Geplaatst 10 juli10 jul Populair bericht Naast de 26 plakboeken heb ik van Ad Couwenberg ook een redelijk formaat koffer gekregen met gedrukte exemplaren van de Veronica Top 40 uit de periode 1967-1976. Ik zag dat het gedrukte exemplaar in drie uitvoeringen voorkomt (zie hieronder). De versie linksboven is het "meeneem exemplaar", met op de achterkant o.a. de tipparade. De versie rechts is voor de platenverkopende winkelier om in de winkel op te hangen. Maar de versie linksbeneden (de groene) heb ik niet eerder gezien. De achterkant is niet bedrukt. Wie weet welk doel die groene versie diende? Ik heb zo'n blaadje ook wel bij een eerdere datum gezien, maar dan in 't geel geloof ik. Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren
Geplaatst 10 juli10 jul Was dat niet een soort "dekvel" van een partij Top 40 exemplaren????Henk Kruize
Geplaatst 10 juli10 jul Auteur Dank je, Henk. Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Het heeft precies dezelfde afmetingen als het "meeneemexemplaar".
Geplaatst 10 juli10 jul Ben, Henk heeft een punt. Helaas is Lodewijk van drukkerij van Dam er niet meer. Hij was de drukker van de Top 40 en alle andere drukwerk. Maar......ik denk dat je niet te veel achter moet zoeken. Want je onderschrijft is toch " Mijn interesse in deze hobby is techniek en niet administratie" HiDiverse afb. De laatste is van Lodewijk op onze reunie in 2014 Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren
Geplaatst 10 juli10 jul Auteur Populair bericht Bedankt voor je toelichting, Juul. Ik ben een nieuwsgierig mens en wil graag alles weten 😉 Niet om er "iets achter te zoeken" maar gewoon om m'n interesse te bevredigen, om het "te weten" 😁 Ik hou geen documenten bij waarin ik dit allemaal uitgebreid ga beschrijven want ik ben inderdaad geen "administrator"🤪 Ik ga vast nog wel meer van dit soort vragen delen wanneer ik al die plakboeken van Ad ga doorkijken. Op dit forum zit zo ontzettend veel kennis en zo kan iedereen daar van meegenieten.
Geplaatst 10 juli10 jul Ik kreeg in die periode wekelijks een stapel van het gedrukte exemplaar van de Top 40 toegestuurd (mijn ouders hadden een slagerij...), maar ik kan me een andere kleur van het gedrukte exemplaar niet herinneren.
Geplaatst 10 juli10 jul Auteur Bedankt voor je reactie, Piet. Die langwerpige (de rechter) kreeg je die ook?
Geplaatst 10 juli10 jul Populair bericht 35 minuten geleden zei Ben:Die langwerpige (de rechter) kreeg je die ook?dat doet mij weer terugdenken aan platenzaak "De Heikrekel" van "opperkrekel" Wim van Gennip in Geldrop. Ik kocht daar in de jaren 70 vele vele plaatjes en nam daar uiteraard ook "het gedrukte exemplaar" mee. Maar... vanaf 1972 hing daar ook de Radio Noordzee Top 50, ze hadden maar 1 exemplaar, maar na veel smeekbeden aan de dochter van Wim, zij runde de platenzaak, bewaarde ze het RNI exemplaar voor mij ... da's toch echt een lieve meid he....?En in de platenzaak hingen ook alle gouden platen van "De Heikrekels". Links op de (onderste) foto staat gitarist Jan van der Rijt en die was in die tijd mijn buurman. Elke keer als de Heikrekels een nieuwe single of LP uitbrachten deelde Jan altijd een aantal gratis exemplaren uit aan de straatgenoten. Ik heb ze nog allemaal...GroetjesHenk Kruize Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren 10 juli10 jul bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 10 juli10 jul Auteur Leuk, Henk! Ad haalde de Top 40 en Top 50 dacht ik bij Muziekhandel Crescendo in Waalwijk. De Top 50 (vanaf de allereerste tot de allerlaatste), het meeneemexemplaar van de Top 40 en vanaf 10 April 1971 ook dat langwerpige Top 40 exemplaar. Er missen er maar een paar van die laatste. En hij nam er een paar van die gekleurde Top 40 blaadjes mee.
Geplaatst 10 juli10 jul 4 uur geleden zei Ben:Bedankt voor je reactie, Piet. Die langwerpige (de rechter) kreeg je die ook?Volgens mij wel, Ben.Ik was in die tijd zelf deejay in een discotheek, dus die gedrukte exemplaren waren welkom. Ze kwamen elke week netjes bij mij thuis in een grote envelop met daarop de naam van de slagerij van mijn ouders. Ik heb indertijd gewoon gebeld naar Veronica met het verzoek of ik ze kon ontvangen. Toen ik zei dat mijn ouders een winkel hadden was dat geen enkel probleem. Dat het een slagerij was bleef onbesproken...
