Spring naar bijdragen

RNW stopt per 11 mei 2012


Juul

Aanbevolen berichten

Wereldomroep stopt in mei met Nederlandstalige uitzendingen

Radio Nederland Wereldomroep (RNW) staakt op 11 mei voortijdig alle Nederlandstalige uitzendingen. Dit blijkt uit een bericht van Peter Veenendaal, hoofd van de Nederlandse RNw-afdeling waarover website Dutchmedia bericht.

http://www.mediamagazine.nl/medianieuws1/238-radio/2876-wereldomroep-stopt-in-mei-met-nederlandstalige-uitzendingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreemd, PVV is normaal gesproken "voor Nederland", althans zo komen ze op mij over.

Als de de Wereldomroep niet meer voor Nederlanders is?

Maar ik zal het missen in het buitenland op vakantie. Wat mij betrefd is het doel van de Wereldomroep nu verdwenen, helaas. Wat eerst de beste besteding was van het omroepgeld is nu de nek omgedraait.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, er zijn modernere middelen, zoals internet...

Maar ze vergeten één ding: Als er ooit nog eens "sront aan de knikker" komt, gaan we die oude vertrouwde analoge radio node missen!

Want al die digitale dingen hebben één gemeenschappelijk zwak punt: Glaskabels en centrale knooppunten!

Ergens in europa een paar van die knooppunten uitschakelen en weg zijn alle verbindingen. Geen internet meer, geen telefonie, geen gsm, geen ... Nahja, vul maar in.

En als dat een keer gebeurd roept diezelfde politiek: Hadden we maar nooit....

Prutsers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ja, er zijn modernere middelen, zoals internet...

Maar ze vergeten één ding: Als er ooit nog eens "sront aan de knikker" komt, gaan we die oude vertrouwde analoge radio node missen!

Want al die digitale dingen hebben één gemeenschappelijk zwak punt: Glaskabels en centrale knooppunten!

Ergens in europa een paar van die knooppunten uitschakelen en weg zijn alle verbindingen. Geen internet meer, geen telefonie, geen gsm, geen ... Nahja, vul maar in.

En als dat een keer gebeurd roept diezelfde politiek: Hadden we maar nooit....

Prutsers!

Gelukkig zijn er altijd nog de zendamateurs en piraten .......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal schreeuwend duur als je in het buitenland gaat lopen internetten. Géén oplossing dus.

Dat hoeft niet, hoor. Je hebt op steeds meer plekken gratis Wifi. Cafés, hotels, zelfs campings.

En vakantiehuisjes zijn steeds vaker van satelliet-tv voorzien. Vorig jaar zat ik op La Palma en daar kon ik gewoon Nederlandse tv kijken, via BVN. Niet dat ik daar per se op zat te wachten...

Die Nederlandstalige programma's van de Wereldomroep zijn trouwens uitstekend, dus in die zin is het zeker een verlies.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terug naar de basis. De doelstelling van de RNW is al jaren niet meer (en misschien ook nooit geweest, maar dat kan ik niet beoordelen) het voorzien van de Nederlandse vakantieganger van nieuws uit Nederland. Het mag voor velen dan misschien jammer zijn dat die "service" ophoud te bestaan, maar jullie vakantiegangers zijn toch al niet de doelgroep. Je kunt je dan twee dingen afvragen: Zou de vakantieganger informeren wél een taak van RNW moeten worden of de vraag heeft het nog nut wat we nu doen. Aangezien de eerste optie niet aan de orde is, komt de tweede in beeld. En daarmee de vraag of het informeren van Nederlandstaligen die voor langere tijd in het buitenland verblijven (zijnde niet toerist) op deze manier nog nut heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terug naar de basis. De doelstelling van de RNW is al jaren niet meer (en misschien ook nooit geweest, maar dat kan ik niet beoordelen) het voorzien van de Nederlandse vakantieganger van nieuws uit Nederland. Het mag voor velen dan misschien jammer zijn dat die "service" ophoud te bestaan, maar jullie vakantiegangers zijn toch al niet de doelgroep. Je kunt je dan twee dingen afvragen: Zou de vakantieganger informeren wél een taak van RNW moeten worden of de vraag heeft het nog nut wat we nu doen. Aangezien de eerste optie niet aan de orde is, komt de tweede in beeld. En daarmee de vraag of het informeren van Nederlandstaligen die voor langere tijd in het buitenland verblijven (zijnde niet toerist) op deze manier nog nut heeft.

