Spring naar bijdragen

Draadomroep??


Annerob

Aanbevolen berichten

Maar even wat een wat luchtiger onderwerp...

Bij het kijken naar een documentaire (30 jaar Veronica) viel mij iets op... Een kastje aan de muur:

Draadomroep-Veronica_zps4b50d585.jpg

Draadomroep!!

Tja, en dan ben ik wel weer zo "freaky" dat ik daar gelijk meer van wil weten... Luisterde men daar echt naar? Of was er een "hoger" doel?

Wie kan het mij vertellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet goed of ik je vragen goed begrijp, Rob. Wij hadden thuis tot begin jaren zeventig draadomroep in de huiskamer. Een houten kastje waar een behoorlijk goed geluid uit kwam, beter dan middengolf, wat toen de standaard was. Er zat een draaiknop op met 4 kanalen: Hilversum 1, 2, 3 en een kanaal waarop je een selectie uit buitenlandse programma's kon horen (vooral klassiek). Op zondagmiddag om een uur of zes, als H3 ophield, luisterden we via het derde kanaal in prima kwaliteit naar Pick of the Pops van de BBC. Maar de zeezenders kon je er natuurlijk niet mee ontvangen; daarvoor had je een buizen- of transistorradio nodig.

Ik neem aan dat de echte glorietijd van de draadomroep toen al voorbij was. Het was in feite een voorloper van de kabelradio.

Maar hoezo "hoger" doel?

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hoezo "hoger" doel?

Paul

In ieder geval niet de kerkradio, Jan...

Nee, ik doelde op het verkrijgen van informatie via de hilversumse zuilen. Waarvoor dan ook. Of om muziek te spotten op de tijden dat buitenlandse zenders doorgezonden werden... Ten gunste van de eigen uitzendingen/informatieverstrekking dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enige tijd geleden, november(?), had Nostalgienet als maandthema "radio". Daarin ook een item over de draadomroep, inclusief ontstaan , werking, centrales, studio's enz.

Ik vond 'm terug op Youtube:

(En dat allemaal door zo'n kastje bij Veronica aan de muur... ;) )

Je kon je eigen draadomroep maken op de volgende manier. Verbind aan je versterkeruitgang twee draden: eentje daarvan verbind je aan het loden omhulsel van de draadomroep en de andere steek je in de min van het stopcontact. Als iemand aan de andere kant (b.v. twee huizenblokken verder) hetzelfde doet maar dan aan de ingang van zijn versterker, dan kan hij horen wat je speelt via je versterker. Zo speelden wij allerlei plaatjes over en namen die van elkaar op. Radio maken kon ook. Leuke tijd.

Gr. Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als kind kon ik mij herinneren dat wij zo'n draad omroep in huis kregen in Scheveningen .

een verdeler werd aan de muur geplaatst zwart in een druppelvorm , een grote open knop voor de zenderkeuze met daaronder een kleine ronde draaiknop voor het volume . aan het kastje zat met een kabel met katoen omwonden vast aan een roodbruine ronde luidspreker welke op de schoorsteen zijn plek had

Het geluid viel zelfs nog mee , niets geen stereo alles mono.

wat wel opviel was dat onder de daklijst aan de gevel met lood beklede draden werden geplaatst m met een cylinder met ronde top verdeel kastje

Op vele huizen in de stad zijn deze bekabelingen nog te zien . ( buiten gebruik inmiddels )

Op latere leeftijd begonnen we een piraten zender , na twee invallen van de RCD ( hr van Empelle ) was het de plaats van de antenne ( 24 meter ) die ons verade ,wat inhield dat alle studiospullen inclusief de geluidsdragers ( platen , banden cassette's )in beslag werden genomen , met een latere veroordeling en een boete van f 300.-, dus daar moest wat op verzonnen worden .

Totdat er een op het idee kwam om die loden kabel te onderzoeken en te testen .

Wat bleek namelijk , die kabel was nergens onderbroken , dus een signaal wat we er op zette kwam er twee straten verder er ongeschonden met zeer weinig verlies uit .

Daar maakte we gebruik van om de zender en de studio te scheiden .

we zijn er nog een aantal malen uit gehaald , met besparing van de studio

later ontdekte we dat we probleemloos gebruik konden maken van de telefoon 24 uur voor f 0,15 met het zelfde systeem studio en zender gescheiden door de stad Den Haag .wij gebruikte zes adressen waar zenders stonden , gek werd de RCD er van . in die perioden gingen we ook bingo draaien met een hoofdprijs van f 10.000 of een nieuwe auto .Heb een aantal jaren gedraait (dat alles rond de 80 er jaren )

In die tijd zijn we nog op de tv geweest ( ik dacht VPRO.) leuke tijd , maar we dwalen af .

dat was dus wat de draadomroep betrof .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.