Spring naar bijdragen

Caroline verjaardag op BBC TV vrijdag 28 maart


ruudam

Aanbevolen berichten

Naar ik begijp besteedt BBC breakfast TV aandacht aan de verjaardag van Caroline in het ontbijtprogramma op vrijdag 28 maart.

Ik neem aan BBC One, ik weet niet hoe laat.

Het gaat om een live schakeling met een schip in Liverpool, Caroline North staat centraal.

Posted by Paul Rusling on March 26, 2014, 12:09 pm

There's a quite a bit going on this Friday, the 28th and the proper birthday of The Lady. I never thought i would ever exhort folks to watch the BBC, but on Friday' morning's Breakfast TV thing they plan broadcasting LIVE from the PLANET lightship in Liverpool's Albert Dock. There is a fair bit of material lining up, including a piece with yer Royal Ruler TONY PRINCE.

The show can get around 7 million viewers at times, so this is just the kind of publicity to Joe Public that Caroline deserves.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is op BBC One van 06.00-09.15 UK time. Voor Nederland er een uur bijtellen.

Ook op ITV wordt aandacht besteed aan het vijftigjarig bestaan van Caroline (soort 50 shades of grey als je naar de geschiedenis kijkt...). Hier is alvast een stukje van de driedelige documentaire:

http://www.itv.com/news/meridian/story/2014-03-26/radiocaroline50/#the-radio-caroline-story-part-1_342001

En nog een interview met John Dwyer:

Bron: RadioCarolineMailinglist@yahoogroups.com

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier is nog een link naar ITV Television met een 8 minuten durend item over Caroline 50.

http://www.itv.com/news/meridian/story/2014-03-26/radiocaroline50/#radio-caroline-birthday-feature-full-version_342443

Als ik het goed begrepen heb, komt er vanavond nog een item waarin wordt ingegaan op de vraag hoe pirate radio het radiobestel heeft veranderd. Hoe laat weet ik niet, maar ik vermoed dat het is om of: 18.00-18.30/1830-1900 of: 2200-22.35. Beide UK Time. Op ITV 1 Anglia. Ik kan het wel ontvangen hier, maar heb geen idee wanneer het komt.

Het is inmiddels geweest en bevat een item over Sir Roger Gale, die je ziet in een filmpje als dj. Hij krijgt in de uitzending een aantal opnamen van zichzelf op tape en cd aangeboden. Nu in het parlement. Things can change...

Theo


Hier is een interessant artikel van Steve Conway:

http://we.tl/bHxMZoZge3

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben Nederlandse kranten en tijdschriften nog aandacht besteed aan het jubileum van Caroline. Voor zover ik weet in De Volkskrant en Telegraaf niet. Ben wel benieuwd.

Theo

Dag Theo,

Daar zijn wellicht een paar redenen voor:

1. Het is geen Nederlandse zaak.

2. De journalisten zijn van een "latere" generatie.

3. Echt nieuws is het niet, want Caroline heeft natuurlijk al lang geen "nazaten" in dit land.

4. "Wij" die het weten zijn een uitstervend ras. Net zoals er niet zo heel veel mensen zijn, ook hier op het forum, die de start in '64 hebben meegemaakt.

Als ik bijvoorbeeld naar mijzelf kijk ben ik hoegenaamd niet geïnteresseerd in de Caroline periode van na 1 september 1974.

Maar wel de eerste begin periode, helden waren het voor mij. Net als de Big L mensen. Maar zo heeft Caroline z'n "eigen generaties".

Zo werkt dat, het is niet anders.

(ik zal wel weer boze reacties krijgen, maar ja dat is nu eenmaal zo als je voor je mening uitkomt.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Juul

Hier in Nederland hebben de kranten inderdaad niet zo vol gestaan van de zeezenders als in Engeland. Toch is er wel aandacht geweest. Maar dat juist op zo'n dag als gisteren helemaal niks wordt gemeld, is toch ook wel erg karig. Ik vermoed dat Nederland, net als trouwens de USA, meer leeft bij het moment dan bij het verleden (dat overigens in het heden wordt meegedragen: zonder zeezenders geen huidige omroepsituatie).

Toch schrijven jongere generaties journalisten in Engeland wel over de zeezenders, maar maken daarbij wel de nodige fouten. Op de radiodag in Amsterdam waren twee jonge Italiaanse journalisten die een documentaire over de zeezenders willen maken. Dus het leeft toch nog wel bij de jongere generatie, maar niet bij velen. De situatie is nu heel anders dan destijds. Nu luisteren veel mensen via hun telefoontje, kunnen kiezen uit een gigantisch aanbod, en men heeft van de zeezenders nog nooit gehoord. Zo gaat dat vrees ik.

