Spring naar bijdragen

Dateq antenne en afstandsbediening


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

Onlangs ben ik eigenaar geworden van een Dateq BCS100 tafel, die ik op korte termijn operationeel hoop te hebben. Uiteraard zijn er wat puzzeltjes, zoals het ontbreken van de antenne voor de klok. Wat ik begrijp is dat het een draadantenne zou zijn met in een jack in de tafel wordt gestoken. Is zoiets zelf te maken, net als een gewoon fm kamer antennetje?

En weet iemand wat voor soort afstandsbediening je zou kunnen gebruiken om de boel in te stellen?

Dank!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op de volgende website staat een Manuel, daar spreekt men van een DCF 77 antenne.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=7&sqi=2&ved=0CE8QFjAG&url=ftp%3A%2F%2Faudiopole.fr%2FDateq%2FManuels%2FBCS100%2520Manual%2520EN.pdf&ei=XuSEUqurB4SShQenj4D4DA&usg=AFQjCNExHjzychWGneQMCzHzG2TjHiiR5w

vr.gr.Anne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

René,

Als het een DCF klok is dan moet je een ferrietstaaf antenne hebben die is afgestemd op 77,5 Khz. Dat is de freq. waarop DCF uitzend en waar ie de klokpulsen vandaan haalt. De pulsen van DCF zijn gerelateerd aan een atoomklok vandaar z'n nauwkeurigheid.

Maar een draadantenne aansluiten gaat niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77

http://www.ibdoerre.com/aqua/norbert/technik/steuerungstechnik/controller/dcfantenne.htm

Dit is mijn DCF77.5 Khz ontvanger.

hsmlvr.jpg

En hier is de originele manual. ( als je die tenminste al niet hebt. Op pag. 28 staat iets over de klok.

http://www.dateq.nl/downloads/BCS70manualEN.pdf

Hier staat het e.e.a. over die antenne ( het is een ferrietstaaf antenne die trouwens in elke "zender gestuurde klok kunt vinden ).

fz2ez8.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ferrietantenne moet wel passen bij de ontvanger.

Anders gezegd, je kan er niet zomaar een ferriet staafje aan hangen, samen met de interne componeneten vormt het een afgestemde kring.

Of het dan ook nog werkt blijft de vraag, het is erg storingsgevoelig.

De DCF klok staat hier al jaren vast op 8 uur omdat hij niet tegen de MG zender kan die er vlak naast staat.....

Helaas hebbn mensen de slechte gewoonte alle losse antennetjes meteen weg te gooien, zoals bij tuners waar je zo'n loop MG antenne bij krijgt.

Altijd weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onlangs ben ik eigenaar geworden van een Dateq BCS100 tafel, die ik op korte termijn operationeel hoop te hebben. Uiteraard zijn er wat puzzeltjes, zoals het ontbreken van de antenne voor de klok. Wat ik begrijp is dat het een draadantenne zou zijn met in een jack in de tafel wordt gestoken. Is zoiets zelf te maken, net als een gewoon fm kamer antennetje?

En weet iemand wat voor soort afstandsbediening je zou kunnen gebruiken om de boel in te stellen?

Dank!!

Rene,

Als de DCF klok in de tafel aanwezig is dit de antenne met electronica die het juiste puls signaal produceerd: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/641138/C-Control-DCF-ontvanger-printplaat/?ref=no_search_results&rt=no_search_results&rb=1

Drie aderig kabeltje voor + 5 volt, de - en het signaal, de antenne richten op Mainflingen.

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaaaaa.... bezig blijf je wel, met al die grappen. Ik had gehoopt al een maand of wat geleden eens een proefprogramma'tje te kunnen makken met de spullen, maar het werkt niet erg mee. De computer stottert met het afspelen van muziek en het is nog onduidelijk waar die klaarblijkelijke overbelasting door ontstaat, en de voeding van mijn voice processor stoort blijkbaar. Allemaal van die dingseltjes die ongetwijfeld opgelost gaan worden, maar die de boel wel ophouden.

