Spring naar bijdragen

Veronica , pluggers , muziek variatie !


wim1958

Aanbevolen berichten

Ik zit van de week heerlijk nog eens te luisteren naar de reunie programma s die de afgelopen jaren zijn uitgezonden . Erg leuk vind ik het programma wat Ad deed met een paar platenpluggers van toen . Daarin werd wel duidelijk dat die enorme variatie in muziek vaak kwam door een bepaalde inbreng van een dj . In 1972 werd In the Mood van het Glenn Miller Orchestra een hit omdat Tom Mulder zo gek was op big band .

Op die manier kwam dus een hele nieuwe generatie in aanraking met deze muziek. Ik geloof dat zoiets nu ontdenkbaar zou zijn (helaas) .

Dat maakte Veronica voor mij zo interessant , ook nu nog , ik heb er veel muziek door ontdekt .

Pluggers wisten dus die smaak van de dj s en gingen dan aan het werk . Erg mooi !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je vergeet Wim dat er meer is dan 538, Qmusic of wat dan ook. Op de min of meer opvolger van Kink FM, Pinguin Radio, bijvoorbeeld komt nog een heleboel leuke nieuwe muziek voorbij. Helaas alleen op internet te beluisteren. Ik luister eigenlijk practisch nooit naar 3fm, maar heb daar 's avonds laat ook wel eens wat moois op de vpro voorbij horen komen. Je kan wat dat betreft dus weldegelijk mooie/bijzondere nieuwe muziek ontdekken op de radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het mooie van 3 FM is juist dat die zender nu is wat Hilversum III in de verzuilde jaren zeventig echt niet lukte, namelijk een eenheid, met een eenduidig muziekbeleid. Er is wel verschil tussen 11 uur 's avonds en 11 uur 's morgens, maar er is samenhang. Bovendien zijn er wel muzieksamenstellers, maar die stellen de programma's samen in overleg met de deejay waarvoor zij bezig zijn. Die krijgt dus niet a la Radio 538 een platenlijstje voor zijn neus, maar heeft 1-op-1 overleg gehad met de samensteller: deze plaat wel, deze niet. Zodoende kan de 3 FM-deejay echt draaien wat hij zelf wil.

Bovendien heeft 3 FM het beleid de eerste te willen zijn met nieuwe muziek. Zodoende zijn de afgelopen tijd al heel veel artiesten voor het eerst op die zender te gehoren geweest, vaak maanden voordat de commercielen ze omarmden.

Zenderbreed is er wel het beleid dat 'moeilijke platen' beginnen in de avond, en vervolgens steeds verder naar voren schuiven op de dag. Zo is momenteel Einstein Barbie al heel vaak in de avond te horen met Petty Cash. Staat over twee a drie maanden in de Top 40, let maar op.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet dus, want hij kan alleen maar kiezen uit de (beperkte) keuze van de muzieksamensteller(s).

Robin

Sorry Robin, je info klopt echt niet.

De deejays kiezen wel degelijk enkele platen volledig vrij.

Zodoende draaide Annemieke Schollaardt de afgelopen weken The Allah Las. En zij alleen.

Het is wel zo dat het gros van het repertoire 'zenderbreed' wordt gesteund, maar hierin zijn de deejays niet alleen maar papegaaien van hun samenstellers, maar bepalen zij zelf mee hoe de playlist er uitziet.

Als je regelmatig 3 FM luistert, hoor je ELKE deejay een paar keer per week zeggen dat hij deze plaat nou echt een graag wil laten horen. En gegarandeerd dat je die dan ook voor het eerst hoort.

En de Megahit wordt ook in een gezamenlijke vergadering gekozen.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat we nu op het vlak van de spraakverwarring komen, Robin.

Ik geloof het ook. :-)

Juist die belachelijk grote verschillen op 1 zender (met elke dag een ander geluid) zijn nu weg.

Maar in die tijd luisterde ik nog wel eens naar de VPRO op woensdagmiddag/avond of naar de dagen van de Vara en KRO.

De 3 FM DJ's draaien echt wat ze willen, binnen het kader dat het zwaartepunt ligt op nieuwe muziek (voorlopen op de hitparade, maar ook Diamonds van Rihanna blijven volgen).

Maar waarom kan die plaat van Einstein Barbie dan niet gelijk in de dagprogrammering, als je er vrijwel zeker van bent, dat die de Top 40 gaat halen!?

Bovendien wordt daar ook elke dag wel een oude plaat gedraaid die je echt niet verwacht. Van de week nog 'Across 110th Street' van Bobby Womack gehoord bij het wakker worden. Dat durft Edwin Evers echt niet te draaien, hoor!

Je moet eens naar Sublime FM luisteren, daar hoor je elke dag meerdere oldies zoals die van Bobby Womack en heb je ook vrijwel geen last van slechte dj's.

Want de vele slechte dj's en het vele nutteloze gepraat, zoals op b.v Radio Drie, zijn ook voor mij een belangrijke reden om niet naar dat radiostation te luisteren.

En Gerard Ekdom ging twee weken geleden op 3 FM nog helemaal uit zijn dak van een nieuwe plaat, die hij a la Felix Meurders, vervolgens twee keer achter elkaar draaide.

Ja dat fenomeen ken ik ook bij goede platen en ik herinner mij b.v. dat Steve England begin jaren 70 op Radio Caroline, Elected van Alice Cooper, twee keer achter elkaar draaide.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6411
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jankwarts
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.