Spring naar bijdragen

Radio Marina 1485 khz


Hotel Amigo

Aanbevolen berichten

Al met al....

... hoop ik dat het Radio Marina lukt om in de lucht te komen op de middengolf.

Er zullen vast & zeker mensen zijn die het goed kunnen aanpassen.

Dan bedoel ik 2 HF signalen op 1 antenne: 1395 & 1485 khz.

Om zo de middengolf weer in 'beweging' te krijgen.

Gewoon, ouderwetse AM radio om van te genieten.

We wachten het maar rustig af,

Hotel Amigo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard dhr Poeze,dat was onmiddellijk wel duidelijk. Das die man met " al die zenders".

Hulde aan de mannen uit Vlaanderen en Frieslanddie het laatste echt operationele radiozendschip verder ontwikkelen. De druiven zijn zuur daar op de Utrechte heuvelrug met 35 watt.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard dhr Poeze,dat was onmiddellijk wel duidelijk. Das die man met " al die zenders".

Hulde aan de mannen uit Vlaanderen en Frieslanddie het laatste echt operationele radiozendschip verder ontwikkelen. De druiven zijn zuur daar op de Utrechte heuvelrug met 35 watt.

Paul de Haan.

Dank je wel Paul voor de bevestiging van mijn verhaal.

"De Utrechtse heuvelrug met 35 Watt"

Wil er nog iemand corrigeren?

Helaas geen prijzen, de koelkasten en magnetrons zijn op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud, Paul, het is leuk geweest. Nu serieus graag, terug naar de opmerking over dat de 1485 en 1395 te dicht op elkaar zitten voor diplex. Dat is iets waar ik graag een serieuze uitleg overwil hebben met onderbouwing.

Vincent

Was het niet wijlen Ien Dales die ooit verklaarde en ik citeer: "een broedende kip moet je niet storen".

Dit ter afsluiting,ofwel over en uit.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud, Paul, het is leuk geweest. Nu serieus graag, terug naar de opmerking over dat de 1485 en 1395 te dicht op elkaar zitten voor diplex. Dat is iets waar ik graag een serieuze uitleg overwil hebben met onderbouwing.

Vincent

Een diplexer bestaat uit een hoog doorlaat en een laag doorlaat filter. De 1485 moet op het hoogdoorlaatfilter aangesloten worden en de 1395 op het laagdoorlaat.

De filters hebben een dempende werking, in dit geval is er een behoorlijk demping (60-90 dB) noodzakelijk. Maar een filter heeft wel frequentie ruimte nodig om voldoende te kunnen dempen. In dit geval heb je dus heel steile filters nodig om dat te bewerkstelligen omdat het verschil maar 90 kHz is.

Je zou het werkpunt van de filters kunnen verlagen/verhogen maar dat gaat ten koste van vermogen, kortom de diplexer wordt een verwarmings element.

Je zou voor elke frequentie daarbij nog een bandfilter kunnen gebruiken, maar ook hier geldt hetzelfde. De doorlaat van het filter moet dus smal zijn.

Technisch gezien lijkt me het niet mogelijk om dit te realiseren. Wanneer je het dus wel probeert heb je een goede kans dat je de modulatie van de 1395 ook op 1485 hoort (en wat minder waarschijnlijk, omgekeerd).

Rob V.

@Hans Knot. Ditzelfde verhaal geldt ook voor het 192 - 220 verhaal van de MEBO II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo is het Rob.

Niet alleen het absolute frequentieverschil speelt mee, maar ook de verhouding.

De verhouding 1395/1485 is bijvoorbeeld aanmerkelijk ongunstiger dan 675/747 die wel degelijk op 1 antenne hebben gestaan.

Anders gezegd, hoe hoger de frequentie hoe moeilijker een klein verschil te filteren.

Voorbeeld, op VHF lagen de TV kanalen 7 Mhz van elkaar, op UHF was dat 8 Mhz.

Op de Ross werd met 819 en 557 kHz gewerkt, dat ligt stevig uit elkaar, bij een gunstige verhouding, en werkte op 1 antenne met diplexer.

(Als je nog ergens een dikke lineair heb staan kun je beter 1395 en 1485 met 1 zender doen, op 1 antenne, je hoeft dan niet meer te filteren. Het stroomgebruik van lineairs is onbetaalbaar. Ik heb nog een ding staan waar 12 kW pep uit kan, daar kan je dus 2 x 1 kW AM mee draaien, maar gebruikt ca 40 kW stroom)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo is het Rob.

Niet alleen het absolute frequentieverschil speelt mee, maar ook de verhouding.

De verhouding 1395/1485 is bijvoorbeeld aanmerkelijk ongunstiger dan 675/747 die wel degelijk op 1 antenne hebben gestaan.

Anders gezegd, hoe hoger de frequentie hoe moeilijker een klein verschil te filteren.

Voorbeeld, op VHF lagen de TV kanalen 7 Mhz van elkaar, op UHF was dat 8 Mhz.

Op de Ross werd met 819 en 557 kHz gewerkt, dat ligt stevig uit elkaar, bij een gunstige verhouding, en werkte op 1 antenne met diplexer.

(Als je nog ergens een dikke lineair heb staan kun je beter 1395 en 1485 met 1 zender doen, op 1 antenne, je hoeft dan niet meer te filteren. Het stroomgebruik van lineairs is onbetaalbaar. Ik heb nog een ding staan waar 12 kW pep uit kan, daar kan je dus 2 x 1 kW AM mee draaien, maar gebruikt ca 40 kW stroom)

M.a.w.:

- Handiger zou zijn om 1395 & 1602 bij elkaar op 1 ant. te zetten?

- Of 2 (aparte) ant. voor 1395 & 1485 op het schip?

Groet,

Hotel Amigo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste: 1602 en 1395 op 1 antenne geef ik een grotere kans van slagen

Ten tweede: Al wat ik tot nog toe gelezen heb is dat tussen de voormast en de opgezette pylonenmast een testantenne komt. Let wel wat ik gelezen heb.

Een test antenne zet je niet voor niets op en ik denk dat men ondanks dat het om een gescheiden antenne systeem gaat graag wil weten of de ene frequentie de andere beinvloed.

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Ja, interessant, maar wanneer komt ie nu in de lucht?

Lange tijd werd dit weekend aangekondigd, maar helaas kennelijk.

Overigens hoeft niemand mij uit te leggen hoe lastig het is zo'n Am zender in de lucht te brengen, anders gezegd, het is geen kritiek.

En ik wil best helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag is een groot deel van het team bij elkaar geweest om de aktualiteit van de zender te bespreken.

a. Het testen van de AM-zender en antennes kan beginnen. Alles is geïnstalleerd op het schip.

b. Ontvangst in Groningen, Friesland, Drente, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland.

c. Streefdatum voor de officiële opening is 31 augustus 2012. Dan gaat het station 24 uur de lucht in én op internet met dagelijkse verse programma's.

d. Ontvangst in Groningen, Friesland, Drente, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland.

e. Mooie ploeg ervaren radiojocks en techneuten met liefde voor het medium (AM)radio.

f. Professionele organisatie met visie én missie.

g. Het aftellen kan beginnen naar 31 augustus 2012...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.