Spring naar bijdragen

DAT recorder


radio tpot

Aanbevolen berichten

Het is een mooi stukje techniek Juul, en daar ben ik wel bevattelijk voor.

Ook al is het niet meer actueel, maar vind het mooi om het in de praktijk te zien en horen werken.

Inmiddels van een luisteraar ook een echt zo goed als nieuwe mini disc recorder gekregen.

En mijn zwager zei dat hij nog een draagbare Sony DAT recorder moet hebben, die ze gebruikt hebben bij de band om opnamen te maken voor hun CD.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, mooie technologie en toen bracht DAT ook een kwaliteit die ik niet gewend was. Wat ik toen nog niet wist, maar later heb ontdekt, was dat Sony begin jaren '80 (rond 1983) al een systeem op de markt bracht om audio in PCM formaat op te nemen : Please login or register to see this link. Uiteraard gebruik makend van een videorecorder (waarop DAT ook gebaseerd is).  En zo'n 6 jaar eerder kwam de PCM-1 al op de markt:

 

As early as in 1977, Sony introduced the PCM-1, the world's first digital audio processor, though only in Japan, the USA, and a few other areas. Following on the heels of this processor, came a versatile line of digital products for professional applications.

 

 

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-7-2023 om 12:55 zei Juul:

Er worden tegenwoordig erg veel LP's verkocht. Het is weer in opmars. Er is nu een generatie die kent dat helemaal niet.

Koop hier elke zaterdag weer een paar elpee,s in Utrecht kleine platenzaak mooie prijsjes ooit alles weg gedaan en nu dus gewoon terug kopen . leuke gesprekken er bij en echt je hebt bij een elpee iets in handen wat je bij een cd mist . en een genot voor je oren als je een elpee opzet hir in huis . Ja 65 en terug in de tijd naar toen ik 14 was.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij kregen bij de TROS van het NOB destijds als eerste omroep een DAT recorder. Ik heb daar nog tbv ons Veronica archief veel gebriuk van gemaakt.

 

Het was een PCM2500. Hij was loei zwaar.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie dat de PCM2500 ook een sample frequentie van 32 kHz ondersteund. Maar dat zal de 16 bit versie zijn. De 32kHz samplefrequentie van de consumer DAT recorders was 12 bit. Ik heb wel 's geprobeerd zo'n bandje op één van m'n Tascams, die 32 kHz ondersteund, af te spelen. Daar komt dan (uiteraard) geen geluid uit maar het apparaat herkent dan wel de 32 kHz samplefrequentie. Ik heb ook nog een TASCAM DA-302, een dubbel DAT deck:

 

DA-302.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Ben:

Ik zie dat de PCM2500 ook een sample frequentie van 32 kHz ondersteund. Maar dat zal de 16 bit versie zijn. De 32kHz samplefrequentie van de consumer DAT recorders was 12 bit. Ik heb wel 's geprobeerd zo'n bandje op één van m'n Tascams, die 32 kHz ondersteund, af te spelen. Daar komt dan (uiteraard) geen geluid uit maar het apparaat herkent dan wel de 32 kHz samplefrequentie. Ik heb ook nog een TASCAM DA-302, een dubbel DAT deck:

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Ik heb ook de meesten op 32Khz opgenomen Ben. mbv de PCM2500  maar die speelden gewoon af op m'n toenmalige Sony DAT recorder. Ik dacht de 690.

 

Toen de PCM2500 het begaf en we 'em niet meer lieten repareren, deed SONY niet meer, heb ik hem voor de onderdelen gesloopt.  Hier stond ie.  Hij had wel de " AES/EBU Input/Output Card with bi-directional sample rate conversion". Was gebruikelijk voor apparatuur die het NOB voor digi projecten gebruikte.

 

 

 

 

Kratten en banden kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

 

 

Ik heb ook de meesten op 32Khz opgenomen Ben. mbv de PCM2500  maar die speelden gewoon af op m'n toenmalige Sony DAT recorder. Ik dacht de 690.

Da's interessant, Juul. Dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd om een 16 bit 32 kHz opname op een consumer DAT af te spelen, maar dat werkt dus gewoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Ben:

Da's interessant, Juul. Dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd om een 16 bit 32 kHz opname op een consumer DAT af te spelen, maar dat werkt dus gewoon.

 

 

Maar die 690 kwam bij het NOB vandaan en daar maakte ze wel eens zaken met speciale features bij recorders.

Deze had ook een XLR aansluiting.

Ik heb geen enkele DAT recorder meer. Maar Ad heeft er nog een paar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6409
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    wega51
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.