Geplaatst 1 juni1 jun De meeste zeezenders hadden geen lang leven. Sommige projecten kwamen niet eens van de grond, anderen waren maar enkele dagen, weken of maanden in de lucht. Een paar wisten het twee tot drie jaar vol te houden en nog slechts enkele zenders kwamen in de buurt van vijf jaar of langer. Voor mezelf heb ik een top vijf samengesteld van de stations die het langst in de lucht waren als echte zeezender. Daarbij reken ik de hele periode dat ze actief waren en niet de momenten dat ze door problemen uit de lucht waren. Voor mij leverde het toch nog wat verrassingen op.Caroline: 26 jaar (1964-1990)Voice of Peace: 20 jaar (1973-1993)Veronica: 14 jaar (1960-1974)Mi Amigo: 5 jaar (1974-1979)Noordzee: 4,5 jaar (1970-1974) gedeeld met Mercur (1958-1962)
Geplaatst 1 juni1 jun Populair bericht 39 minuten geleden zei SternRadio:Caroline: 26 jaar (1964-1990)Waarom die 7 jaar dat Caroline uit de lucht was wel meetellen? Dat is wel een beetje kort door de bocht, ze waren on-air van 1964-1968, daarna 1972-1980 en 1983-1990, tel er dus 7 jaar vanaf. en dan komt Caroline dus op 2 en VOP op 1.Misschien ook wel leuk om er de kortste bij te zetten, dat lijkt mij Radio Antwerpen (vanaf de Uilenspiegel), haar zeezender tijd was van 12 Oktober 1962 tot 16 December 1962. O ja en Radio DelMare, paar weekjes in 1978 en van Juni tot Oktober 1979 ook maar een paar weekjes.Henk Kruize 1 juni1 jun bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 1 juni1 jun Ik zou gaan tellen vanaf een aaneen gesloten periode.Dus niet de losse stukken bij elkaar op tellen.Radio Condor zal vast er hoog op de lijst komen van kortste uitzending?Een uur of zo ?Theo
Geplaatst 1 juni1 jun Voice of Peace, alhoewel een prima station, zie ik niet als zeezender. Het station lag binnen de Israelische wateren en om te bunkeren werd de haven van Ashdod binnengevaren. De vergelijking met de andere station gaat niet op.Paul de Haan.
Geplaatst 1 juni1 jun VOP stond behoorlijk onder controle van de staat Israel.Er moest zelfs verplicht op het hele uur t nieuws van Kol Israel, de staatszender toen, worden overgenomen.
Geplaatst 2 juni2 jun 13 uur geleden zei radio tpot:Ik zou gaan tellen vanaf een aaneen gesloten periode.Dus niet de losse stukken bij elkaar op tellen.Radio Condor zal vast er hoog op de lijst komen van kortste uitzending?Een uur of zo ?TheoCondor? 0 uur, Theo.Piet.
Geplaatst 2 juni2 jun 16 hours ago, Henk-Anna Loog said:Waarom die 7 jaar dat Caroline uit de lucht was wel meetellen? Dat is wel een beetje kort door de bocht, ze waren on-air van 1964-1968, daarna 1972-1980 en 1983-1990, tel er dus 7 jaar vanaf. en dan komt Caroline dus op 2 en VOP op 1.Voice of Peace was off the air for the entire period between 9 November 1973 and 28th May 1975, though.(And there were other periods when the ship was taken elsewhere for "peace missions", e.g. January 1977, she sailed through the Suez Canal and was off-air the entire time).
