Geplaatst 24 augustus 20223 jr. Populair bericht Dit is iets wat ik speciaal met jullie wil delen, het is het mobilofoon contact gedurende de brand aan boord van de Mebo-2 op 15 Mei 1971, soms wat onverstaanbaar maar al met al is het een heel mooi stukje radio geschiedenis!!!! Luister maar..... 15 mei 1970 - brand aan boord van de Mebo-2 https://pixeldrain.com/u/EEnaixYa Henk Kruize
Geplaatst 25 augustus 20223 jr. Vermeldenswaard is dat de opname is gemaakt a/b van de Norderney. In werkelijkheid duurt de opname een uur.
Geplaatst 25 augustus 20223 jr. Ik neem aan dat het FM is geweest, en heb me altijd al afgevraagd waarom je alles dubbel gaat zeggen. En dan weer niet, bij zendamateurs zie je dit gedrag ook terug 🙂 Grappig om te beluisteren. Er lijkt zo geen aansturing te zijn wie waar en wat gaat doen. Het kan zijn dat hier al afspraken over zijn gemaakt, maar dat weten we (ik) dan niet. Dank voor het delen. Theo
Geplaatst 25 augustus 20223 jr. Uiteraard FM en VHF. We hadden een ontvanger van Radio Holland en een mobilofoon ( roepnaam de ANNA 4519 ) aan boord. De antenne voor de laatste was een kleefvoet die stond "gewoon" op de reling. Ging prima. 25 augustus 20223 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 25 augustus 20223 jr. Het geroezemoes op de achtergrond in de opname is dus afkomstig van bemanningsleden aanboord vd Norderney, messroom mischien. Dat is wrang....zeker toen de oorzaak boven water kwam.
Geplaatst 25 augustus 20223 jr. Populair bericht Ja en nog erger, ze wisten helemaal niet hoe de vork in de steel zat. Wij in Hilversum trouwens ook niet. Ik heb daar trouwens het e.e.a. over geschreven. Even door scrollen naar " 15 mei". https://www.norderney192.nl/historie/h-1971.html 25 augustus 20223 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 26 augustus 20223 jr. Speedbootje dat brandbom had gegooid onder weg naar de Veronica? De heren wisten wie hun opdrachtgever was??!!
Geplaatst 26 augustus 20223 jr. 42 minuten geleden zei ruudam: Speedbootje dat brandbom had gegooid onder weg naar de Veronica? De heren wisten wie hun opdrachtgever was??!! Ik begrijp je laatste zin niet Ruud.
Geplaatst 27 augustus 20223 jr. Heel simpel, er wordt door iemand via de mobilofoon gemeld dat ze het speedbootje van de bommengooiers in de richting van de Veronica hebben zien varen. Later wisten we dat de Veronica directie achter de aanslag zat, maar wellicht wisten de bommengooiers toen al wie hun opdrachtgever was. Als dat zo is was het erg dom om precies die richting uit te varen, het waren niet de slimste jongens zoals later duidelijk werd. Maar het kan ook allemaal gewoon toeval of onbedoeld zijn. Ik heb toen die nacht nog op het hele uur naar Veronica geluisterd, maar er werd niets gemeld. Ik was geschrokken toen duidelijk was dat Veronica, mn favoriete zender, erachter zat, kan me voorstellen dat jullie ook geschokt en boos waren.
Geplaatst 27 augustus 20223 jr. Natuurlijk wisten "de duikers" wie de opdrachtgever was. Hun contact persoon was Norbert Jurgens en die was adviseur en aandeelhouder. Wij dachten eerst nog dat het een soort vergelding was omdat "de duikers" nog geld van RNI te goed hadden voor werkzaamheden. Ja, dat laatste, dat kun je op onze website lezen.
Geplaatst 29 augustus 20223 jr. Waren "de duikers" -pyrotechnisch gezien- op de hoogte van de mogelijke gevolgen van het door middel van met 1 ons dynamiet opblazen van een vermeende brandstofleiding (om kennelijk een brandstofnevel te maken) in een machinekamer die vlak ervoor in brand was gezet, daarbij gebruik makende van in benzine gedrenkte poetslappen ? Gelukkig is het allemaal goed afgelopen... vr.gr. John
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.