Kabinet wil NPO meer reclame laten uitzenden om bezuinigingen op te vangen
Het kabinet onderzoekt mogelijkheden om de publieke omroep meer reclame te laten uitzenden. Demissionair minister Gouke Moes van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wil toestaan dat de NPO voortaan 10 procent van de zendtijd aan reclame besteedt, een stijging ten opzichte van de huidige 8 procent. Met deze extra reclame-inkomsten kan de NPO naar verwachting 10 miljoen euro extra genereren, waarmee een deel van de bezuinigingen van in totaal 150 miljoen euro kan worden terugverdiend.
Het idee om de zendtijd voor reclame uit te breiden ontstond tijdens de onderhandelingen tussen de voormalige regeringspartijen en een deel van de oppositie eind vorig jaar. Deze gesprekken hadden tot doel bepaalde bezuinigingen op het onderwijs terug te draaien. Tegelijkertijd werd bovenop eerder afgesproken bezuinigingen 50 miljoen euro extra uit het NPO-budget gehaald. De verwachte extra reclame-inkomsten zouden dit gat gedeeltelijk compenseren.
Het voorstel van minister Moes wordt vandaag, vrijdag 21 november, besproken in de ministerraad, waarbij het onderdeel is van een breder financieel plan voor de NPO. Na goedkeuring in de ministerraad moet het plan ook nog worden aangenomen door de Tweede Kamer voordat het kan worden uitgevoerd.
Met de uitbreiding van de reclame-uitzendingen zou de publieke omroep structureel meer middelen krijgen om het verlies door de bezuinigingen te compenseren, zonder dat er direct op de programmering van het aanbod wordt ingeboet. De beslissing heeft gevolgen hebben voor de hoeveelheid reclame die kijkers en luisteraars dagelijks op de NPO-kanalen zullen zien.
Afbeelding: foto NPO-Willem van Hofwegen
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.