Spring naar bijdragen

Auteurs van dit blog

World Radio Day - Foreveradio

de redactie

515 weergaven

Radio staat in volle bloei: het aantal luisteraars, de luistertijd en de radioreclamemarkt groeien. Adverteerders hebben in 2018 ruim 1,7 miljoen euro meer besteed aan radioreclame dan vorig jaar. Dit blijkt uit de netto omzetrapportage van het RAB (Radio Advies Bureau). 


Double digit groei digitale radio-omzet
Radioreclameomzet stijgt in alle categorieën (spot en branded content). De digitale radiobestedingen stijgen met maar liefst 73%. De toegankelijkheid van radio is verder vergroot. De digitale slagen die de radiomerken de afgelopen jaren hebben gemaakt, leiden tot een uitbreiding van het luisterdomein.


Radioluistercijfers groeien
De luistertijd in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar stijgt in de laatste maanden. Dit zien we zowel in de doelgroep 20-34 jaar als onder de 35-49-jarigen. Ook het totaal aantal luisteraars van 10 jaar en ouder stijgt. (Bron NLO/GfK, week 06-24, oktober-december 2018).


ForeveRadio
Dit jaar bestaat radio 100 jaar en we vieren op 13 februari World Radio Day (UNESCO). Daarom hoor je vandaag op alle radiostations een speciale radiocommercial van de Radio-Ráákt-campagne. Bijzonder is dat vele radiomerken hun specifieke versie hebben met hun eigen programmamakers. De radiocampagne is ontwikkeld door TBWA en Soundcircus. Alle commercials zijn te beluisteren op radioraakt.nl.


Liedewij Hentenaar (directeur RAB): “Radio is in perfecte vorm voor luisteraars, adverteerders en bureaus. Radio is overal en altijd vrij toegankelijk. Radio is de meest betrouwbare nieuwsbron. Luisteraars hebben een sterke relatie met hun radiomerken. De veilige omgeving van radio zorgt voor betrouwbaarheid van de reclameboodschappen. Radio biedt adverteerders een transparante omgeving in een warme klantrelatie. Dit leidt tot merkgroei en saleseffect (bron: Re-evaluate Media, Ebiquity).”



5 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Hiep hiep hoera.

In Nederland bestaat dit jaar (2019) radio 100 jaar, bij onze zuiderburen bestond radio reeds sinds 1914 (dus 5 jaar eerder) en in San Jose USA werd in 1910  volgens verschillende bronnen het eerste complete radio programma met muziek, presentatie en informatie uitgezonden. KQW-Radio was destijds met hun wekelijkse uitzendingen het grote voorbeeld voor de toekomstige radiomakers.

Dus......voor alle duidelijkheid Radio is NIET in Nederland uitgevonden, al willen sommigen ons dat doen geloven. Itzerda was wel de eerste  Radio en programmamaker van Nederland.

Deel deze opmerking


Link naar opmerking
1 uur geleden zei Adro:

Dus......voor alle duidelijkheid Radio is NIET in Nederland uitgevonden, al willen sommigen ons dat doen geloven. Itzerda was wel de eerste  Radio en programmamaker van Nederland.

 

Er werd al ver voor 1919 programma's uitgezonden. Wat het maakt dat de start van Idzerda wordt gezien als de start van 'de radio' uitzendingen is dat hij de aankondiging deed middels advertenties van zijn omroep uitzendingen, incl inhoud. Daarmee was hij de eerste en dat wordt nu gezien als de start van de omroep wat dit jaar wordt herdacht.

Deel deze opmerking


Link naar opmerking

Klopt, er waren wel meer uitzendingen gericht op het algemene publiek, dus niet point to point, vaak ook met muziek - entertainment, maar die werden niet aangekondigd, de luisteraars, hobbyisten meestal, vingen het per toeval op.

Idzerda publiceerde zijn programma in een krant, en was daarmee een omroepzender.

 

De definitie komt wel onder druk te staan omdat er bijna geen radio zender meer is die z'n programma's tevoren publiceert.

Deel deze opmerking


Link naar opmerking

100 jaar radio in 2019............is mooi, maar wel wat laat voor een wereldtitel.

Even opkloppen....

Waarschijnlijk waren Idzerda's programma's voor het eerst ter wereld bestemd voor zwangere huisvrouwen, die links schreven en daarnaast in het bezit van een winterjas waren. Hij was vast ook de eerste radiomaker ter wereld die fietste. Hoe verzin je het. 

Zo ken ik er nog wel een paar. Wat een lariekoek. Doe gewoon is al gek genoeg,..toch? 

 

Idzerda was gewoon IN NEDERLAND de eerste die een radioprogramma de lucht in stuurde en hij was in Nederland de eerste die zijn uit te zenden programma's

publiceerde/aankondigde. Het voorbeeld voor de radiogids misschien?

Dat is toch ook genoeg om trots op te zijn?!  

 

De Belgen vierden reeds 5 jaar geleden 100 jaar radio, of ze in het begin de programma's nu wel of niet in de krant publiceerden, deed er niet toe.

(vrijeradio.be/eerste-radiozenders.php )

Het eerste radioprogramma in USA ging 9 jaar voor Idzerda nog een stapje verder. KQW-Radio werkte (volgens het Bay Area Radio Museum) zelfs samen met de plaatselijke krant en recordshop.  

 

Radio heet vanaf het begin gewoon RADIO, met of zonder publicaties.

Dan komt de vraag.... Wat wordt/werd verstaan onder radio.

Het woord radio komt van radius en betekend bereik (reach). Sinds Marconi het woord radio gebruikte was de interpretatie van bereik "afstand" en sinds KQW het eerste radiostation ter wereld in 1910 wekelijks programma's uitzond werd de betekenis van radio naast de afstand als bereik ook "het aantal (luisteraars)" toegevoegd. Bereik bij radio staat dus voor afstand en aantal. 

Nogmaals Radio is gewoon RADIO, nog steeds mooi pluriform.

Deel deze opmerking


Link naar opmerking

Dus radio en radio omroep is hetzelfde?

Marconi vond de radio uit, Idzerda was de eerste omroepzender, alles daartussen was gewoon radio dus.

Deel deze opmerking


Link naar opmerking

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.