Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst

Bij toeval vond ik dit artikel in de Telegraaf van 15-1-1966. 

Verder kon ik er niets over vinden. Vond het interessant om het onder de aandacht te brengen.

Immers, er zijn foto s van Radio Scotland 242 uit die tijd ,waar ze niet iedereen op kunnen identificeren..

ddd_110588953_mpeg21_p003_image.jpg

Geplaatst

Dit voor mij onbekende lied past er wel bij..

Geplaatst
7 uur geleden zei RMI:

Dit voor mij onbekende lied past er wel bij..

Scotland op 242 het Noordelijke geluid. Veel naar geluisterd. Ontvangst in Grunn was goed. Groningen-oost Scotland gunstig tov van elkaar. Ook toen het schip een tijdje naar de westkust verhuisde bleef het goed beluisterbaar. Korte tijd werd de naam Radio Scotland and Ireland. Tony Allan begon er als 16 jarige zijn loopbaan. Zie ook hier

https://www.offshoreradio.co.uk/scot.htm

http://www.rossrevenge.co.uk/scot/scot.htm

Paul de Haan

Geplaatst

In de rest van het land zal het een stuk slechter zijn geweest. 

Bovendien zat Hilversum 3 op 240 er pal naast. 

Geplaatst
22 uur geleden zei ruudam:

In de rest van het land zal het een stuk slechter zijn geweest. 

Bovendien zat Hilversum 3 op 240 er pal naast. 

Ik kan me niet herinneren dat ik Radio Scotland ooit heb ontvangen in de Bollenstreek/Leidse regio.

Piet.

Geplaatst

Klopt het dat in januari 1966 Hilversum III maar van 9u tot 15u30 uitzond op 240m? dan had 242 daar geen last wie voldoende ontvangst had.

Geplaatst

Met de mede-frequentiegebruikers Hongarije en Ierland was in 1965 overeengekomen dat om storingen te voorkomen de frequentie 1250 kHz (240 meter) in ons land van november tot en met februari gebruikt mocht worden van 9.00 tot 15.30 uur, in maart en april van 9.00 tot 17.00 uur, van mei tot en met augustus van 7.00 tot 19.00 uur en in september en oktober van 9.00 tot 17.00 uur.

In die tijd zond Hilversum 3 overigens uit van 9.00 tot 18.00 uur, buiten de hierboven vermelde uren dus alleen op FM.

15 uur geleden zei Juul:

In  Hilversum ook niet. Zelfs met een langdraad van 20 mtr niet.

De door Radio Scotland gebruikte frequentie 1241 kHz (242 meter) werd ook gebruikt in Frankrijk, en het Franse signaal was in grote delen van ons land te sterk om Scotland te kunnen ontvangen.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren

Geplaatst

Als je een golflengte of frequentie wil gebruiken die niet aan jou is toegewezen moet je met alle co-channel gebruikers overleggen. En die kunnen dan voorwaarden stellen. Vervolgens krijgen alle gebruikers van de 2 naastliggende kanalen ook de gelegenheid te reageren. Dat heet coordinatie. 

Voor de 1250 hoefde Nederland natuurlijk niets te vragen aan Radio Scotland, want dat was een piraat. 

Dat is nou het verschil. 

Overigens zendt Hongarije nog steeds op 1251. 

Geplaatst
1 uur geleden zei ruudam:

Als je een golflengte of frequentie wil gebruiken die niet aan jou is toegewezen moet je met alle co-channel gebruikers overleggen. En die kunnen dan voorwaarden stellen. Vervolgens krijgen alle gebruikers van de 2 naastliggende kanalen ook de gelegenheid te reageren. Dat heet coordinatie.

Dat zal misschien zo zijn in het in 1978 in werking getreden Plan van Genève, maar de vraag is of dat ook zo was in het in 1965 geldende Plan van Kopenhagen.

Piet.

• Vincent locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.