Spring naar bijdragen

de CD bestaat 45 jaar........................


Juul

Aanbevolen berichten

Voor mijn radio station is het reuze handig dat ik er niet om de haverklap een plaat op moet leggen.

Daar heb ik 1 keer heel veel tijd aan besteed om het nu automatisch te laten doen.

Met het idee dat je vinyl hoort, dat is in zekere zin ook zo, maar dan in AAAD.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-3-2024 om 21:52 zei radio tpot:

Ja dat weet ik nog, en ook dat buizen beter klinken.🤪

Ja dat ken ik wel, maar heden ten dage is het oppoetsen niet wat er eerder werd gedaan.

Ik hou het bij het origineel voor zo ver ik het weet dat het het origineel is.

Al mijn vinyl platen heb ik 1 op 1 gedigitaliseerd, zonder er iets aan nabewerking aan te doen.

 

Theo

En ik DRAAI de originele singles en LP's uit de 50s, 60s en 70s nog gewoon. (Ook in mijn radioprogramma op 40Up Radio trouwens).
Zo origineel als mogelijk. Mono als het bij release mono was, stereo als het van na 1969 is. Heb er zo'n 6000 op 45 toeren en ongeveer evenveel op 33 toeren.

En ik koop ze nog, 13 april weer op de beurs in Den Bosch, waar ik veel Amerikaanse verkopers hoop te treffen.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Volgens wikipedia is het verhaal anders.

In 1979 werd een werkende versie door Philips aan de pers gepresenteerd. In hetzelfde jaar besloten Philips en Sony te gaan samenwerken aan de verdere ontwikkeling. Met als gevolg wat Ruud hierboven beschreef: de CD werd groter, diameter 12 cm.
In 1980 was de Compact Disc Standaard op papier gereed.
En in 1982 verschenen zowel de eerste CD als de eerste CD-speler op de markt.
"DE CD" zoals wij die kennen, bestaat dus 42 jaar.

Please login or register to see this link.

 

Dat jaartal 1982 sprong direct in mijn gedachte en wordt dus bevestigd door wikipedia.

Ik kocht mijn eerste CD-speler en mijn eerste CD in 1987.

 

Wat in het wikipedia artikel niet klopt is de bewering van maximaal 74 minuten. Ik denk dat daar minimaal 74 minuten moet staan. Ik heb namelijk meerdere CD's die meer dan 76 minuten duren.

 

Rink

 

 

Update:

Ik zie zojuist dat Helmut op 13 maart een zelfde (maar kortere) reactie heeft gegeven.

 

bewerkt door Rink Hof
update
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

12 jaar geleden, in 2012, vierde de NPR (National Public Radio, de publieke omroep in de USA) 30 jaar CD.

Daarbij zetten ze alle voorafgaande geluidsdragers vanaf Edison's cylinder op een rijtje.

Interessante radio uitzending, duurt slechts 6 minuten:

Please login or register to see this link.

 

Rink

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt wat Rink Hof zegt. Gewoon een  nederlandse uitvinding van het Nat. Lab. van Philips.

Na het fiasco van de Video 2000 besloot men de kennis over te dragen aan Sony om zo een sterke marktpositie te veroveren.  Sony werd uitgekozen omdat ook het BETA video systeem ten onder ging aan VHS.

bewerkt door martin61
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.