Spring naar bijdragen

DAT recorder


radio tpot

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig om het verleden, nu weer waar te maken.

In de jaren 90 zijn een aantal dingen langs me heen gegaan, de zee zenders onder anderen.

Maar ook in techniek van tape heb ik wat gemist, zo als de DAT recorder.

De DCC cassette recorder heb ik wel mee gekregen, en is in mijn bezit.

 

Zo heb ik onlangs een DAT recorder gekocht, via marktplaats.

En ja de meeste mensen deugen.

Toestel was wat smerig door stof maar niet vies.

En gewoon werken, maar nu had ik tot voor 3 week nog nooit van DAT gehoord.

 

Dus ik het toestel uitproberen.

Moet zeggen, indrukwekkend, en dat is nog erg voorzichtig uitgedrukt.

Nog nooit eerder een tape gehoord, welke geen ruis maakt, nee ook een real tape niet.

Ik was echt, achteraf dus, onder de indruk, echt onder de indruk.

 

Nu de volgende 'task' een mini disk recorder.

 

Theo

 

 

20230707_175139.jpg

bewerkt door radio tpot
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat was mooie apparatuur... in de jaren '90. Ik kocht m'n eerste DAT recorder in 1991, toen ik in Spanje woonde bij Corte Ingles. Wat een kwaliteit kon je er mee opnemen (en weergeven). Echter, in tegenstelling tot wat Juul hier schreef voor analoog :

gold dat niet voor de DAT recorder. Na verloop van (flink wat) tijd kreeg je last van storing bij weergave, de band stopte af en toe spontaan, het spoelen deed-ie niet meer of alleen met horten en stoten. En, ook deze recorder kan last hebben van verkeerde "azimuth" als je banden, die niet op de recorder zijn opgenomen. Omdat het eigenlijk een videorecorder is voor audio toepassingen kun je tegen dezelfde problemen aanlopen als met een videorecorder.

 

Ik heb hier nog een flink aantal DAT recorders staan, die ik alleen nog gebruik om een digitale kopie op HD te maken van de inhoud van bandjes, die in 't verleden zijn opgenomen.

 

Veel plezier ermee! Wat ga je ermee doen?

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant om te lezen, Juul!

 

Overigens, het kopiëren van de DAT inhoud naar HD heb ik voornamelijk met de Tascam  DR-100 gedaan. Deze heeft een digitale (SPDIF) ingang en schrijft de inhoud van het DAT bandje dan 1-op-1 naar een SD geheugenkaartje in .wav (MP3 zou ook kunnen) formaat, die ik vervolgens naar HD kopieer. In het verleden kopieerde ik wel DATjes rechtstreeks op de computer, maar dan was ik de computer voor de duur van het DAT bandje kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul heeft er heel wat uren werk in gestoken, als ik de foto zie van al die banden voor de garage......

Het is bij heel veel projecten zo, dat een zeer klein aantal mensen de kar trekt.

 

Maar nee echt waar ik had er niet van gehoord, in die dagen (jaren 90) was ik met heel andere dingen bezig en niet met geluid.

En nu wil ik deze machine inzetten als waakhond, voor als de muziek pc uitvalt.

Gewoon omdat het kan, niet omdat het handig is 😊

Waar ik me over verwonder is de reuze grote snelheid in de opmars van de computer.

Deze heeft in nog geen 10 jaar tijd heel veel analoge technieken doen verouderen.

Muziek heb je nu digitaal, niets meer op CD of band drager.

Nostalgie is een mooie drijfveer om dingen te koesteren en werkend te houden.

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei radio tpot:

Muziek heb je nu digitaal, niets meer op CD of band drager.

 

Dan ben je zeker al een hele tijd niet meer in een "platenzaak" geweest ;)  Daar staan de bakken vol met analoge geluidsdragers (LPs, singles en zelfs compact cassettes). Uiteraard is al die muziek meestal ook downloadbaar als je de LP koopt, maar analoog is weer helemaal in. In een ander forum hadden we een discussie over het feit dat de Nakamichi dragon (cassette recorder) op MP nu voor prijzen van 4-5k Euro wordt aangeboden. een 10-15 jaar geleden kon je zo'n tweedehansie voor rond de 500 Euro (of minder) kopen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En de bandjes ook niet?  

 

Inmiddels zijn al mijn DAT tapes met Veronica materiaal bij Niels.

Hier de doos, niet te tillen voordat hij naar Niels ging.

Het zijn er bijna 1000 !.

 

De blauwe stip geeft aan dat ik de DAT gedigitaliseerd heb in de computer.

 

DAT Niels.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja zeker dat realiseren velen zich niet.

