Spring naar bijdragen

marktplaats en de eindbuis......


Juul

Aanbevolen berichten

Dat er veel "kaf onder het koren" zit op marktplaats wisten we al.

Ik kom er ook nauwelijks maar werd er op attent gemaakt. Deze onderstaande advertentie met onjuiste informatie is er weer één. De verkoper denkt natuurlijk "ach dat weet toch niemand meer........".

Maar ja, de echte eindbuis ziet er toch heel anders uit.

http://link.marktplaats.nl/558247889

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha ! Straks biedt er ook nog iemand een blauwe radio aan die is opgevist uit de Noordzee ....

Die collectors items weten wat.

In de serie "The Young Ones" staken ze er een keer de draak mee.

Vyvyan, de punker, had een gitaarversterker waar Jimi Hendrix nog overheen had gepiest ! : )

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, die vind ik wel erg leuk Vincent.

Ik ben benieuwd, heb inmiddels de verkoper een mail gestuurd met de opmerking dat het toch op een vergissing moet berusten.....

Dit is de echte. Rechts onze Belgische adviseur op het gebied van zender zaken. En zo staat ie hier op m'n buro.

Juul

W6H0IA13gUn.jpg

6u72raXWl.jpg

aWlZ6FR2vrsw.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, wat was de levensduur van dergelijke buizen? of werden die ongeacht de staat na een bepaalde periode vervangen door een nieuw exemplaar ?

Vr gr

Jan

Dat laatste Jan.

In onze zender zaten 2 maal 4CX10k buizen. Hoewel één buis geschikt was voor 10kW had Continental uit Dallas TX slim bedacht dat als je iedere buis op een lager vermogen laat werken er minder onderhoud nodig was. En de buis dus langer meeging.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mag niet vertellen hoe ik eraan kom, maar deze buis komt van de Mebo II

2qu3vc8.jpg

Voor de foto even buiten gezet. Normaal staat ie in de huiskamer. De buis is van het merk Philips. Het typenummer is helaas nagenoeg onleesbaar maar eindigt op 5/35. En nee, deze mag niet weg.

Martin

Dat kun je nou wel zeggen Martin maar hoe zeker is dat? ( hi )

Want die meneer op marktplaats zegt ook dat de buis van Veronica is..........( hi )

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig issie niet zo duur met dat 'originele' exemplaar... :P

4CX10000 was toch de eindbuis van de 316C?

@Ronny:

De eindbuis ( of buizen) is de laatste trap in een zender. Eigenlijk de versterker om op het uiteindelijke zendvermogen te komen.

Net als de eindtransistoren in je versterker, zeg maar. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kun je nou wel zeggen Martin maar hoe zeker is dat? ( hi )

Want die meneer op marktplaats zegt ook dat de buis van Veronica is..........( hi )

Juul

100% Juul. Ik heb hem direct van degene die hem, samen met andere zenderonderdelen, ooit meebracht van de Mebo. Of hij hem heeft 'geleend' of gekregen weet ik niet, maar ik heb gezien de staat van dienst van de man in kwestie geen enkele reden om aan de authenticiteit te twijfelen. Maar een 'echtheidscertificaat' heb ik natuurlijk niet.

Martin

Nb. Het is natuurlijk een speld in een hooiberg, maar kan jij als techneut iets met de laatste drie leesbare cijfers van het typenummer ...5/35?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal het net eens afstruinen, Juul. Járen geleden heeft iemand met de nodige kennis op het gebied van AM-zenders er eens naar gekeken, en die vermoedde toen dat de buis uit de oude zender van Radio 390 komt, die ook aan boord van de Mebo stond. Dat zou de historie van het ding alleen nog maar extra bijzonder maken. Ik ga trouwens ook eens informeren waar de rest van dat spul is gebleven.

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100% Juul. Ik heb hem direct van degene die hem, samen met andere zenderonderdelen, ooit meebracht van de Mebo. Of hij hem heeft 'geleend' of gekregen weet ik niet, maar ik heb gezien de staat van dienst van de man in kwestie geen enkele reden om aan de authenticiteit te twijfelen. Maar een 'echtheidscertificaat' heb ik natuurlijk niet.

Martin

Nb. Het is natuurlijk een speld in een hooiberg, maar kan jij als techneut iets met de laatste drie leesbare cijfers van het typenummer ...5/35?

Dus vriend Khadaffi is opgelicht met een zendschip en zenders zonder eindbuis (zen).

Maar het een versleten en vervangen buis zijn natuurlijk.