Persoonlijk zou voor mij nog steeds deze doelstelling gelden : "het voorzien van de Nederlandse vakantieganger van nieuws uit Nederland". Gewoon lekker voor je caravan in het buitenland luisteren naar het klokkenspel als de zender wordt aangezet en dan gewoon naar Nederlands luisteren.

http://www.mediafire.com/?ue4d6xshkqe8s1m

Helaas is Radio Nederland Wereldomroep niet meer voor Nederlanders......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk zou voor mij nog steeds deze doelstelling gelden : "het voorzien van de Nederlandse vakantieganger van nieuws uit Nederland". Gewoon lekker voor je caravan in het buitenland luisteren naar het klokkenspel als de zender wordt aangezet en dan gewoon naar Nederlands luisteren.

Dan kun je net zo goed Radio 1 op de kortegolf zetten, daar heb je geen wereldomroep voor nodig. Maar daar zullen wel haken en ogen aan zitten, omdat RNW rechtstreeks onder een ministerie valt en niet onder de PO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kun je net zo goed Radio 1 op de kortegolf zetten, daar heb je geen wereldomroep voor nodig. Maar daar zullen wel haken en ogen aan zitten, omdat RNW rechtstreeks onder een ministerie valt en niet onder de PO.

In mijn optiek had een fusie tussen RNW en Radio 1 een goede zet geweest, je had zo zelfs 2 vliegen in een klap kunnen vangen, Radio 5 kan dan op FM en R1/RNW op de 747kHz met vol toegestane vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier vind je het voorlopige frequentieschema van RNW voor A12.

De frequenties voor 11/12 mei staan er al op. Zo is de 5955 kHz met 500 kW op een rondstraler vanuit

Wertachtal 24 uur in de lucht. Doelgebied is Europa maar ook op sommige tijden ook Noorwegen/Zweden/Finland

= CIRAFzone 18 en Marokko/Tunesie/Algerije = Cirafzone 37N

Wat verder opvalt dat er volgens dit schema ook na 12 mei 2012 nog Nederlandstalige uitzendingen lopen.

Ik vermoed dat dit nog niet is aangepast.

De link : http://www.hfcc.org/data/schedbybrc.php?seas=A12&broadc=RNW

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Op werkdagen tussen 08.00 en 10.00 UTC (10-12 zometijd) Zendt RNW het programma Onderweg uit.

Dit programma is heel erg populair onder alle Nederlandse truckers in Europa.

Ook dit programma stopt per 10 mei 2012 vanwege het stoppen van RNW.

Na een aantal keren een oproep in het programma te hebben gedaan zijn er dermate veel truckers geweest die geld hebben gedoneerd, dat het programma op 14 mei 2012 wordt vervolgd maar nu onder de paraplu van Transportradio.

Hiervoor gaat met gebruik maken van een gehuurde kortegolf frequentie vanuit Wertachtal.

De frequentie is 6095 kHz die ook door KBC wordt gebruikt. Een studio voor deze uitzendingen wordt op het moment in Lelystad gebouwd.

Over een aanvullende middengolf frequentie wordt nog onderhandeld.

Deze frequentie zal tussen 17 en 21 april a.s. ook 's middags worden gebruikt voor live uitzendingen vanaf de bedrijfsauto RAI.

Op woensdag 4 april 2012 zal er een uitgebreide testuitzending worden gehouden om het zendvermogen en de antenne te testen.

Testfrequentie zal 6095 kHz worden met een aanvangsvermogen van 100 KW. De uitzending begint om 10.01 uur UTC (12.01 zomertijd) en zal een uur duren. (Einde 11.00 UTC of 13.00 uur zomertijd.) Waarschijnlijk gaan deze testen ook de rest van de week plaats vinden.

Ontvangst rapporten van deze test worden gaarne ingewacht op studio@transportradio.nl.

Ook is het mogelijk om een smsje te sturen naar het nummer 3010.

Begin je bericht met de code TRS en dan je bericht.

Groet,

Jan


Omdat RNW stopt hier nog een aardigheidje :

De eindtune van de Caraibische uitzendingen.

op deze link : http://www.mediafire.com/?z7l238kuvocvsi1

Groet,

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.