 

Eerst van analoog naar DAT en dan van DAT naar de iMAC computer. alles 1 op 1.

 

En dan ondertussen ook nog controleren of alles- de info nog wel klopt.

Ben er al vanaf 2002 mee bezig geweest.

En nu alle duizenden documenten en foto's nog.

 

 

 

 

screen 2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei radio tpot:

Nu de volgende 'task' een mini disk recorder.

 

Op mijn wensenlijstje staat al heel lang de MZ-RH1 : Please login or register to see this link.

 

Voor het digitaliseren van MDs is-tie erg handig omdat je rechtstreeks van de MD disc naar een computer kunt uploaden. Heel soms staat er één aangeboden op MP, maar daar worden (voor mij) te stevige prijzen voor geboden. Een MD is overigens vergelijkbaar met een computeropslag schijf. En... als je een MD wist/formatteert blijven alle opnamen er gewoon opstaan, net als op een HD als je deze (niet low level) formatteert. De expert weet die "gewiste"opnamen dan wel weer van de MD af te halen. Erg leuk medium, heb ik veel gebruikt toen ik radioprogramma's maakte voor de lokale omroep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste jaren maakte ik de interviews voor POSTER op MD. En Sony  MZR3. Zit een een mooie "compressor" in. En da's erg handig !

Ik heb 'em toen ik met pensioen ging mee genomen want niemand wilde hem hebben en later weg gegeven.

'wat moet je er allemaal mee?".......................

 

 

Dit is hoe we George Kooymans van de Earring interviewden.

 

 

MS spelelr port.jpg

 

 

 

George.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog meer digitale meuk Theo.........................veel van m'n werk speelde zicht af in zo'n studio. In dit geval "NCRV 1".  Deze foto maakte ik in 1990.

De studio, was de vroegere NCRV, bestaat niet meer het gebouw nog wel. Wordt nu bevolkt door TALPA TV en radio.

 

 

DASH en veel digi NCRV1 info kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En na luister testen is niemand die verschil hoort in het geluid van DAT of harde schijf of CD.'

 

Da's ook wel een beetje logisch Theo want de CD is ook gesampled met 44.1 Khz.  En de DAT recorder, hoewel je die kunt instellen met longplay (32 Khz) sampled ook op 44.1

 

Maar volgens de EBU norm moet alles in 48Khz. Onzin natuurlijk wij deden in de studio alles op 44.1. Dat was en is de industrie norm. Toen. Nu zijn ze al bij 96Khz.   Dat verschil hoort helemaal niemand.

 

"Het enige dat telt zijn je oren....."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is natuurlijk ook zo Juul, maar als je nog niet eerder iets hebt gehad die dit kan?

Zelfs bij een DCC hoor ik verschil, maar bij de DAT niet meer.

En dat is een bijzondere ervaring voor mij altans 😊

Wat ook opvallend is dat de niveaus kloppen, 0 dB klopt ook als zijnde 0.775V bij 600 Ohm.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De opvolger voor de DAT recorder was voor mij dit apparaatje:

 

tascam_dr100_mkii_large.png.e527bb65c26bceb7ff76372d98ebe2df.png

 

Geen (dure) bandjes meer nodig, kan vééél langer opnemen en afspelen dan een DAT recorder en geeft dezelfde kwaliteit (bij gebruik van .wav files), maar kan ook mp3 aan. En is ook veel betrouwbaarder, geen draaiende delen, geen azimuth problemen, geen bandjes die plotseling stoppen (het loopwerk van de Sony's kan soms wat problemen geven, o.a. veroorzaakt door de viltjes bij de FF en FR spoelen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Theo, een DCC  wordt gecompimeerd. En de DAT dus niet. We gebruikten de DAT bij de Omroep eind jaren 80 heel erg veel. Maar doordat  het mechanisch niet zo "stabiel" was is men er uiteindelijk toch vanaf gestapt. Wel met als gevolg dat er nu duizenden opnamen in archieven liggen waarvan de DAT niet meer ok is of de DAT recorders niet meer ok zijn. Wel  is het zo dat mijn DATjes uit het jaar 2000 nog steeds goed zijn.

 

Ook het latere professiolnele DASH opname systeem van Studer is een stille dood gestorven. Er was er bij de Omroep ook 1 in omloop.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

Grappig om te weten ik ben in het jaar 2000 begonnen om onze Veronica tapes om te zetten op DAT. Wel gesampled op 32 Khz. Maar uiteindelijk  heb ik alles weer 1 op 1 overgezet in mp3 320 Kbps.  Ik vond dat genoeg want onze tapes waren toch op 19 cm/sec opgenomen. 

 

Dit is nog wel aardig om te lezen over de DAT recorder.

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.