Jump to content

Onderzoek: soundlogo’s effectiever bij plaatsing aan begin én eind


Uit onderzoek van DPG Media Radio, in samenwerking met Kinesso, TAMBR en Unravel, blijkt dat de positionering van een soundlogo in audiocommercials een grote invloed heeft op de effectiviteit ervan. Soundlogo’s worden doorgaans alleen aan het eind van een commercial geplaatst, maar een test met varianten voor Wehkamp en Campina toont aan dat plaatsing aan zowel het begin als het eind van een commercial een sterkere impact heeft.


De studie combineerde kwantitatief onderzoek met neurowetenschappelijke metingen via EEG. Hieruit blijkt dat een soundlogo aan het begin van een commercial zorgt voor snellere merkherkenning, een betere boodschapoverdracht en een verhoogde emotionele betrokkenheid. Wanneer het logo zowel aan het begin als aan het einde wordt gebruikt, wordt de advertentie als aantrekkelijker en minder storend ervaren.


Effect op merkherkenning en beleving
Het neuro-onderzoek van Unravel bevestigt dat de hersenactiviteit van luisteraars significant verandert afhankelijk van de plaatsing van het soundlogo. Een soundlogo aan het begin verlaagt de mentale belasting, waardoor de afzender sneller wordt herkend. Bovendien worden emoties sterker geactiveerd en neemt het verlangen toe tijdens het luisteren. Door het logo zowel aan het begin als aan het eind te plaatsen, worden deze effecten nog verder versterkt.


Weinig adverteerders benutten het volledige potentieel
Ondanks deze inzichten blijkt uit het On AIR-onderzoek van DPG Media Radio dat slechts 11% van de audiocommercials optimaal gebruikmaakt van een soundlogo. In 4% van de gevallen wordt het logo uitsluitend aan het begin geplaatst, en slechts 7% combineert dit met een herhaling aan het einde. De meeste merken benutten deze mogelijkheid dus nog niet volledig.


Door soundlogo’s strategisch te positioneren, kunnen adverteerders niet alleen de luisterervaring verbeteren, maar ook de impact van hun campagnes vergroten.

  • reaction_title_3 1

5 Comments


Recommended Comments

Martin1968

Posted

Wat een geleuter zeg. Rare jongens, die reclamemensen...

  • reaction_title_1 2
Rene Verstraten

Posted

Lois, Lois, Lois, for girls and boys.....bladiebla................ Lois, Lois, Lois, for girls and boys...

Hoezo moet daar onderzoek naar gedaan worden? Was in de jaren 60 en 70 al bekend (Nurdi o.a.)

  • reaction_title_1 2
Juul

Posted

Ja beste vrienden, het geheugen van sommige is erg kort..................

rauhfaser

Posted

15 uur geleden zei Juul:

Ja beste vrienden, het geheugen van sommige is erg kort..................


Zo werkt de economie toch al decennia...om de paar jaar het wiel opnieuw uitvinden, heeft een nieuwe generatie werknemers ook weer brood op de plank ☺️

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Create New...

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.