Maar goed: wat betreft die klok kan ik dus blijkbaar 'vôh weinag' de boel aan de praat krijgen. Dat zou mooi zijn. De digitale klok zit er inderdaad in: zodra er spanning op de tafel staat, begint-ie te lopen, maar uiteraard 'ongestuurd' vanaf 00:00. Denk dat ik dat ding maar vast bestel; 'm verbinden moet niet al te moeilijk zijn. En 1 geluk: ik heb hier geen middengolfzender er naast staan ;)

Dank, dank, dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn hele huis staat vol met atoomklokken. En nu vlak daarnaast een amateurzender met SSB en Fm en twee computers. En niks gedoe met de ontvangst op 77.5 Khz.

En laat nu de klok op de Norderney vroeger ook op DCF gelocked staan? Over een in de buurt staande zender gesproken.

Juul

Oh, ja René, je schreef iets over stotteren van het afspelen. Kijk eens naar de sample frequentie want die moet hetzelfde zijn als bij de opname!!!!!! Anders krijg je ook van dit soort problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor alle tips & het meedenken!

Het stotteren van de muziek treedt uitsluitend op als ik muziek afspeel vanuit GML; de betere tegenhanger van Dalet.

Die software is dik in orde, daar twijfel ik geen moment aan.

Wat mij errug dwars zit is dat dat pakket uitsluitend onder Windows draait en dat ik dus Boot Camp en Windows op de Mac moest zetten.

Onder OSX kan ik films en muziek laten draaien zoveel ik wil, maar als ik opstart onder Windows verzuipt de boel na korte tijd: diezelfde muziek gaat haperen en het afspelen vertraagt geregeld steeds erger tot een krankzinnig laag tempo: A Little Less Conversation van Elvis zou waarschijnlijk langer gaan duren dan Ravel's Bolero. ;)

T'is niet de allernieuwste Mac, maar hij zou de belasting probleemloos aan moeten kunnen, dus wat hier nou precies misgaat...

Ontzettend frustrerend allemaal, want ik zou zo zoetjes aan de boel wel eens gewoon lekker willen kunnen gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Juul,

De DCF ontvanger aan boord zal waarschijnlijk van professionele makelij zijn geweest. DCF was toen nog geen consumenten systeem.

Dus veel beter afgeschermd en scherp getuned op de 77 kHz. (En vele malen duurder dan wat je nu in de winkel koopt)

Zou zelfs kunnen zijn dat de klok goed en nauwkeurig doorliep bij ontbreken van signaal.

s Nachts ging de 538 uit, en dat is weer meer dan genoeg voor DCF om te synchroniseren.

Net als bij jou nu, je amateurzender staat niet continu aan, neem ik aan, en dan heeft DCF geen enkele moeite als het tijdelijk verstoord wordt. Merk je niets van.

Hier staat een consumenten DCF klokje van een paar tientjes, en een MG zender die continu aan staat. En dan houdt het op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En laat nu de klok op de Norderney vroeger ook op DCF gelocked staan? Over een in de buurt staande zender gesproken.

Juul

Dag Juul,

Een vraag komt direct bij me op, de Norderney zal met de steven naar de windrichting draaien in het meest gunstige geval, maar in ieder geval zal de stand t.o.v. Mainflingen regelmatig anders zijn, moest dan de stand van de DCF antenne niet iedere keer aangepast worden? kort om, was daar een (roer) antenne ganger voor nodig?

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Ruud al aangaf: de klok loopt normaal door als het signaal wegvalt en kan zich altijd weer synchroniseren op het moment dat het signaal weer beschikbaar is. Een beetje klok hoeft ook maar 1x in de 24 uur gesynchroniseerd te worden. Een mooi voorbeeld daarvoor vind ik deze oude tijdseinzender: http://www.radiopedia.nl/wiki/DIZ_(tijdseinzender) Deze was elke dag maar 2x 5 minuten in de lucht. Bij een goed ontvangst is meer ook niet nodig.