Geplaatst 10 juli10 jul 7 uur geleden zei Henk-Anna Loog:Was dat niet een soort "dekvel" van een partij Top 40 exemplaren????Henk KruizeKlopt inderdaad. Ik heb er zelf ook een paar, maar dan op geel minder glad papier. Ik heb er ook een paar waarbij alleen de achterkant is bedrukt. 10 juli10 jul bewerkt door pvanklei
Geplaatst 10 juli10 jul Als ik de top 40 al "haalde" was dat gewoon twee trappen af naar de discotheek.............................hiMaar het klinkt misschien gek, ik was helemaal niet geinteresseerd in de Top 40. Wel in de Cashbox en Billboard.8 uur geleden zei Ben:Bedankt voor je toelichting, Juul. Ik ben een nieuwsgierig mens en wil graag alles weten 😉 Niet om er "iets achter te zoeken" maar gewoon om m'n interesse te bevredigen, om het "te weten" 😁 Ik hou geen documenten bij waarin ik dit allemaal uitgebreid ga beschrijven want ik ben inderdaad geen "administrator"🤪 Ik ga vast nog wel meer van dit soort vragen delen wanneer ik al die plakboeken van Ad ga doorkijken. Op dit forum zit zo ontzettend veel kennis en zo kan iedereen daar van meegenieten.Ik snap je uitleg wel Ben. Maar ik verbaas mij er over dat ruim 50 jaar na dato mensen zijn die over zoiets volstrekt onbelangrijks zich gaan afvragen "hoe zit dat nou?".Vanmiddag had ik het er met Ad nog over, zijn reactie;"de kleur van de top 40 ?,.....de standen waren wel goed? hebben ze niks anders te doen?..................En helaas is er maar één die ik het nog kon vragen, onze Gerda, maar die helaas enkele weken terug overleden. 10 juli10 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 10 juli10 jul 8 uur geleden zei Ben:Bedankt voor je toelichting, Juul. Ik ben een nieuwsgierig mens en wil graag alles weten 😉 Niet om er "iets achter te zoeken" maar gewoon om m'n interesse te bevredigen, om het "te weten" 😁 Ik hou geen documenten bij waarin ik dit allemaal uitgebreid ga beschrijven want ik ben inderdaad geen "administrator"🤪 Ik ga vast nog wel meer van dit soort vragen delen wanneer ik al die plakboeken van Ad ga doorkijken. Op dit forum zit zo ontzettend veel kennis en zo kan iedereen daar van meegenieten.Heb ik ook Ben. Wel leuk om te zien dat er in 1974 groene exemplaren als een soort 'dekvel' zijn gebruikt. Die van mij zijn uit 1972.
Geplaatst 10 juli10 jul 7 minuten geleden zei pvanklei:Heb ik ook Ben. Wel leuk om te zien dat er in 1974 groene exemplaren als een soort 'dekvel' zijn gebruikt.Die van mij zijn uit 1972.Ik glimlach.........."wat moet je er mee?"Nou vooruit dan, de grote envelop waarin een aantal top 40's werden verstuurd. Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren 10 juli10 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 10 juli10 jul Ik kwam niet het hele verhaal tegen over de Top 40 van 30 juni 1973. Wel samengesteld maar niet gedrukt. Onze Gerda † heeft dat hele verhaal gemaild enkele jaren terug opgeschreven. Ook Sieb Kroeske had daar een verhaaltje over. Maar Sieb en Gerda waren het niet met elkaar eens. Ik heb er wel iets over geschreven op onze website in het verhaal van 1973.Maar het verhaal van Gerda is het meest interessant zij was toch de baas "top 40". Ik zal binnenkort onze mailwisseling even "schonen" en kijken of ik hem kan tonen aan de buitenwereld. Want dat is nog nooit gebeurd. Even met Ad overleggen.Dit is wel leuk. Heeft niks met 30 juni 1973 te maken. Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren 10 juli10 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 10 juli10 jul Nu heb ik héél lang geleden een blauwe maandag bij drukkerij Senefelder in Purmerend gewerkt.De meest logische verklaring is een schut of separatieblad die middels een automatisch telwerk na X exemplaren een tussenvel inlegt.Dat gebeurde altijd in de laatste fase wanneer een folder middels een 'tas" werd gevouwen. Dat ging razendsnel.Ik kan me om die reden dan ook niet voorstellen dat die exemplaren met de hand werden geteld en in een enveloppe werden gedaan.
Geplaatst 11 juli11 jul Harm,Je twijfelt aan mijn "envelop verhaal" begrijp ik.Laat ik nou dat wel eens gezien heb als de disco meisjes dat wel eens deden. "was jij er ook bij?".Het was natuurlijk niet voor de grote bulk. Die ging anders. 11 juli11 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 11 juli11 jul Auteur Ik heb jullie reacties allemaal met veel interesse gelezen. Hartelijk dank daarvoor!Peter, ik kwam ergens in de boeken van Ad ook een gele voor dacht ik, zal 'm 's opzoeken. Op de scan lijkt die groene misschien glad, maar dat is die niet.Piet, het zou kunnen dat z'n gekleurd exemplaar slechts bij toeval bij en "winkel" terechtkwam.Harm, Jouw beschrijving maakt het voor mij helemaal duidelijk hoe dat ging met die tussenvellen bij de drukker.Gebaseerd op wat Henk, Peter en Harm heeft geschreven is mijn conclusie dat het inderdaad een tussenvel betreft.Juul, bedankt voor het delen van al die interessante "inside" information, als nieuwsgierig mens vind ik dat erg interessant!
