Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Een halve eeuw geleden - Mouth & McNeal in de Amerikaanse hitlijsten

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik kijk regelmatig op de blog van Kent Kotal. Kent publiceert elke maandag een hitlijst van een Amerikaans station van 50 jaar geleden. Deze week was deze aan de beurt:

AVvXsEiyEseM5nGmeaFgwCe1cCjqE0XbQDw_E6zm

Mouth & McNeal stijgen van 14 naar 8 met How do you do.

bewerkt door Ben

Geplaatst
  • Populair bericht

Toen was het nog pais en vree tussen Willem en Sjoukje... later na heel wat ruzies met Willem kon Sjoukje het bloed van Willem wel drinken. In 1972 werd de Billboard Hot 100 ook afgedrukt in het Veronica blad en stond er steeds bij Mouth and McNeal een dikke streep als How do you do weer steeg.

Is al weer 50 jaar geleden en als je daar zo op terug kijkt dan voelt dat aan alsof het nog maar een paar jaar geleden was...

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

En.... er was ook nog een versie van een groep met de naam "Windows".. Zie hoes hieronder..

Succes werd al snel na gedaan... net als met "Samson and Delilah" van Middle Of The Road wat al snel gecoverd werd door 2 meiskes met de naam Big Secret.

Beter goed gepikt dan slecht gemaakt???

Henk Kruize

windows how do you do.jpg

Geplaatst

Maar andersom kwam net zo vaak voor! M.a.w. een niet zo succesvolle nummer werd gecoverd om vervolgens een hit te worden.

Bijvoorbeeld, Stir it up werd bekend door Bob Marley, maar dat is niet het origineel, die staat namelijk op naam van Johnny Nash.

Jefferson Airplane had hits met White Rabbit en Somebody to love waren beiden niet het origineel. Het  was de Great Society die het eerder op vinyl zette. Waarbij wel opgemerkt moet worden dat in beide formaties de stem van Grace Slick is te horen en daarbij genomen is dan ook nog dat ze het nummer zelf schreef.

Het mooiste voorbeeld is misschien wel Try with a little help from my friends.

Oorspronkelijk vrij emotieloos gezongen door de Beatles, maar Joe Cocker wist de juiste emoties in het nummer te leggen met alle gevolgen van dien.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Rob V.

bewerkt door Rob Veld

Geplaatst
  • Populair bericht

Inderdaad Rob, zoals Whole lotta shaking going on, het origineel van Big Maybelle uit 1955 maar later groot gemaakt door o.a. Jerry lee Lewis en anderen... Hello Mary Lou had de eerste versie van Johnny Duncan maar Ricky Nelson maakte het later een grote hit... Rock and Roll music van Chuck Berry werd later een grote hit van The Beatles..

Bring it on home to me van Sam Cooke later door The Animals... Little red rooster van The Rolling Stones was al jaren daarvoor bekend van Howlin'Wolf... Och, de lijst is zoooooooooooo groot... en dat maakt het juist mooi.

Weet je, ik kan genieten als ik lees dat de huidige jeugd helemaal uit hun dak gaan van Kate Bush die met een oud nummer op Tik-Tok (was een idiote naam) staat... Ook, als echt analoog en vinyl man, wordt ik inwendig gelukkig als ik o.a. bij de mediamarkt jongeren met stapels LP's bij de kassa zie staan. :)

Fijn weekeine

Groetjes uit Geldrop waar het nu al bijna 30 graden is...maar... mijn radioshack is nog lekker koel.

Henk Kruize

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Kent Kotal heeft deze week de hitlijst van een station uit Iowa van 21 Juni gepost met Mouth & McNeal stationair op nummer 3.

Er staan voor mij veel prachtige nummers in deze lijst. Als ik dat zo zie krijg ik wel weer zin om er een video compilatie van te maken 😉

062172 KSO Iowa.jpg

Ik zie net dat ik de AT40 van 24 Juni 1972 nog op MF heb staan:

American Top 40 van 24 Juni 1972 met Mouth & McNeal op nr 29

bewerkt door Ben

Geplaatst

Over cover gesproken. "Mary had a little lamb" was het eerste nummer wat op plaat, nou ja rol, werd gezet door Edison, niet de groep, maar de uitvinder in 1877. Helaas kwam het niet in de Billboard, die ging pas in 1894 van start. Ook niet in de Cashbox want die begon pas in 1942.

Rob V.

Geplaatst
  • Populair bericht
3 uur geleden zei Ben:

Kent Kotal heeft deze week de hitlijst van een station uit Iowa van 21 Juni gepost met Mouth & McNeal stationair op nummer 3.

Altijd leuk de regionale verschillen, Cher die nummer 2 staat in de lijst uit Iowa, kwam landelijk ( Billboard) niet hoger dan de nummer 22 positie.

(Een plaatje dat na een minuutje lekker op gang komt, nooit in Nederland uitgebracht denk ik.)

bewerkt door Robin Westhof

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.