Spring naar bijdragen

Radio Tour de France


Vincent

Aanbevolen berichten

In de afgelopen maanden heeft Harmen een mooi artikel geschreven over de geschiedenis van 'De Tourradio': http://www.radiopedia.nl/wiki/Radio_Tour_de_France

Morgen start de Tour de France in Luik met een progloog, maar zonder Radio Tour de France. Daarom ben ik in het archief gedoken voor wat oude uitzendingen.

De eerste tourdag in 1978

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor deze uitzendingen Vincent maar volgens mij dateert die ene uitzending met Felix Meurders uit 1979, van een jaar eerder want je hoort in de tune Hans Hogendoorn zeggen NOS Hilversum 3, want na 1979 is Radio Tour de France via Hilversum 1 te beluisteren.

Gr. Arnold.

Goed gezien. Hij is inderdaad van 29-06-1978. Ik heb het aangepast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die uitzendingen geloof ik wel ,maar m'n complimenten voor Harmen. Heeft ie mooi gedaan !

Juul

Dank. Was een flinke klus om alle gegevens bij elkaar te zoeken. Her en der ontbreekt ook nog wel wat informatie, maar daar heb ik nog geen bronnen voor gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1978

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

1983

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Vincent, omroepgeschiedenis is dit mijns inziens toch wel. Ik vind het jammer dat de Tour nu onderdeel is van de Radio 1 Sportzomer. Misschien is het puur een gevoel, maar de Tour de France hoort toch gewoon in Radio Tour de France? De muziek, de sfeer, de spanning; op de één of andere manier mis ik dat nu bij de huidige uitvoering ervan op Radio 1. Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar de Tourflits-jingle die al is ingekort...... Nee, het is 'mijn Radio Tour de France' niet meer.....

Ieder jaar gaf het mij weer gedachtes naar vroeger. Dat we op vakantie waren en diep in de Ardennen zaten, of in Duitsland met Radio 1 op de krakerige middengolf. Altijd kwam het signaal goed door als er muziek was, maar als de Tourflits-jingle eenmaal door Europa schalde, reden we weer net een tunnel of een dal in en gaf de 747 weer veel ruis. Over de middengolfzender in Hulsberg maar helemaal te zwijgen.......

De middengolf is bijna niet meer, Radio 1 op de middengolf al helemaal niet meer en nu blijkbaar Radio Tour de France ook niet. Het zal ongetwijfeld tijdelijk zijn, maar mijn radiohart gaat van de huidige Radio 1 Sportzomer niet sneller kloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radio Tour de France is ook niet meer op de Korte Golf, de hele WereldOmroep is zowat weg.

Was voor ons RNW medewerkers leuk om aan mee te werken, je moest de STER en NOS nieuws tijd overbruggen met een eigen bulletin en gezellige zaken als brieven van luisteraars en een spelletje. Kon je de improvisatie weer eens botvieren. Was ook alleen voor "selectie" omroepers/nieuwslezers.

NOS wekte goed mee, zo werd van het ene moment door Ferry de Groot op de halve uren het STER A blok B blok, of andersom, omdat dat ons beter uitkwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Vincent, omroepgeschiedenis is dit mijns inziens toch wel. Ik vind het jammer dat de Tour nu onderdeel is van de Radio 1 Sportzomer. Misschien is het puur een gevoel, maar de Tour de France hoort toch gewoon in Radio Tour de France? De muziek, de sfeer, de spanning; op de één of andere manier mis ik dat nu bij de huidige uitvoering ervan op Radio 1.

Helemaal mee eens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb in de jaren 90 nog eens zo'n uitzending van Radio Tour de France op RNW mee gemaakt.

Die werd gemaakt in de kelder in Studio 11. Daar stond de oude mengtafel van Wisseloord.

In de presentatie studio zat Wim Vriezen. De lijn vanaf Radio 1 kwam binnen met 20 seconden vertraging.

Ook was bij de technicus (toen Robert Meeder,Nu Studio Sport) de tijd van het STER blok bekend.

