Geplaatst Zaterdag om 12:13 2 d. bron: Radio wereld Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren .
Geplaatst Gisteren om 00:061 d. De vraag is of dit een oude RONO zenders is.De RONO heeft bij mijn weten nooit uitgezonden vanuit Smilde.De RONO FM zenders waren Irnsum, Hoogezand en Markelo, AM Hoogezand en Hengelo.Na de RONO kwam Radio Noord voor Groningen en Drenthe via Hoogezand FM.Toen Drenthe was afgesplitst kwam pas Radio Drenthe uit Smilde, dus niet RONO.Dus wat is dit voor zender, uit Smilde of Hoogezand?
Geplaatst Gisteren om 08:091 d. Klopt Ruud, de schrijver maakt hier een slipper mee.In de laatste zin moet RONO er uit en vervangen worden door radio Drente.Dan klopt het verhaal wel.Theo
Geplaatst Gisteren om 09:481 d. Ik herinner me deze zender op 188 meter, keihard maar met vreselijke modulatie. De zender en indrukwekkende antenne mast stond midden in een jaren 60 nieuwbouwwijk in Hoogezand. Paul de Haan
Geplaatst 21 uur geleden21 u. Wat was er dan mis met de modulatie, de zender in Hengelo was goed (en hard op de campus van de Technische Universiteit)
Geplaatst 2 uur geleden2 u. Deze zender? Tja geen wonder dat het niet best klonk, een FM zender op 188 meter. 😆Rob V.
Geplaatst 1 uur geleden1 u. De RONO is in 1977 gesplitst in Radio Noord (Groningen en Drenthe), Omrop Fryslan en Radio Oost (Overijssel en Gelderland). De twee laatste kregen uiteraard Irnsum resp. Markelo, maar Radio Noord kreeg de 90,8 in Smilde terwijl de Hoogezandse 97.5 is uitgezet.In 1989 werd Radio Noord gesplitst in Radio Noord voor Groningen en Radio Drenthe, toen kreeg Radio Noord de zender 97,5 in Hoogezand en behield Radio Drenthe de 90,8.Of de 90.8 al voor 1977 voor de RONO in dienst was weet ik niet.Op de foto kun je een sticker lezen waarop staat: Smilde FM D 90.8 MHz. Maar FM D was de aanduiding voor het vierde zendernetwerk in gebruik voor regionale omroepen (na H1, H4/2 en H3).C.J.Both (1973) meldt de RONO op 88.6 Irnsum, 96.2 Markelo en 97.45 Hoogezand. Hilversum 3 had toen de 91,75 in Smilde, de 90.8 wordt niet genoemd.WRTH 1985 meldt 88.6 Irnsum Fryslan, 90.8 (4kW) Smilde R Noord en 96.2 Markelo R Oost. Voor Radio Oost staan ook vermeld: Megen 89.1 (1kW), Hengelo 89.4 (1 kW) en Zwolle 99.4 (10kW), plus als future plans: Ruurlo 90.4 (5kW) en Ugchelen 103.7 (5kW). Duidelijk doel was dat 96.2 alleen Radio 3 zou worden.FM-zenders van West-Europa (Jan ten Hoeve 1987) meldt: 88.6, 90.8 Smilde Radio Noord (gaat naar R Drenthe), 95,6 Markelo (nieuwe zender 2kW) en verder de 89.1, 89.4 Losser 10kW, 99.4 Zwollerkerspel, 90.4 Ruurlo en 103.5 Ugchelen 5kW.Rink
Geplaatst 1 uur geleden1 u. 90.8 was ook voor een landelijk dekkend netwerk bedoelt.Dat is wat medewerkers van Drenthe mij vertelden, en dat had dan te maken met de ruimte rondom deze frequentie welke vrijgehouden moest worden.Theo
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.