Geplaatst 11 juli11 jul Senefelder. Was als ik het mij goed herinner geen kleine drukkerij. Ik kwam als kleuter al samen met mijn vader in veel drukkerijen en tot mijn 40e heb ik in de grafische industrie gewerkt. De 'tas' was onderdeel van een vouwmachine? En het tussen schieten van een seperatievel was voor tellen/verpakken? Maar waarom was deze dan bedrukt. Een kleine partij die over was en als voorloper werd gebruikt om de pers 'op kleur' te brengen? Zo het duurdere papier voor de Top 40 uitsparen? En deze dan gelijk gebruikten als seperatievel? De drukker zal het weten, voor ons is het achteraf giswerk.
Geplaatst 11 juli11 jul Auteur Populair bericht Ik ben nog meer tegengekomen dan ik verwacht had:De Tipparade van 2 oktober 1971 op een oranje vel afgedrukt Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren De Top 40 van 9 oktober 1971 op een geel vel afgedrukt Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren En de Top 40 van 3 juni 1972 op een oranje vel afgedrukt Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren Een kleurig geheel zo 😄
Geplaatst 11 juli11 jul 1 uur geleden zei Juul:Harm,Je twijfelt aan mijn "envelop verhaal" begrijp ik.Laat ik nou dat wel eens gezien heb als de disco meisjes dat wel eens deden. "was jij er ook bij?".Het was natuurlijk niet voor de grote bulk. Die ging anders.Nee Juul, ik redeneer vanuit efficiëntie voor de drukkerij die per 50 of 100 stuks (ik noem maar een getal) een tussenvel inschiet zodat dat makkelijker in enveloppen gedaan kan worden, en je ziet gelijk welke editie het is. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de meisjes voor alle platenzaken in Nederland die bladen per stuk hebben uitgeteld.
Geplaatst 11 juli11 jul 24 minuten geleden zei Harm:Nee Juul, ik redeneer vanuit efficiëntie voor de drukkerij die per 50 of 100 stuks (ik noem maar een getal) een tussenvel inschiet zodat dat makkelijker in enveloppen gedaan kan worden, en je ziet gelijk welke editie het is. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de meisjes voor alle platenzaken in Nederland die bladen per stuk hebben uitgeteld.Ja Harm, "Ook goeie morgen"Ik schreef ook dat het niet voor de "GROTE BULK" was. Gewoon voor een aantal losse ex. Dat kwam ook voor.
Geplaatst 12 juli12 jul Een mooie discussie om even aan te haken met de vraag wie bij Veronica het uiterlijk van het gedrukte exemplaar bepaalde. In de loop der jaren is het exemplaar veelvuldig van lay-out veranderd. Hoe ging dat in zijn werk? Het eerste exemplaar dat ik in mijn handen kreeg was in de zomer van 1970, met de dj's in patrijspoorten afgebeeld. En iedere week een andere kleur, prachtig! In september werd dat ineens aangepast en later dat jaar in november weer. Dat zal een reden gehad hebben... In oktober 1972 was de aanleiding natuurlijk de golflengtewissel, waardoor 538 prominent op het exemplaar moest komen te staan. Maar al die andere keren... Gewoon benieuwd! :-)
Geplaatst 12 juli12 jul Auteur Interessante vraag, Evert! En als aanvulling, het logo van het langwerpige "raam"exemplaar veranderde twee keer in de periode september/oktober 1972: Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren 12 juli12 jul bewerkt door Ben
Geplaatst 12 juli12 jul 18 minuten geleden zei Evert Stolman:Een mooie discussie om even aan te haken met de vraag wie bij Veronica het uiterlijk van het gedrukte exemplaar bepaalde. In de loop der jaren is het exemplaar veelvuldig van lay-out veranderd. Hoe ging dat in zijn werk? Het eerste exemplaar dat ik in mijn handen kreeg was in de zomer van 1970, met de dj's in patrijspoorten afgebeeld. En iedere week een andere kleur, prachtig! In september werd dat ineens aangepast en later dat jaar in november weer. Dat zal een reden gehad hebben... In oktober 1972 was de aanleiding natuurlijk de golflengtewissel, waardoor 538 prominent op het exemplaar moest komen te staan. Maar al die andere keren... Gewoon benieuwd! :-)Rob Out in samenspraak met Lodewijk vd Velden van drukkerij van Dam. En je weet, denk ik, Out had ook bij Muziekparade gewerkt, hij was daar hoofdredacteur, van Strengholt. Dus hij wist wel hoe het werkte.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.