Maar de Dateq werkt met de Duitse DCF77. Deze is 24/7 beschikbaar. Hoe klinkt dat: http://www23.zippyshare.com/v/76124426/file.html

En zo ziet het spectrum 0-160 khz er uit het midden in Rotterdam. Storing valt dus mee.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat module-tje is zojuist gearriveerd: doos met 2000 cornuco's piepschuim en een stukje elektronica van 3 vierkante centimeter. :)

Straks even achter een snoertje-met-een-koptelefoonstekker aan en dan zit Almere Buiten ergens in het begin van de middag zonder stroom.

Hou pagina 101 van Teletekst in de gaten en je bent helemaal bij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Juul,

Een vraag komt direct bij me op, de Norderney zal met de steven naar de windrichting draaien in het meest gunstige geval, maar in ieder geval zal de stand t.o.v. Mainflingen regelmatig anders zijn, moest dan de stand van de DCF antenne niet iedere keer aangepast worden? kort om, was daar een (roer) antenne ganger voor nodig?

Groet Nico.

Dag Nico,

Ik heb geen idee hoe José dat had opgelost.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ontdek een tegenstrijdigheid terwijl ik me opmaak voor de krachttoer van het 'stekkertje solderen'.

Op http://www.ibdoerre.com/aqua/norbert/technik/steuerungstechnik/controller/dcfantenne.htm wordt aangegeven dat je drie 'adertjes' moet aansluiten.

In de manual van de Dateq bcs100 staat echter aangegeven dat je de mantel van de draad met de aarde van de plug moet verbinden en dan slechts 1 ader met de tip.

Oeps.

Denk trouwens dat ik sowieso nog niet kan zien of het ding het echt doet... want ik heb nog geen afstandsbediening voor de klok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ontdek een tegenstrijdigheid terwijl ik me opmaak voor de krachttoer van het 'stekkertje solderen'.

Op http://www.ibdoerre.com/aqua/norbert/technik/steuerungstechnik/controller/dcfantenne.htm wordt aangegeven dat je drie 'adertjes' moet aansluiten.

In de manual van de Dateq bcs100 staat echter aangegeven dat je de mantel van de draad met de aarde van de plug moet verbinden en dan slechts 1 ader met de tip.

Oeps.

Denk trouwens dat ik sowieso nog niet kan zien of het ding het echt doet... want ik heb nog geen afstandsbediening voor de klok.

Rene,

Dit staat er in de manual:

BCS70 CLOCK ANTENNA (TRS stereo jack)

Pin Function Type

Tip Antenna + In

Ring Antenna - I

Sleeve Frame GND FRAME

Ik hoop dat je een stereo jack hebt, dan heb je tip en ring en de scherm aansluiting, (die lange waar de kabel mee omklemt kan worden).

Nu zal er tussen ground en + de spanning staan tot max 15 volt, de ring is dan voor het sinaal, eerst meten niet zomaar aansluiten.

Ik denk dat die afstandbediening meer voor de andere funkties is, met een beetje geluk staat op klok, dan gaat hij zichzelf op tijd zetten.

Veel sucses, Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat je een stereo jack hebt, dan heb je tip en ring en de scherm aansluiting, (die lange waar de kabel mee omklemt kan worden).

Nu zal er tussen ground en + de spanning staan tot max 15 volt, de ring is dan voor het sinaal, eerst meten niet zomaar aansluiten.

Dank Nico, maar dan zal ik het helaas toch aan iemand moeten overlaten die thuis is in deze dingen, want meetapparatuur heb ik sowieso niet.

Nou ja, 'tis natuurlijk ook niet het allerbelangrijkste onderdeel van de tafel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Nico, maar dan zal ik het helaas toch aan iemand moeten overlaten die thuis is in deze dingen, want meetapparatuur heb ik sowieso niet.

Nou ja, 'tis natuurlijk ook niet het allerbelangrijkste onderdeel van de tafel.

Renee,

Na wat speuren, zie ik dat er geen spanning uit het mengpaneel voor de antenne komt, dus moet je die conrad antenne van spanning voorzien.

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.