Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

In het weekblad Privé staat deze week een artikel over de verdwijning van de Hosanna Z592. Het Cold case team Haaglanden meldt dat de Hosanna op de bodem van de Noordzee is gelokaliseerd en dat de familie van de opvarenden daarvan  op de hoogte is gesteld. De Hosanna zou in het Kanaal zijn overvaren door de tanker 'Derbyshire'.

De aanvaring is een aanname, geen zekerheid. 

Journaliste Loes Leeman heeft zich in de zaak verdiept en een reconstructie geschreven. Loes was eindredacteur van TROS Vermist en heeft destijds er ook aandacht  op TV aan geschonken. Ze kent de zaak. Ben ook door haar benaderd ,evenals door het Cold Case team Haaglanden.

Ik heb gisteren  ook over dit artikel eerder geschreven, maar de geplaatste scans vallen onder copyright en zijn op verzoek van de uitgever van de Privé verwijderd. De hele posting is toen geannuleerd.

Er is nog niet op het schip gedoken en dus kan er mijns inziens  niet met zekerheid gesproken worden dat het ook daadwerkelijk de Hosanna is.

Bovendien zal een duikinspectie meer informatie kunnen verschaffen, want het kan ook een Russische  of Franse onderzeeboot zijn geweest die het schip heeft getorpedeerd. Er voeren  destijds diverse vissersschepen in het Kanaal die als dekmantel voor spionage dienden.

Hopelijk komt er meer duidelijkheid na een duikonderzoek. Tot die tijd blijven speculaties aanwezig.  

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Interessant artikel over de Hosanna in Privé van deze week.

Er staan wel enkele feitelijke onjuistheden in. Zo wordt er gesproken over politie en cold case team Haaglanden, maar politie Haaglanden bestaat al jaren niet meer. We hebben nu immers Nationale Politie, en de politie-eenheid aldaar heet Politie Eenheid Den Haag.

Dat torpederen lijkt me overigens wel erg ver gezocht, Leendert... 🤨

Toen Privé voor het eerst verscheen werkte ik in een boekhandel. Het blad kostte toen nog geen gulden. Nu betaal je € 4,39 voor een los exemplaar. Over inflatie gesproken... 😉

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren

Geplaatst

Het schip ligt richting Calais staat daar? Maar dit past toch niet echt bij de rest van het verhaal of begrijp ik íets verkeerd?

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
6 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Niets is onmogelijk Piet.

De Koude oorlog was toen nog niet voorbij en onderzeeboten van Russen, Fransen en Britten voeren soms in het Kanaal. Een vissersboot uit Breskens is door een Franse onderzeeër ook zo aan zijn zeemansgraf gekomen.

3 uur geleden zei Helmut:

Het schip ligt richting Calais staat daar? Maar dit past toch niet echt bij de rest van het verhaal of begrijp ik íets verkeerd?

De Hosanna ligt ergens op de bodem in het Kanaal. Een onderdeel daarvan is het smalste stuk zee tussen Frankrijk en Engeland. De Fransen noemen dat het Nauw van Calais( Pas de Calais) en de Engelsen Straat van Dover(Strait of Dover).

In de volksmond wordt eigenlijk alles op één hoop gegooid en spreekt men over het Kanaal.(The Channel (UK) of La Manche(Fr)

Als de politie zegt dat het schip is gelokaliseerd in het Nauw van Calais, dan hoeft dat niet per sé bij Calais te zijn, maar ergens tussen Dover en Calais.

Salut

Leendert

Geplaatst

Hey Leendert, ik ben overigens ook twee keer mee gevaren met jouw naar de Ross. Lang geleden maar ik ben je nog steeds dankbaar.

Wat ik merkwaardig vind is dat men er van uitging dat het schip terug naar Zeebrugge of Scheveningen wilde, daarom vond ik tussen Calais en Dover wat zeldzaam.

Geplaatst

Ja ik ben ook 2x met je mee geweest Leendert en ik herinner me echt alles nog als de dag van gisteren. En het waren bijzonder fijne trips. Dank je wel. Ook met het interview daarna met Tom Anderson wat ik deed, kan ik me nog herinneren alsof het gisteren was.

Groetje,

Martin

Geplaatst
22 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Interessant artikel over de Hosanna in Privé van deze week.

Er staan wel enkele feitelijke onjuistheden in. Zo wordt er gesproken over politie en cold case team Haaglanden, maar politie Haaglanden bestaat al jaren niet meer. We hebben nu immers Nationale Politie, en de politie-eenheid aldaar heet Politie Eenheid Den Haag.

Toen Privé voor het eerst verscheen werkte ik in een boekhandel. Het blad kostte toen nog geen gulden. Nu betaal je € 4,39 voor een los exemplaar. Over inflatie gesproken... 😉

Piet.

Kleine correctie Piet Prive begon in 1977 en kostte toen 1.25. Maar ja, het is 45 jaar geleden!

IMG_8732.jpg

Geplaatst
2 uur geleden zei jan:

Kleine correctie Piet Prive begon in 1977 en kostte toen 1.25. Maar ja, het is 45 jaar geleden!

IMG_8732.jpg

Je hebt gelijk. Ik was in de war met de Story. Die begon eerder.

En het is inderdaad al heel wat jaren geleden... 👴

Piet.

Geplaatst

Ik ben 1 maal mee geweest en het was onvergetelijk,,,,,, Ik had het voor geen goud willen missen. Ik zal zo een foto ervan opzoeken en bijplaatsen...

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
Op 13-7-2022 om 21:31 zei Helmut:

Hey Leendert, ik ben overigens ook twee keer mee gevaren met jouw naar de Ross. Lang geleden maar ik ben je nog steeds dankbaar.

Het was een mooie en spannende tijd. Alles was illegaal.  Ook het bezoeken van het schip.

Jij was één van de weinige Duitsers die mee ging. Ik herinner me verder de gebroeders Flache,(zie foto tegen reling achterdek), Gerhard Folke, Wolff Brünte uit Berlijn, Martin van de Ven , Hans Backhus-Gerecht en  Harvey Schütz(zie foto) . Zal er nog wel eentje zijn vergeten.

Op 14-7-2022 om 10:29 zei martinja:

Ja ik ben ook 2x met je mee geweest Leendert en ik herinner me echt alles nog als de dag van gisteren. En het waren bijzonder fijne trips. Dank je wel. Ook met het interview daarna met Tom Anderson wat ik deed, kan ik me nog herinneren alsof het gisteren was.

We voeren toen nog met een motorzeilboot uit Colijnsplaat in de Oosterschelde. Een tocht die wel 11-13 uur duurde. Aan boord  van de Ross Revenge komen ging toen nog via het overstappen in een rubberboot.(zie foto)

Jij had toch ook een interview met Stuart Vincent?(zie foto)

Je introduceerde je als Tom van Dauven, je alter ego. Pas jaren later werd je geboortenaam bekend. En je was een éééénorme  spraakwaterval.  Is die nu opgedroogd?

Salut

Leendert

BE38646D-3A10-4ABB-BC52-483D0AD50026_1_105_c.jpeg

FC4AC262-81D0-40A3-B6AE-687E8E9ED61E_1_105_c.jpeg

3B3879D8-74E1-485A-B798-BD0868645913_1_201_a.jpeg

BF85260C-8535-4B78-B8A0-970BF17DF488_1_201_a.jpeg

086D0FD6-E0B9-4979-826B-7AE84D053E4B_1_201_a.jpeg

bewerkt door Leendert Vingerling

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.