Wim had 2 hoofdtelefoons en op de ene schelp hoorde hij de mededelingen van Robert Meeder en op de andere schelp had hij Radio 1 zonder vertraging. Zodoende wist hij precies hoeveel tijd hij nog had wanneer hij hoorde dat de STER werd gestart. Bij de eindpingel van de STER praatte hij nog 20 seconden door (op de klok) waarna Robert Meeder de microfoon dicht schoof en de lijn van Radio 1 weer naar het Netwerk Operations Centrum doorzette zonder dat de luisteraar ook maar iets miste. Regelmatig liep er iemand van de redactie binnen met een reportage op band die dan op de aanwezige Studer A807 ?? of Telefunken M15 werden afgespeeld wanneer er op het halve uur op Radio 1 weer nieuws was. Wat was dit een populair programma in Europa. Er werd ook werk van gemaakt want in die tijd werden alle Engelse uitzendingen 's middags via Flevo Kortegolf geschrapt., want de 4 zenders van 500 kW werden dan gebruikt op 5955 kHz, 9895 kHz en 2x 13700 kHz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, duidelijk Vincent, dank voor je antwoord. Ik geniet zelf van de jaren zeventig en tachtig, overigens. RadioTourDeFrance, juli 1978, tien jaar oud, op vakantie met ouders, zomerhuisje op Texel, voetballen (imitatie lange-afstandschot-Arie-Haan-WK-1978), tennissen, spelen met mijn broer en twee jongens van een familie, met ook een radiootje aan met...Radio Tour de France. Deze uitzendingen brengen mij terug. Dank daarvoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb in de jaren 90 nog eens zo'n uitzending van Radio Tour de France op RNW mee gemaakt.

Die werd gemaakt in de kelder in Studio 11. Daar stond de oude mengtafel van Wisseloord.

In de presentatie studio zat Wim Vriezen. De lijn vanaf Radio 1 kwam binnen met 20 seconden vertraging.

Ook was bij de technicus (toen Robert Meeder,Nu Studio Sport) de tijd van het STER blok bekend.

Wim had 2 hoofdtelefoons en op de ene schelp hoorde hij de mededelingen van Robert Meeder en op de andere schelp had hij Radio 1 zonder vertraging. Zodoende wist hij precies hoeveel tijd hij nog had wanneer hij hoorde dat de STER werd gestart. Bij de eindpingel van de STER praatte hij nog 20 seconden door (op de klok) waarna Robert Meeder de microfoon dicht schoof en de lijn van Radio 1 weer naar het Netwerk Operations Centrum doorzette zonder dat de luisteraar ook maar iets miste. Regelmatig liep er iemand van de redactie binnen met een reportage op band die dan op de aanwezige Studer A807 ?? of Telefunken M15 werden afgespeeld wanneer er op het halve uur op Radio 1 weer nieuws was. Wat was dit een populair programma in Europa. Er werd ook werk van gemaakt want in die tijd werden alle Engelse uitzendingen 's middags via Flevo Kortegolf geschrapt., want de 4 zenders van 500 kW werden dan gebruikt op 5955 kHz, 9895 kHz en 2x 13700 kHz.

Datzelfde stuukje deed ik ook in dezelfde studio, maar van die 20 sec vertraging is mij niets bekend.

Je kreef een eindtijd precies op de seconde, daar moest je naar toe praten, was ook de sport, al zeg ik het zelf, lukte me aardig.

Later was het overigens studio 3, wat aangenamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet je zeggen als niet sport fan de huidige mix van info en sport prima vind.

En wat mij nog het meest opvalt is de ontdekking van een paar presentatoren.

De muziek kan ik mij ook wel in vinden.

En ja, dat er niks is te volgen op de KG dat hebben we te danken aan de politiek vrienden. Dus............

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is nog geprobeerd om Radio Tour de France ook dit jar op KG uit te zenden.

Via Transport radio op 6095 kHz. van 14.00-18.00 uur. Maar uiteindelijk wilde de NOS niet meewerken omdat Transport radio geen publieke omroep is eisten ze absurd hoge bedragen wegens de rechten. Ze hadden dus ronduit Schijt aan de Nederlandse belasting betaler die op dit moment toevallig ergens in Europa op vakantie is.

