Spring naar bijdragen

31 aug 74, Capital zachter op laatste dag? / Eng. techn. daarvoor ontslagen?


ruudam

Aanbevolen berichten

Uit Pirate Radio nieuwsgroep

Posted by mat on October 13, 2012, 10:59 am, in reply to "Veronica 538"

capital was for london not holland so is job was to jam veronica out from orders by the uk cov . eng who worked on capital transmitters got the sack for turning down power on 31 aug so fans could hear veronica close . not long after this capital moved off 557 and power was turned down and i could not hear it here on the east coast.

Voilgens dit bericht zouden technici ontslagen zijn voor verminderen vermogen Capital Radio op 31 aug 74.

Weet iemand hier iets van? Juul?

(Ik weet dat Veronica zelf meer vermogen draaide die dag, ik neem aan van 8 naar 10 kW).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

I have heard this story before and, whilst some of it is undoubtedly true, I don't know whether the transmitter engineer was sacked.

Veronica moved to 538m on 30 September 1972. In January 1973, test transmissions from the Independent Broadcasting Authority (IBA) started on the same wavelength and Capital Radio opened on this frequency on 16 October 1973. These transmissions completely obliterated Veronica's signal in central London, but fortunately where I lived, about 30 miles south of central London, I could still listen to Veronica by turning my radio to face in a certain direction, as Veronica's signal came from a different direction to the signal of the IBA. I certainly remember the Capital Radio signal being considerably weaker on 31 August 1974, which I recall being told was because the transmitter engineer had turned down the power in order to allow more people in the UK to hear Veronica's final day.

Regards

Michael

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks a lot Michael, this more or less confirms a major part of the story, lower power by IBA 557 on August 31th 1974.

Were there any reports in the London press on this?

Was it noticed by others, remember Aug 31 /74 was on a Saturday.

Again, the downpowering of the London TX is not known in this country, also note Juul's reaction on this.


Posted by Tom Clarke on October 13, 2012, 5:40 pm, in reply to "Re: Veronica 538"

The engineer who turned down the power on 31/8/74 was Clive Corell/Warner. There was a recent thread on him on this forum recently if you want to search for it.He was on the Mi-Amigo after being fired from Capital.

Veronica on 557 was probably a similar strength to Caroline on 558 in 1990.

****

This confirms it even more.

Er schijnt dus toch een flinke kern van waarheid in het verhaal te zitten, maar het is hier in Nederland vrijwel onbekend.

Ik herinner me inderdaad vaag dat op Veronica's laatse dag de storing uit UK minder was, waar we in de Achterhoek wel aardig last van hadden (wegens ongunsiger verhouding afstand ontvanger - London en ontvanger - Veronica. In Scheveningen zul je er nooit iets van gemerkt hebben, ondanks dat je daar dichter bij Engeland bent, maar veel dichter bij Veronica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn oom nam de laatste dag van Veronica indertijd op in Vlissingen en jaren later kreeg ik die tape van hem. Helaas is deze bij een brand in mijn woning in 1997 verloren gegaan. Ik herinner me echter nog goed dat tijdens de pips op het hele uur van Veronica duidelijk de top of the hour pingel van Capital Radio hoorbaar was. Direct na het uitschakelen van de zender op de Norderney was Capital in Vlissingen luid en duidelijk te ontvangen, althans op de tape van mijn oom. Maar misschien stond zijn radio in een gunstige of zo je wilt ongunstige positie en heeft Capital haar vermogen precies om zes uur weer opgeschroefd. Wellicht bestaan er meer opnames gemaakt aan de Zeeuwse of Vlaamse kust?

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor bericht uit Vlissingen.

Op de meeste opnames die ik ken, waar het uitschakelen van de zender is te horen, inclusief die van mij zelf in de Achterhoek, is Capital niet te horen.

Vlissingen ligt recht tegenover London, en daar kan Capital relatief sterk zijn geweest.

(ook speelt de stand van eventuele ferrietantenne een rol)

In Zeeland kan ik UK stations, ook lokalos, vrij goed ontvangen op autoradio.

Vroeger kwam 1557 vanuit Great Yarmouth heel goed door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Here we go again.

