Geplaatst 1 uur geleden1 u. 14 uur geleden zei Leen1956:Kan het zo zijn dat het signaal vanaf de Norderney zwakker klonk omdat daar verschillende maatregelen waren genomen om storing zoveel mogelijk te beperken? Denk hierbij aan het 4,5-kHz low-pass-filter, verminderd zendvermogen en modulatiediepte in de avond enz.Dat was toch alleen toen Veronica uitzond op 1562 kHz (192 meter), maar niet meer op 557 kHz (538 meter)?
Geplaatst 1 uur geleden1 u. De Philips buizenradio waarop ik toen luisterde ( in vergelijking Caroline 259 / Veronica 538 en ferriet antenne maximaal gericht naar Scheveningen) had op Caroline 259 een sterker signaal dan 538 Veronica, de niveau indicator EM-80 sloeg bij Caroline verder uit dan bij Veronica en het Caroline signaal had een meer heldere modulatie in vergelijking met het wat doffe Veronica signaal.Henk Kruize
Geplaatst 35 minuten geleden35 min. @ Robin, pdf gelezen. Ook daar verbazing over de sterkte van het signaal, waarbij overigens ook daar de Continental 316B als gebruikte zender wordt vermeld. Nu is de relatie tussen Veronica 538 en 259 kwa verschil van sterkte wel verklaarbaar. Over het effectieve uitgestraald vermogen zijn alhier hele draden aan gewijd. Overigens zegt dat wel iets over de "Mickey Mouse" antenne, die moet een behoorlijk rendement hebben gehad, anders gezegd een behoorlijk uitgestraald vermogen, ERP dus. Maar het betekend ook dat de 10 kW zender waarschijnlijk ook echt 10 kW maakte en het vermogen niet gereduceerd werd.Blijft dat het verschil destijds tussen RNI 220 en Veronica 259 1 s punt was, dat is dus 6 dB, ten nadele van Veronica 259 en het vervelende daarvan is dat ik daarmee nog steeds mijn twijfels houdt aan 10 kW. Ik ga dan uit van dat RNI zo'n 35 kW zendvermogen gebruikte.Niet dat het allemaal iets uitmaakt, want het is verleden tijd. Het is hooguit technisch theoretisch interessant.@ Theo, zelfs zendamateurs hebben over de 2 Meter maar als ik dat interpreteer kom ik niet uit met waarden tussen 144 en 146 MHz. Maar terzake, vooral Caroline had een handje om de lichtsnelheid in twijfel te trekken, uiteraard niet voor de zender technici aangezien frequentie gebruikt wordt als eenheid voor kristallen. De golflengte werd dan kunstig afgerond op "nine" want dat rijmde zo lekker met "Caroline".Dat was overigens niet uitzonderlijk. Het was uiteindelijk ook "192 goed idee" en zelfs ook nog "538 op volle kracht" Maar Veronica zat met zijn meters dichte bij de bijpassende frequentie.Rob V.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.