Geplaatst 3 juni3 jun De "Nederlandse" Noordzee was in de lucht van 6 maart 1971 t/m 31 augustus 1974, zo'n 3,5 jaar dus.Eerder waren al wel Radio Nordsee en Radio Northsea in de lucht, dus ik zou de Engelstalige service nemen, hoewel die in 1970 ook een poos uit de lucht waren en ook een poosje Radio Caroline speelden vanaf de MEBO 2.Hoe noemden ze zichzelf toen ze voor de kust van Libye lagen?Radio Veronica zou ik dan 14,5 jaar rekenen, van april 1960 t/m 31 augustus 1974. Slechts enkele weken uit de lucht geweest in 1973, maar wel een vervangende zender op 259. 3 juni3 jun bewerkt door Rink Hof
Geplaatst 3 juni3 jun Auteur Als we kijken welke zeezender het langst onafgebroken in de lucht is geweest, zou Veronica op 1. staan. Behalve de tien dagen tijdens de stranding in 1973 waren er geen langdurige onderbrekingen.Noordzee was in Libië geen echte zeezender meer maar min of meer legaal, het schip lag in de haven van Tripoli en verzorgde voor zover ik weet uitzendingen als staatsradio van Khadaffi. 3 juni3 jun bewerkt door SternRadio
Geplaatst 4 juni4 jun Op 1-6-2025 om 23:21 zei Marinebroadcasters:Voice of Peace, alhoewel een prima station, zie ik niet als zeezender. Het station lag binnen de Israelische wateren en om te bunkeren werd de haven van Ashdod binnengevaren. De vergelijking met de andere station gaat niet op.Paul de Haan.11 uur geleden zei SternRadio:Noordzee was in Libië geen echte zeezender meer maar min of meer legaal, het schip lag in de haven van Tripoli en verzorgde voor zover ik weet uitzendingen als staatsradio van Khadaffi.De spraakverwarring duurt voort. Een zeezender is een zender op zee. Dat staat los van de vraag of medewerking aan zo'n zender legaal of illegaal is, en of zo'n zender al dan niet gedoogd wordt, toch? 4 juni4 jun bewerkt door Will Stevens
Geplaatst 4 juni4 jun Populair bericht Dat is zeker waar . We moesten maar een werkgroep oprichten compleet met praathuis om een juiste definitie voor het fenomeen zeezender gestalte te geven. Subgroepen....Vollezee zeezender....havenzeezender...binnen de nationale wateren zeezender....etc etc. Vervolgens moet er ook gewerkt worden aan het afbakenen van het fenomeen zendschip, kennen we immers ook in allerlei gedaanten en gradaties. Voor de komende jaren hebben we nog bergen werk te verzetten om tot de juiste conclusies te komen. Gelukkig zijn we pensioenarissen inmiddels....tied zat mie dunkt.Gelukkig begrijpen we elkaar en moet een ieder maar zijn eigen invulling geven aan deze fenomenen uit lang vervlogen tijden. Paul de Haan
Geplaatst 4 juni4 jun Auteur 10 uur geleden zei thijs5326:Ik zit niet zo goed in de Scandinavische zeezenders maar die 7 jaar klopt volgens mij niet. Onder de naam Radio Syd is uitgezonden van 1962 tot 1966, de drie jaar daarvoor viel het onder Radio Mercur. Dus in mijn ranglijstje zou Radio Syd op een gedeelde vijfde plaats komen met Noordzee en Mercur.
Geplaatst 4 juni4 jun Populair bericht De verwarring neemt toe , hoe zat het ook al weer. Mercur begon vanaf aug 1958 in de Deense taal. Eind 1958 begon Britt Wadner al mee te doen, ze huurde enkele uren zendtijd per dag bij Mercur on de de naam Skanes Radio Mercur, Zweedse Radio Mercur als het ware. Na de verkoop door Mercur van de Cheeta 1 ging Britt verder onder de naam Radio Syd. Januari 1966 werd ze met het schip Cheeta 2 < opvolger van de Cheeta 1 die in 64 in de haven was gezonken en later gesloopt> door ijsgang in de Oresund verdreven uit die wateren om nooit meer terug te keren. Inmiddels was dat dus wel met de Cheeta 2, het vo0rmalige zendschip van Radio Mercur, ze had het na de sluiting van Mercur in 62 gekocht. De Cheeta 2 verhuurde ze tijdelijk in de lente van 66 aan Caroline als vervanging van de Mi Amigo. De laatste was na een storm op de Engelse kust gestrand en naar Zaandam gesleept voor reparatie en inbouwen van de nieuwe 50 kw zender. Syd zou nooit terug keren naar een plek voor de kust van Zweden, het zendschip Cheeta 2 kwam na omzwervingen in Gambia terecht waar Britt Wadner een zendvergunning had gekregen. Aldaar de herstart van Syd, de dagelijkse leiding over het station gaf ze aan dochter Connie. De Cheeta 2 werd een restaurantschip, Britt begon een hotel. De Cheeta 1 zou uiteindelijk zinken. Radio Syd hield vol tot 2000 toen de zendmast van de landlocatie naar beneden kwam en dat feit het einde van Radio Syd betekende. De Syd story in een notendop. Wie OEF leest en bewaard kan het gehele Syd verhaal tot in detail terug lezen.Paul de Haan. 4 juni4 jun bewerkt door Marinebroadcasters
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.