This is a recording i've found in our archives. You hear the last minute or so from Veronica then after the transmitter goes off air followed with "far away" at the backround Capital. But after 5'10" you can hear Capital a bit louder! ( You can see it nice with an audio editor!) I think it was dj Roger Scott. The whole recording is 10 min. ( 18.00 - 18.10 hrs Dutch time).

As far as I know the recorder input was still the same as the whole recording.

So perhaps the story could be true? Who knows?

By the way, the recording was made in the The Haque area as far as I know.

Juul

recording: © Stichting Norderney.

http://www63.zippyshare.com/v/8832503/file.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Capital zachter op laatste dag Veronica?

Het is regelmatig boeiend om op het Internet RadioCafé te lezen welke discussies ontstaan bijna 40 jaar na dato. Op dit moment loopt bijvoorbeeld de discussie of het Engelse Capital Radio op 31 augustus 1974 haar vermogen heeft terug gedraaid zodat de laatste uitzenddag van de zeezender Veronica te ontvangen zou zijn in de omgeving van London. Er wordt o.a. gemeld dat de verantwoordelijke Capital Radio technicus voor dit feit ontslagen zou zijn....

http://www.mediapages.nl/radio-veronica/2151-capital-zachter-op-laatste-dag-veronica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Capital zachter op laatste dag Veronica?

Het is regelmatig boeiend om op het Internet RadioCafé te lezen welke discussies ontstaan bijna 40 jaar na dato. Op dit moment loopt bijvoorbeeld de discussie of het Engelse Capital Radio op 31 augustus 1974 haar vermogen heeft terug gedraaid zodat de laatste uitzenddag van de zeezender Veronica te ontvangen zou zijn in de omgeving van London. Er wordt o.a. gemeld dat de verantwoordelijke Capital Radio technicus voor dit feit ontslagen zou zijn....

http://www.mediapages.nl/radio-veronica/2151-capital-zachter-op-laatste-dag-veronica

Bovenstaand verhaal is mij onbekend.....

Wel weet ik dat er een mg piraat (uit Amsterdam?) gelijk op 192 meter on air kwam.

Dus kort nadat Veronica de zender op 192 had uitgezet en op 538 mtr had aangezet.

Ik bedoel dus niet RNI.

Maar misschien is 'die happening' al eens ter sprake gekomen hier in het Café.

Groet,

RHA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op de vraag of capitol zachter was gezet van de andere kant te bekijken, vroeg ik het aan de engelse zijde.

Alistair Blackett gaf mij de antwoorden.

I believe it was. I understand the engineer was Mike Baker who later moved to Beacon in Wloverhampton as a presenter. I think Mike had previously been involved with Veronica.

mijn vraag of hij zelf weg ging of met ontslag:

I don't know Arjan. I recall reading about the circumstances behind the turning down of Capital in Monitor Magazine (if I remember correctly). This was printed after Mr Baker had left Capital probably around 1975/76ish.

dus, wie heeft de betreffende Monitor Magazine tot zijn / haar beschikking?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"I understand the engineer was Mike Baker who later moved to Beacon in Wloverhampton as a presenter. I think Mike had previously been involved with Veronica.'

That's not true, I knew nobody with the name Mike Baker at Veronica.

Of te wel in het Nederlands, de naam Mike Baker heb ik nooit gehoord bij Veronica en ik lette toch altijd erg goed op.....

Maar inderdaad, wie heeft dat blad tot z'n beschikking? Of nog beter, is Mike Baker er nog?

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb even gegoogled op Mike Baker Roger Scott Capital. Baker 'deed' voor Radio Veronica het English Pop News, volgens deze link: http://www.beacon-radio-memories.co.uk/DJ_mike_baker.htm

We hadden ooit wel eens popnieuws uit Engeland maar niet door "Mike Baker". Was een andere naam en die is mij even ontschoten.

Maar ja, ik zie dat meneer diverse namen gebruikte.

Ik ga snuffelen in het archief van de Lexjo. Het enige programma dat in aanmerking komt.

Dank trouwens Gerrit voor het speuren......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

from Mike Baker,

Yes the AM signal was reduced to about 5 percent and Veronica's last hour was clearly audible on 558 khz in the control room at the studios in London. No, nobody got fired - I don't think anybody in management noticed as they were listening on FM which was the same program, and it I think was a Sunday afternoon when UK radio always had low listeners back in the mid 70's!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.