Om achter het type van de Mebo ampliphase te komen, zoeken bij de 50 kW Ampliphase van RCA, in de Mebo zender zat gewoon het dubbele aantal eindbuizen om de 100 kW te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal het net eens afstruinen, Juul. Járen geleden heeft iemand met de nodige kennis op het gebied van AM-zenders er eens naar gekeken, en die vermoedde toen dat de buis uit de oude zender van Radio 390 komt, die ook aan boord van de Mebo stond. Dat zou de historie van het ding alleen nog maar extra bijzonder maken. Ik ga trouwens ook eens informeren waar de rest van dat spul is gebleven.

Martin

Hij komt in elk geval niet uit de RCA BTH-100B, die had als driver 4cx5000 (ongeveer het model als de 4cx10000)

en als eindbuis de 6697 en dat is hem zeker niet.

Hij komt ook niet uit de RCA BTA-10J (Radio 390) want die had als eindbuis de 3cx10000 (alweer ongeveer het model als de 4cx10000)

De RCA BTH-10H had als eindbuis de 5762, en daar lijkt hij wel wat op. De 5762 had echter 3 aansluitngen voor de gloeispanning, die van Martin heeft er 4, maar dat zegt niet alles. Het kan heel goed mogelijk zijn dat Philips er voor gekozen heeft de middenaftakking van de gloeispanning dubbel uit te voeren.

Maar het is niet zeker dat al die 4 pinnen bovenaan voor de gloeispanning zijn, bovendien is het niet te rijmen met die 5/35 die nog zichtbaar is.

Nou wil het toeval (waarom bedacht ik me dat niet meteen) dat ik hier nog een Philips buizenboekje heb liggen. Volgens de statistieken zou het dan wel eens de QBL 5/3500 kunnen zijn http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/q/QBL5-3500.pdf

En lijkt het erop dat hij uit de FM zender (Rohde & Schwartz) of de KG zender (Boveri) van de MEBO kwam. Van deze zenders ken ik en het typenummer en dus ook de buizenbezetting niet anders had je het zeker geweten.

Wat ik wel weet is dat hij in een aantal Philips KG zenders voor kwam.

Overigens zowel Amperex als CSF hebben deze buis uigebracht als 6076.

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij komt in elk geval niet uit de RCA BTH-100B, die had als driver 4cx5000 (ongeveer het model als de 4cx10000)

en als eindbuis de 6697 en dat is hem zeker niet.

Hij komt ook niet uit de RCA BTA-10J (Radio 390) want die had als eindbuis de 3cx10000 (alweer ongeveer het model als de 4cx10000)

De RCA BTH-10H had als eindbuis de 5762, en daar lijkt hij wel wat op. De 5762 had echter 3 aansluitngen voor de gloeispanning, die van Martin heeft er 4, maar dat zegt niet alles. Het kan heel goed mogelijk zijn dat Philips er voor gekozen heeft de middenaftakking van de gloeispanning dubbel uit te voeren.

Maar het is niet zeker dat al die 4 pinnen bovenaan voor de gloeispanning zijn, bovendien is het niet te rijmen met die 5/35 die nog zichtbaar is.

Nou wil het toeval (waarom bedacht ik me dat niet meteen) dat ik hier nog een Philips buizenboekje heb liggen. Volgens de statistieken zou het dan wel eens de QBL 5/3500 kunnen zijn http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/q/QBL5-3500.pdf

En lijkt het erop dat hij uit de FM zender (Rohde & Schwartz) of de KG zender (Boveri) van de MEBO kwam. Van deze zenders ken ik en het typenummer en dus ook de buizenbezetting niet anders had je het zeker geweten.

Wat ik wel weet is dat hij in een aantal Philips KG zenders voor kwam.

Overigens zowel Amperex als CSF hebben deze buis uigebracht als 6076.

Rob Veld

Dank voor het meedenken, Rob. Met wat goede wil is links van de nog net leesbare getallen ...5/35... een B te ontwaren, terwijl rechts naast de 35 nog een vaag streepje staat dat ooit van een 0 had kunnen zijn. QBL 5/3500 zou dus zomaar kunnen kloppen.

Bovendien lijkt de illustratie op pagina 3 van http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/q/QBL5-3500.pdf wel heel sterk op de buis die hier als Mebo-souvenir op de spekkast staat.

Geen AM, maar dus FM of KG. Ik ga weer verder speuren op het net.

Nogmaals dank,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De maten staan ook op diezelfde pagina 3, meet hem maar na (wel voorzichtig a.u.b.).

Rob V.

De maten kloppen, Rob. Op internet kom ik hem de nodige keren tegen, maar zowel m.b.t. FM- als KG-zenders. Als iemand de typenummers van de KG-zender op de Mebo (merk: Brown Boveri) en FM-zender (Rohde & Schwarz) weet, hou ik me zeer aanbevolen. Zonder die nummers lukt het me vooralsnog niet ze op internet te vinden.

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.