Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Geachte Lezer, Gistermiddag waren we (mijn vriend en ik) in de Haven van Harlingen op 'De Rode Boot´. Het weer was prima en we hadden onze ontvangers en mini antenne's mee aan boord genomen. Aan boord gekomen, hebben we eerst het schip van binnen bekeken. Onder andere met de deejay gesproken en meer mensen daar aan boord. Helaas mochten we niet naar de 1e etage, dan maar voor op het Lichtschip 'luisteren'. Aan boord was een FM zender(tje) (105.60 Mhz, vanuit Pieterburen op 747 khz te horen. Toen ik er naar toe reed, kon ik Radio 74 horen op: FM 105,60, 747 khz én 1467 khz. …

• Haha
      • Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 8 antwoorden
    • 1,1k weergaven
  2. Geachte lezer, Vanmiddag, dinsdag 27 mei, hingen er donkere wolken boven Friesland.... De zon scheen soms en er stond een stevige wind! Met in de auto o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne.... We reden naar Akkrum, om de 'zusjes' van mijn vrouw daar te bezoeken. Locatie: https://maps.google.com/?q=53.048233,5.820028 AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 Caroline, sterk 675 Unique Gold, Wijchen, met loop 747 Radio Emmeloord 801 - 819 Zanussi en Hercules 828 Ellen AM, met loop (Met een station er door/onder uit UK) 846 MCB 891 Storing 900 Storing 918 TPOT 1008 Transparant 1035 Storing 1098 Seabreeze, met loop en veel storing 1116 Storing 1134 Storing 1179 Storing 1…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 1 antwoord
    • 1,1k weergaven
  3. Started by Rink Hof,

Ik kijk weer eens op de LPAM site n.a.v. een vraag van Vincent en nu valt mij op dat MCB uit Alphen aan den Rijn maar liefst 5 vergunningen heeft voor 846 kHz: Alphen aan den Rijn, Den Oever, Erica, Uden en Yerseke. https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm Wordt er ook op 5 zenders uitgezonden? Of is het een soort van bezet houden zodat Alphen aan den Rijn op hoger vermogen kan worden gezet? Rink

4. Hallo Radio Tref Punt lezers, Gistermiddag, zaterdag 16 september, was het prachtig (fiets) weer! Ik besloot om naar 'het zuiden' te fietsen.... Met o.a. in de fietstas(sen), drinken én m'n XHDATA ontvanger en Kbc mini loopantenne. Uiteindelijk zette ik de fiets, pas gerepareerd, hier op de zij-stander: https://maps.google.com/?q=53.189568,5.982211 Eerst had ik de ontvanger en de mini loop in het gras te staan, maar..... er zaten veel distels in gras, dát voelt niet prettig. Daarom later alles op pakjesdrager van de fiets gezet. LP AM stations daar ontvangen met XHDATA én Kbc mini loop antenne: 648 Radio Caroline, prima. 67…

• Vind ik leuk
    • 5 antwoorden
    • 1k weergaven
  5. Started by Vincent,

Vanmiddag heb ik, in navolging van Hotel Amigo, geluisterd naar de hier te ontvangen LPAM zenders. Dit heb ik gedaan met een KiwiSDR en een Van Dijken Loopantenne. Deze staat buiten op 5 meter hoogte, 'in het midden van Rotterdam Zuid'. Deze antenne is richting gevoelig en staat oost-west. Het overzicht: 675 Unique Gold S9+10 747 Impact AM S9+10 828 Radio Actief S9+10 846 MCB Radio S9+20 891 Rivierenland Radio S9+5 918 Sitara FM S9+5 1008 Radio Experience S9 1098 Radio Seabreeze S7 1224 Golden Oldies Radio S9+30 1395 Columbia AM S9+5 1467 Radio Paradijs S9+5 1485 Radio 182 …

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 9 antwoorden
    • 978 weergaven
  6. Started by Theo PE1OPQ,

https://www.daru.nu/downloads/category/2-magazine Nummer 30 staat een groot interview van mij in, over zendamateur zijn, LPAM en de passie voor techniek. Veel lees plezier. Theo

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 966 weergaven
  7. Started by Theo PE1OPQ,

