Featured Replies
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.
Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.
Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.
En na luister testen is niemand die verschil hoort in het geluid van DAT of harde schijf of CD.'
Da's ook wel een beetje logisch Theo want de CD is ook gesampled met 44.1 Khz. En de DAT recorder, hoewel je die kunt instellen met longplay (32 Khz) sampled ook op 44.1
Maar volgens de EBU norm moet alles in 48Khz. Onzin natuurlijk wij deden in de studio alles op 44.1. Dat was en is de industrie norm. Toen. Nu zijn ze al bij 96Khz. Dat verschil hoort helemaal niemand.
"Het enige dat telt zijn je oren....."
Dat is natuurlijk ook zo Juul, maar als je nog niet eerder iets hebt gehad die dit kan?
Zelfs bij een DCC hoor ik verschil, maar bij de DAT niet meer.
En dat is een bijzondere ervaring voor mij altans 😊
Wat ook opvallend is dat de niveaus kloppen, 0 dB klopt ook als zijnde 0.775V bij 600 Ohm.
Theo
De opvolger voor de DAT recorder was voor mij dit apparaatje:
Geen (dure) bandjes meer nodig, kan vééél langer opnemen en afspelen dan een DAT recorder en geeft dezelfde kwaliteit (bij gebruik van .wav files), maar kan ook mp3 aan. En is ook veel betrouwbaarder, geen draaiende delen, geen azimuth problemen, geen bandjes die plotseling stoppen (het loopwerk van de Sony's kan soms wat problemen geven, o.a. veroorzaakt door de viltjes bij de FF en FR spoelen).
Ja Theo, een DCC wordt gecompimeerd. En de DAT dus niet. We gebruikten de DAT bij de Omroep eind jaren 80 heel erg veel. Maar doordat het mechanisch niet zo "stabiel" was is men er uiteindelijk toch vanaf gestapt. Wel met als gevolg dat er nu duizenden opnamen in archieven liggen waarvan de DAT niet meer ok is of de DAT recorders niet meer ok zijn. Wel is het zo dat mijn DATjes uit het jaar 2000 nog steeds goed zijn.
Ook het latere professiolnele DASH opname systeem van Studer is een stille dood gestorven. Er was er bij de Omroep ook 1 in omloop.
Grappig om te weten ik ben in het jaar 2000 begonnen om onze Veronica tapes om te zetten op DAT. Wel gesampled op 32 Khz. Maar uiteindelijk heb ik alles weer 1 op 1 overgezet in mp3 320 Kbps. Ik vond dat genoeg want onze tapes waren toch op 19 cm/sec opgenomen.
Dit is nog wel aardig om te lezen over de DAT recorder.
bewerkt door Juul
In mijn thuis studio waar ik programma's maak voor de lokale omroep van Eindhoven, Studio040, gebruik ik de Denon DN-500R USB/SD recorder. Ook geen draaiende onderdelen, neemt in alle soorten mp3 en 2 klassen WAV op.
Nooit problemen mee.
Henk Kruize
Kwam ik tegen in m'n archief.
De werking van de DAT. Leuk en leerzaam.