Die Nederlander heeft dus allang voor de rechten betaald maar de NOS dacht er een slaatje uit te slaan.

Denken aan service voor deze Nederlanders Ho maar. Zijn waarschijnlijk blij dat ze van RNW af zijn en weer het alleenrecht op de Tour hebben.

Vind de radio trouwens wel leuker dan TV. Op TV ligt altijd dezelfde renner aan kop : Tete de la Course -:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan,

Je slaat nu wel erg wild om je heen, vind ik. En nog onzorgvuldig ook. Maar je bent boos zie ik.............

Ga effe rustig zitten.

Ik begreep altijd dat jij nogal erg "kind aan huis" was bij RNW. Althans zo deed je het voorkomen. Maar dan heb je toch niet goed opgelet. Of je was alleen in de studio van Transportradio. Ik durf te stellen dat de meerderheid van de PO collega's het jammer vinden dat RNW er niet meer is in de vorm zoals die was.

Natuurlijk is het een rechten kwestie en die rechten zijn niet mals.

En wat denk je van de kosten om zo'n Tour te verslaan. In het verre verleden was ik bijv. betrokken bij de tot standkoming van de vliegtuig verbindingen voor allerlei evenementen , o.a. de Tour. En wat denk je dat al die satelliet verbindingen verder kosten?

Je laat nu toch wel erg merken dat je zo maar wat schreeuwt vanaf "de kant"

Nee, weet je wie er zoals jij schrijft "Schijt"heeft aan de belastingbetaler ( let op je hoofdletter.........) dat was de politiek.

Want de belastingbetaler( lees politiek) wil gewoon geld terug zien van de investering in de Tour en als de jongens en meisjes van Transport radio dat niet willen en of kunnen betalen, ja,......

En transport radio? is gewoon een commercieel bedrijf dat zal moeten werken met de door een aantal partijen zo aanbeden "marktwerking". Misschien wil Transport radio volgend jaar mee bieden op de rechten van de Tour? Fluister ze dat daar maar eens in als je ze weer spreekt.

Doe nou maar rustig aan Jan, denk aan je gezondheid,

Juul, vanuit zonnig Voorthuizen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schets wel een omgekeerde wereld Juul.

Waar het om gaat is dat de KG luisteraar geen RdF meer krijgt (even los van het feit dat het echte RdF er niet meer is op R1).

Die jongens van Transport Radio heben het ook niet handig gedaan, je kan natuurlijk geen programma van een ander kosteloos uitzenden onder je eigen naam.

Wat had moeten gebeuren in mijn bescheiden en beperkte beeld is dat de NOS gewoon op eigen kosten de zender in Werchtagtal (of hoe heet dat daar) huurt al dan aansluitend op de Transportradio programmering. Het R1 signaal wordt dan 1 op1 doorgezet,

Autersrechtelijk mag dat bijna niets kosten, NOS neemt soepele regeling van RNW over, en dat maar voor 1 KG zendertje van 100 kW ipv de 4 van 500 in het verleden, mag dus weinig kosten.

Is daar geld voor?

Zeker, de NOS verspilt veel geld aan voetbal TV uitzendingen die onnodig uit Polen worden uitgezonden, waardoor veel vliegtickets moeten worden gekocht, etc. etc.

Overigens is die mix van actualiteiten en sport dus helemaal niks.

De protesten van de nieuwsliefhebers zijn bekend, maar ook de sportluisteraar komt niet aan zn trekken als daar steeds Syrie en Europa en andere helaas vaak saaie onderwerpen tussen zitten.

Vroeger, toen alles beter was, hadden onze Vlaamse vriendjes (half landje maar) nog een aparte sportprogrammering op 927 Middengolf. Vaak naar geluisterd.

In UK en USA is sport op MG gewoon Big business. UK heeft SportsTalk, (hier te horen op 1053) in USA is net bekend geworden dat CBS met een sportnetwerk gaat beginnnen, naast de bestaande sportzenders, allemaal op AM. (Ja, daar investeren ze in AM !!!!!)