Bij radio TPOT zijn we ons er erg van bewust dat je apparatuur stuk kan gaan. En dan is het stil op 918. We zijn nu 7 jaar bezig en hebben veel spullen in het magazijn liggen. We kunnen mbt de soundprocessing, alles vervangen. De eind versterker is nog een dingetje, maar dat is wel onder controle. Maar de Panasonic VP8254a stuur zender die we nu gebruiken? We hebben er veel van op een stapel liggen, maar allemaal met gebreken. De een wat kleiner, en de ander is voor onderdelen. Maar allemaal moeten ze tijd krijgen om werkend te maken. En tijd is een kostbaar iets, we zijn ook met de eind versterker bezig. Allemaal maar even, en…

• 0 antwoorden
    • 949 weergaven
  8. Started by Theo PE1OPQ,

https://stream2.mfmstreaming.nl/cp/widgets/player/dj/?p=8042 Onze stream is dit weekend online zo als men het noemt. Oftewel, via deze link kun je online luisteren naar radio TPOT. Dan zijn we modern bezig en naar wat ik begrepen heb, bereik je zo ook de jongeren. Nu moet ik wel zeggen, daar geloof ik nu weer niet zo in Want dan zullen deze jongeren moeite moeten doen, en dat gaat niet gebeuren als het niet binnen 1 of 2 muis klikken is. Straks ook radio TPOT op TikTok? 😊 Theo

• 4 antwoorden
    • 949 weergaven
  9. Geachte lezers, Deze keer niet op de fiets, maar in de auto er naar toe... Er liggen hier heel veel zonnepanelen op het dak, alleen iets storing 'onder in' de mg band (1602 - 1700 khz). Wij zijn hier op vakantie, qth; Veenendaal zuid / west. Meegenomen o.a. de xhdata en kbc mini loopantenne. Op late middag / vroege avond geluisterd naar mg stations, wát een genot! Hier de lijst, misschien dat ik hem nog bijstel of meer LP AM stations ontvang. Datum 5 augustus 2024, ontvangen nabij Veenendaal. (Caroline 648: prima) 675: vergeten🫢 747: Seagull / Radio Emmeloord, loop naar andere richting: Impact 801: Jong Europa …

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 12 antwoorden
    • 944 weergaven
  10. Het is bekent dat ik in de norm C-QUAM uitzend op de middengolf. Er zijn zo een 10 a 15 mensen die daadwerkelijk in deze norm luisteren, en waarvan ik het weet dat ze er zijn. En er druppelen steeds meer mensen bij.👍 Neem Albert uit Beilen en Henri uit Stadskanaal, zij hebben hun Marantz tuner voorzien van de ontbrekende onderdelen om C-QUAM ontvangst mogelijk te maken. Je beweegt dus toch iets bij luisteraars, niet dat we zo de wereld vrede dichterbij krijgen, was dat maar zo! Maar het zet aan om te knutselen met bestaande stereo onderdelen uit je stereo rack uit de kamer. De reacties zijn zonder meer lovend over het geluid.…

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 931 weergaven
  11. Geachte lezers, Gistermiddag (16 juni) waren we (m'n vrouw en ik) op bezoek bij zus van mijn vrouw. Zij logeert tijdelijk in een vakantiehuisje op Camping 'Schreiershoek', dichtbij Dokkum en aan het water (Ee). Locatie: https://maps.google.com/?q=53.324596,6.026477 Ik had meegenomen mijn XHDATA ontvanger en KBC mini loop antenne. Daar op het balkon, uit de wind, heb ik naar de middengolf (o.a. LP freq.) geluisterd, hier de logs: 648 Caroline, prima 675 Calypso, prima 747 Emmeloord, prima 801 - storing 819 Sanussi, prima 828 - storing 846 - veel storing 891 - heel veel storing 900 - iets st…

• Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 885 weergaven
  12. Started by Theo PE1OPQ,

Ik kreeg vandaag een ontvangst bericht, en wel vanuit de cockpit van een Embraer 190 vliegtuig. Deze vloog op 8 km hoogte en was 50 km voor Enschede komend van Napels. Theo

