Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

"Wat een slechte plaat is dat!", over kritische radio

Featured Replies

Geplaatst

Dj's konden wel inspirerend werken.

Ik herinner me Rob Out, die draaide Undisputed Truth - Ball of Confusion 2 x achter elkaar, zo goed vond ie het.

Meten gekocht . Kapot gedraaid, want lange plaat dus zachte modulatie, storingsgevoelig zeg maar.

(Ball of Confusion is ook in de uitvoering van Temptations, maar Undisputed Truth is beter)

Geplaatst

Haha leuke discussie ..... maar onze Lex Harding kon er ook wel wat van hoor:

Eind 1971 kondigde een plaat aan die hij zou gaan draaien een belachelijke plaat zei hij erbij.

Hij hoopte dat de plaat geen succes zou gaan worden!!! het ging om .... Johnny Reggae van The Piglets.

Heb ik me erdoor laten beinvloeden? Nee die plaat heb ik nog steeds en draai ik tot mijn plezier nog af en toe.

Geplaatst
7 uur geleden zei ruudam:

Dj's konden wel inspirerend werken.

Ik herinner me Rob Out, die draaide Undisputed Truth - Ball of Confusion 2 x achter elkaar, zo goed vond ie het.

Meten gekocht . Kapot gedraaid, want lange plaat dus zachte modulatie, storingsgevoelig zeg maar.

(Ball of Confusion is ook in de uitvoering van Temptations, maar Undisputed Truth is beter)

Mooie herinnering Ruud!
Ik kan me ook nog herinneren dat Jan van Veen in het openingsprogramma van Radio Noordzee Internationaal de Sandy Coast met 'True love that's a wonder' 2 keer achter elkaar draaide 'omdat hij het zo'n goeie plaat vond'. Dat heeft kennelijk toch indruk gemaakt anders zouden we het ons nu niet meer herinneren.

Geplaatst

De opmerking van Rob over Johnny Reggae triggerde bij mij nog een andere gedachte. De man achter The Piglets was Jonathan King. Als ik me niet vergis werd hij een tijd lang geboycot door de BBC. Gold hetzelfde niet voor Hi-Hi-Hi van Paul McCartney & The Wings? En dan wat te denken van Get it on van T-Rex dat in de US werd uitgebracht als Bang a Gong. Geen geval van een DJ, die een mening had over een nummer, maar in dit geval een heel radiostation of de hele (radio)gemeenschap. Ook She likes weeds van de Tee-Set was niet welkom op de playlist in de VS.

Maar om terug te komen op DJs/radiomedewerkers, ook bij RNI was er wel wat "verzet" tegen platen van vooral een bepaald label (Basart, uit de stal van John de Mol). Ferry de Groot heeft daar wel 's wat over verteld.

Geplaatst
3 uur geleden zei Ben:

Gold hetzelfde niet voor Hi-Hi-Hi van Paul McCartney & The Wings? En dan wat te denken van Get it on van T-Rex

Platen met al te duidelijke seksuele of politieke toespelingen (zoals 'Give Ireland Back to the Irish', ook van McCartney) werden inderdaad weleens door de BBC geboycot.

Hier in Nederland was dat meestal geen issue, waarschijnlijk omdat veel luisteraars weinig of geen aandacht schonken aan de tekst. Ze hoorden gewoon een leuk plaatje.

Zo vraag ik me af hoeveel luisteraars beseften dat 'Soldiers Who Want To Be Heroes' van Rod McKuen in feite een kritisch anti-oorlogslied was. In Amerika was het geen hit, in Nederland en België wel.

Geplaatst

Actueel. maar wel mooi. Terug in de tijd.................1966 precies 60 jaar geleden. Mijn jeugd.

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Auteur

Leuk om te lezen welke ideeën allemaal voorbij komen in deze discussie. Voor de duidelijkheid: mijn post ging niet over goede/slechte muziek, maar over de vrijheid die dj's zich namen om hun mening te uiten. Bijdragen zijn al voorbij gekomen over goed/slecht, in welke mate de keuze van een dj ook jouw smaak gaat bepalen, kritisch zijn als dj van een zeezender, de commerciële belangen van H3 dj's.

In de laatste bijdragen gaat het de richting uit van censuur en politieke neutraliteit. In dit verband kom ik terug op mijn idee dat Nederland met haar uniek publiek omroepbestel veel meningen toeliet (toelaat). Ook van radiomakers. Ik, die enkel opgroeide met radio van de openbare omroepen en enkel de popradio van de zeezenders ken via airchecks, zou verwachten dat zenders als Veronica of Noordzee veel "vrijpostiger" zouden zijn omwille van hun piraten-karakter. Maar ik denk dat dat (uitzonderingen daargelaten) niet het geval was.

Geplaatst

Veronica en Noordzee waren commerciële bedrijven en mijn ervaring met het werken in een commercieel bedrijf (geen radio overigens) is dat "vrijpostigheid" naar buiten toe (die negatieve invloed kan hebben op het bedrijfsresultaat) daar niet op prijs wordt gesteld. Ik heb ook ervaren dat dat bij niet-commerciële instellingen/organisaties heel anders kan zijn.

bewerkt door Ben

Geplaatst
2 uur geleden zei Paul R:

Leuk om te lezen welke ideeën allemaal voorbij komen in deze discussie. Voor de duidelijkheid: mijn post ging niet over goede/slechte muziek, maar over de vrijheid die dj's zich namen om hun mening te uiten. Bijdragen zijn al voorbij gekomen over goed/slecht, in welke mate de keuze van een dj ook jouw smaak gaat bepalen, kritisch zijn als dj van een zeezender, de commerciële belangen van H3 dj's.

In de laatste bijdragen gaat het de richting uit van censuur en politieke neutraliteit. In dit verband kom ik terug op mijn idee dat Nederland met haar uniek publiek omroepbestel veel meningen toeliet (toelaat). Ook van radiomakers. Ik, die enkel opgroeide met radio van de openbare omroepen en enkel de popradio van de zeezenders ken via airchecks, zou verwachten dat zenders als Veronica of Noordzee veel "vrijpostiger" zouden zijn omwille van hun piraten-karakter. Maar ik denk dat dat (uitzonderingen daargelaten) niet het geval was.

Dag Paul, dat laatste is inderdaad waar. Ik heb nooit iets waargenomen bij ons (Veronica)

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen configureren

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.