Dat kan hier dus ook. Altijd wel een MG kanaal te vinden.

En dat signaal zetten we dan op bepaalde tijden vd dag ook op KG.

Als je maar wil, maar hier gelden andere belangen zoals egootjes (Hee, het lijkt Oranje wel,) dus halen we onze neus op voor MG en KG.

Het publiek kan allang doodvallen, het gaat om ONS, de omroepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens is die mix van actualiteiten en sport dus helemaal niks.

De protesten van de nieuwsliefhebers zijn bekend, maar ook de sportluisteraar komt niet aan zn trekken als daar steeds

beetje off-topic, maar goed: ik snap die combinatie sport en nieuws ook niet zo (al zou je kunnen zeggen dat er een journalistieke inslag in zit). Iemand enig idee waarom sport en nieuws op 1 worden geplaatst? en niet de sport op radio 2 (om maar iets te noemen)

Als er sport (voorheen bij RTdF, nu Sportzomer en ook Langs de Lijn) op radio 1 wordt uitgezonden moet er ineens muziek op de zender, terwijl dat normaliter minimaal is. Dus ergens vindt men zelf ook dat er muziek bij hoort.

Ben niet specifiek voor het een of het ander, maar ben wel benieuwd naar de achterliggende gedachte waarom op 1 en niet op 2 (of een andere zender)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schets wel een omgekeerde wereld Juul.

Waar het om gaat is dat de KG luisteraar geen RdF meer krijgt (even los van het feit dat het echte RdF er niet meer is op R1).

Die jongens van Transport Radio heben het ook niet handig gedaan, je kan natuurlijk geen programma van een ander kosteloos uitzenden onder je eigen naam.

Wat had moeten gebeuren in mijn bescheiden en beperkte beeld is dat de NOS gewoon op eigen kosten de zender in Werchtagtal (of hoe heet dat daar) huurt al dan aansluitend op de Transportradio programmering. Het R1 signaal wordt dan 1 op1 doorgezet,

Autersrechtelijk mag dat bijna niets kosten, NOS neemt soepele regeling van RNW over, en dat maar voor 1 KG zendertje van 100 kW ipv de 4 van 500 in het verleden, mag dus weinig kosten.

Is daar geld voor?

Zeker, de NOS verspilt veel geld aan voetbal TV uitzendingen die onnodig uit Polen worden uitgezonden, waardoor veel vliegtickets moeten worden gekocht, etc. etc.

Overigens is die mix van actualiteiten en sport dus helemaal niks.

De protesten van de nieuwsliefhebers zijn bekend, maar ook de sportluisteraar komt niet aan zn trekken als daar steeds Syrie en Europa en andere helaas vaak saaie onderwerpen tussen zitten.

Vroeger, toen alles beter was, hadden onze Vlaamse vriendjes (half landje maar) nog een aparte sportprogrammering op 927 Middengolf. Vaak naar geluisterd.

In UK en USA is sport op MG gewoon Big business. UK heeft SportsTalk, (hier te horen op 1053) in USA is net bekend geworden dat CBS met een sportnetwerk gaat beginnnen, naast de bestaande sportzenders, allemaal op AM. (Ja, daar investeren ze in AM !!!!!)

Dat kan hier dus ook. Altijd wel een MG kanaal te vinden.

En dat signaal zetten we dan op bepaalde tijden vd dag ook op KG.

Als je maar wil, maar hier gelden andere belangen zoals egootjes (Hee, het lijkt Oranje wel,) dus halen we onze neus op voor MG en KG.

Het publiek kan allang doodvallen, het gaat om ONS, de omroepen.

Ha die Ruud,

Ik ga met jou niet van gedachten wisselen over de PO omdat ik weet dat jij, als ex-medewerker tegenwoordig fel tegen bent en ik als ex medewerker fel voor ben.

Dus dat "gevecht" ga ik wel eens met je aan als we elkaar weer treffen vind je ook niet?

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.