• Bedankt
    • 1 antwoord
    • 833 weergaven
  13. Fred en Kevin zijn de mensen die elke vrijdag 'de dolle vrijdag avond show' maken. Het zijn bijzondere mensen, en ik vond dat ze het verdienen om in de grote wereld pop groepen te gaan ontmoeten. Bij elkaar zitten aan de keuken tafel en het laten gebeuren. Muziek is in staat om te verbinden, en dat zag je gisteravond ook heel mooi gebeuren. Ik vind het bijzonder dat ik hier bij mag zijn en als vliegende kiep voor de drankjes en de hapjes te zorgen. Fred af en toe even wat in het oor fluisteren, want een oortje kan er bij ons natuurlijk niet af 😊 Gisteravond (3-5) ging het gebeuren en we hebben een mooie en vooral gezellige avond met Th…

• 0 antwoorden
    • 827 weergaven
  14. Gast

• 0 antwoorden
    • 817 weergaven
  15. Started by Andries 2,

Hier in Nijmegen een heel sterk signaal op 594 kHz met muziek van Caroline flashback. Ik weet niet wie dit in de lucht heeft gezet, moet of behoorlijk sterk zijn of hier relatief dichtbij. Ook op webSDR in Rotterdam te horen. Zal niet legaal zijn? maar wel mijn complimenten! Groet, Andries

• 5 antwoorden
    • 799 weergaven
  16. Started by Theo PE1OPQ,

In mijn eind versterker voor de middengolf zender maak ik gebruik van een SD 2933 mosfet. Hiervan zitten er 8 in en deze mosfets waren 7 jaar geleden erg betaalbaar. Nu wilde ik er weer een paar hebben om op voorraad te hebben liggen, mocht er een natuur fenomeen komen waardoor er wat stuk gaat. Dat was even schrikken toen ik de prijs zag staan, en bij nader inzien blijken alle mosfets giga prijsstijgingen te hebben ondergaan. Ik had bij een betrouwbare leverancier in de VS al eens eerder deze mosfets gekocht, en durfde het wel aan om deze 2e hands bij hem te kopen. 225 euro incl versturen en inklaring/BTW kosten. Goede prijs denk ik en een prima handel via E Bay. Theo

• 0 antwoorden
    • 779 weergaven
  17. Geachte lezer, Vandaag zijn we naar een collega van mij geweest. Hij en zijn vrouw staan al jaren (stacaravan) op een camping tussen Niebert en Boerakker. Ik had mijn 'ontvangst uitrusting*' meegenomen. *: xhadata met Kbc mini loopantenne Deze stations heb ik daar ontvangen (vr. 6 sept. om +/- 12:45 uur): 648: Caroline, goed 675: Calypso, sterk 747: R. Emmeloord, goed 801: - 819: Hercules of Zanussi, goed 828: - 846: MCB, goed 891: - (net) storing 900: - (net) storing 918: - iets (net) storing 1008: Transparant, zwak 1035: - iets (net) storing 1098: Seabreeze, zwak …

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 757 weergaven
  18. Started by Theo PE1OPQ,

We staan op de camping vlakbij Zeewolde en dit is het lijstje wat ik kan ontvangen aan LPAM stations Ontvangen op de middengolf met een Icom IC-705 en een endfed met 10 meter draad er aan. Maandag Zeewolde 14.00 Aanvulling maandag 17.30 Aanvulling 21.00 648 Caroline S9+ 15 R 5 675 Unique Gold S7 R 5 747 Harlingen S8 R 4 801 jong Europa S6 R 5 819 Piraten hits? S9+15 R 5 geen id gehoord 828 Ellen AM S7 R 5 846 MCB (Muziek Centraal Beter) S9 R 5 891 Rivierenland S6 R4 900 leeg 918 geen TPOT ? Sitara AM S6 R 4 918 Citrus S9 R 5 1008 radio Transparant S9 +5 R 5 1034 Leeg 1098 Seabreeze S…

• 3 antwoorden
    • 752 weergaven
  19. Hier een opname van de middengolfontvangst in Oostbelgië op maandag 14 april 2025 vanaf 16 uur. De Kenwood R-1000 ontvanger is aangesloten aan de toenmalige zendantenne van de C-QUAM Stereo middengolfzender van "Radio Rock Revolution". Deze opname is ook op YouTube geplaatst en is gemaakt voor dit forum, dit wordt aan het einde ook vermeld. Ook noem ik namen van hier middengolf-active collega's^^

