digitale versie van een plaat die gedraaid wordt. EdwinZolang je daarvoor maar geen "Cold Spring Harbor" van Billy Joel gebruikt, kan dat wel goed gaan 😉Maar de de kans dat je daarvan nummers op band hebt, is weer niet zo groot. 9 juli9 jul bewerkt door Ferret Spike
Geplaatst 11 juli11 jul Op 9-7-2025 om 21:28 zei Ferret Spike:Zolang je daarvoor maar geen "Cold Spring Harbor" van Billy Joel gebruikt, kan dat wel goed gaan 😉Maar de de kans dat je daarvan nummers op band hebt, is weer niet zo groot.Geen probleem hoor! Behalve dat die plaat zelden tot nooit is gedraaid.
Geplaatst 11 juli11 jul Mijn NOB muziek collega's zeiden dan altijd:"het enige dat telt zijn je oren....."
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.