Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

de CD bestaat 45 jaar........................

Featured Replies

Geplaatst

Voor mijn radio station is het reuze handig dat ik er niet om de haverklap een plaat op moet leggen.

Daar heb ik 1 keer heel veel tijd aan besteed om het nu automatisch te laten doen.

Met het idee dat je vinyl hoort, dat is in zekere zin ook zo, maar dan in AAAD.

Theo

Geplaatst
Op 18-3-2024 om 21:52 zei radio tpot:

Ja dat weet ik nog, en ook dat buizen beter klinken.🤪

Ja dat ken ik wel, maar heden ten dage is het oppoetsen niet wat er eerder werd gedaan.

Ik hou het bij het origineel voor zo ver ik het weet dat het het origineel is.

Al mijn vinyl platen heb ik 1 op 1 gedigitaliseerd, zonder er iets aan nabewerking aan te doen.

Theo

En ik DRAAI de originele singles en LP's uit de 50s, 60s en 70s nog gewoon. (Ook in mijn radioprogramma op 40Up Radio trouwens).
Zo origineel als mogelijk. Mono als het bij release mono was, stereo als het van na 1969 is. Heb er zo'n 6000 op 45 toeren en ongeveer evenveel op 33 toeren.

En ik koop ze nog, 13 april weer op de beurs in Den Bosch, waar ik veel Amerikaanse verkopers hoop te treffen.

Edwin

• 2 weeks later...
Geplaatst

Volgens wikipedia is het verhaal anders.

In 1979 werd een werkende versie door Philips aan de pers gepresenteerd. In hetzelfde jaar besloten Philips en Sony te gaan samenwerken aan de verdere ontwikkeling. Met als gevolg wat Ruud hierboven beschreef: de CD werd groter, diameter 12 cm.
In 1980 was de Compact Disc Standaard op papier gereed.
En in 1982 verschenen zowel de eerste CD als de eerste CD-speler op de markt.
"DE CD" zoals wij die kennen, bestaat dus 42 jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Compact_disc

Dat jaartal 1982 sprong direct in mijn gedachte en wordt dus bevestigd door wikipedia.

Ik kocht mijn eerste CD-speler en mijn eerste CD in 1987.

Wat in het wikipedia artikel niet klopt is de bewering van maximaal 74 minuten. Ik denk dat daar minimaal 74 minuten moet staan. Ik heb namelijk meerdere CD's die meer dan 76 minuten duren.

Rink

Update:

Ik zie zojuist dat Helmut op 13 maart een zelfde (maar kortere) reactie heeft gegeven.

bewerkt door Rink Hof
update

• 2 weeks later...
Geplaatst

Klopt wat Rink Hof zegt. Gewoon een  nederlandse uitvinding van het Nat. Lab. van Philips.

Na het fiasco van de Video 2000 besloot men de kennis over te dragen aan Sony om zo een sterke marktpositie te veroveren.  Sony werd uitgekozen omdat ook het BETA video systeem ten onder ging aan VHS.

bewerkt door martin61

• 1 month later...
  • Vincent locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.