• Vind ik leuk
    • 4 antwoorden
    • 728 weergaven
  20. Geachte lezer, Vanmiddag, zondag 27 april, was het écht prachtig weer om een fietstochtje te maken! Met in mijn fietstas o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne. Daar wel heel veel vliegjes bij het water (fietspad): daar moe(s)t je fietsen mét (zonne)bril!! Mijn ontvangst locatie: https://maps.google.com/?q=53.274567,6.032466 AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 Caroline, sterk 675 Unique Gold, Wijchen, iets fading, met loop 747 Radio Emmeloord 801 - 819 Zanussi en Hercules 828 Ellen AM, met loop (Met een station er door/onder UK) 846 MCB 891 KBC, Huissen, zwak, met loop 900 ? héél zwak iets audio, met loop 918 TPOT 1008 Transparant 1035 - 1098 Milano/Seabreeze, doo…

• Haha
      • Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 727 weergaven
  21. Radio DARC is een speciaal radio programma gemaakt door de Duitse zendamateur vereniging. Het programma is elke zondag te horen op de korte golf met een uur nieuws over zendamateurs en ander geïnteresseerden afgewisseld met muziek. Radio TPOT heeft toestemming gekregen van de DARC om het programma over te mogen nemen. Vanaf 16 november om 13.00 kun je deze uitzending elke zondag beluisteren op 918 KHz. Dit natuurlijk in stereo 😊 Radio DARC - DARC

• 2 antwoorden
    • 707 weergaven
  22. Started by Hotel Amigo,

Geachte lezer, Vandaag waren op bezoek, i.v.m. een jarige, in Nieuwegein. Omdat er veel gasten waren, heb ik 'het luisteren' maar effe uitgesteld.🫣 Jullie kennen dat misschien wel..... Wanneer je naar de middengolf luistert, met 'jeugd' er bij.... Al helemaal wanneer je dan een (Kbc) mini loop antenne op een tuintafel zet! We waren in wijk: Jutphaas te Nieuwegein. Onderweg Radio Caroline en bij/in Nieuwegein Radio Paradijs er voor in de auto. Ontvangen met de xhdata mét er naast de Kbc loopantenne (Tecsun AN 200). Om +/- 18.00 uur, buiten op een tuintafeltje. Helaas wel storing daar, zal vast en zeker daar ergens ui…

• Vind ik leuk
      • Treurig
    • 3 antwoorden
    • 703 weergaven
  23. Started by Theo PE1OPQ,

Feest zijn we aan het vieren 🤗 Want vandaag 8 jaar geleden zijn de uitzendingen van radio TPOT legaal de ether in gegaan op 747 KHz. We waren hiermee het 2e station wat te horen was met de nieuwe LPAM vergunning in Nederland. En natuurlijk zijn de uitzendingen direct begonnen in de mode C-QUAM oftewel stereo. Radio Atlantis, nu radio Seabreeze was een paar dagen eerder van start gegaan op 1395 Khz. Leuk om te zien hoe snel de tijd gaat. Alle platen die je hoort hebben een diepere betekenis voor mij. Ze zijn toen zorgvuldig uitgekozen om mijn gevoel muzikaal te uiten. De opname is gemaakt door Henk de Boer uit Dokkum. htt…

• Bedankt
    • 3 antwoorden
    • 676 weergaven
  24. Voor mij is het al heel gewoon geworden om te doen, elke morgen de zender aanzetten en de controle standen op schrijven. Maar voor een ander kan het leuk zijn om te zien hoe het gaat bij radio TPOT. Theo

• 1 antwoord
    • 638 weergaven
  25. Geachte lezer, Gistermiddag, zondag 6 april, scheen de zon volop en de lucht was mooi blauw. Ik besloot om een stukje te fietsen, met in de fietstas o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne. Het was te doen op de fiets, maar er stond wel een stevig windje én het was fris.... Mijn ontvangst locatie: https://maps.google.com/?q=53.325832,6.153479 AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 Caroline, sterk! 675 Unique Gold, Wijchen, met loop 747 Radio Emmeloord, sterk! 801 - 819 - 828 Ellen AM, met loop. Met een station er door/onder (UK) 846 MCB, prima 891 KBC, Huissen, zwak/fading, met loop 900 Studio AM 900 héél zwak/fading iets audio, met loop 918 TPOT, prima (zonder l…

• Vind ik leuk
    • 5 antwoorden
    • 618 weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.