Maar gelukkig kunnen wij nog wel genieten van het verleden. Ook omdat we ouder zijn.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Theo,

En vergeet niet dat "de jeugd" gewoon niet weet wat Caroline was. Het is nu een maal gewoon zo.

zo ging dat bij de TROS ook.

De meeste collega's wisten niet eens dat de REM de geestelijke moeder-vader van de TROS was!

De tweede Wereld Oorlog komt er volgens mij al bekaaid af.

Maar ja, als wij vinden dat er aandacht voor Caroline moet zijn moeten we ons zelf aanzetten tot het benaderen van "de media'. Zo gaat dat.

Nu constateren we alleen maar dat er weinig aandacht is (geweest).

Aan het werk dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De media zijn alleen maar bezig met verjongen.

Ouderen zijn niet interssant, ondanks onze grote getalsmatige aanwezigheid tellen we niet meer mee. De onderbuikgevoelens bij de mediabaasjes en adverteerders, en ook bij de overheid, zijn bepalend.

Het gaat allang niet meer om journalistieke overwegingen maar om vraag en aanbod. De jongeren schreeuwen het hardst en hebben eigen TV zenders (NL3) met flauwe puberaliteit. Hun muziek stelt zo weinig voor dat op NL 3 er meer oude dan jongeren muziek te horen is, waarover gister in DWDD nog werd gesproken.

Wij oudjes, wat we eigenlijk helemaal niet eens zijn, zijn zo dom om niks te vragen, en dan krijg je ook niks.

Alleen Jan Slagter wil nog wel eens zn mond opendoen, en dat helpt een beetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk maar al te best dat we niet meer meetellen. Op tv zie ik het. Veel gepuber, weinig voor ouderen. Het is allemaal erg simpel geworden en alleen de mainstream telt nog mee. Zelfs in de auto-ontwerpen zie je het. Geen karakteristieke modellen meer, maar alleen maar hip en uit de computer. Zelfs kleren kopen is lastig. Sweater bijna alleen te krijgen met capuchon...

Het wordt inderdaad tijd dat we ons laten horen. Ik heb de Volkskrant gevraagd waarom er niks over Caroline is geplaatst. Wacht nog op antwoord. Maar ook de Beatles zijn bij jongeren onbekend. In een toets vroeg ik ernaar. Nooit van gehoord. Ingrid Bergman, wie is dat. En Leeuwarden ligt bij Maastricht... Ik zie elke dag hoe slecht de jongere generatie op de hoogte is van allerlei zaken. Ze denken ook niet na, behalve over zakgeld en bijbaantjes... Misschien wat negatief gezegd, maar je ziet in het maatschappelijke gebeuren dat het allemaal minder wordt. Minder solide. We moeten maar goed voor onszelf zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk maar al te best dat we niet meer meetellen. Op tv zie ik het. Veel gepuber, weinig voor ouderen. Het is allemaal erg simpel geworden en alleen de mainstream telt nog mee. Zelfs in de auto-ontwerpen zie je het. Geen karakteristieke modellen meer, maar alleen maar hip en uit de computer. Zelfs kleren kopen is lastig. Sweater bijna alleen te krijgen met capuchon...

Het wordt inderdaad tijd dat we ons laten horen. Ik heb de Volkskrant gevraagd waarom er niks over Caroline is geplaatst. Wacht nog op antwoord. Maar ook de Beatles zijn bij jongeren onbekend. In een toets vroeg ik ernaar. Nooit van gehoord. Ingrid Bergman, wie is dat. En Leeuwarden ligt bij Maastricht... Ik zie elke dag hoe slecht de jongere generatie op de hoogte is van allerlei zaken. Ze denken ook niet na, behalve over zakgeld en bijbaantjes... Misschien wat negatief gezegd, maar je ziet in het maatschappelijke gebeuren dat het allemaal minder wordt. Minder solide. We moeten maar goed voor onszelf zorgen.

Je luistert waarschijnlijk ook met veel plezier naar Annie de Reuver, Jan Vogel, Ernst van 't Hoff, Hotcha Trio en andere vooroorlogse liedjes ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Harmen.

Soms is het wel eens leuk om oude liedjes te horen, maar ik ben toch meer een liefhebber van de sixties e.d. Maar de generatie die 10 of 15 jaar jonger is, weet al niet meer van wat een generatie ouder heeft meegemaakt. Dus zo oud hoef je niet te wezen om niet meer herkend te worden in je beleving.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daarmee is er dus geen enkel verschil met een jongere generatie. Die zal zeggen: soms is het weleens leuk om oude liedjes te horen, maar ik ben toch meer een liefhebber van de nineties.

"hé puber"......(hi)

Juul


Ik merk maar al te best dat we niet meer meetellen. Op tv zie ik het. Veel gepuber, weinig voor ouderen. Het is allemaal erg simpel geworden en alleen de mainstream telt nog mee. Zelfs in de auto-ontwerpen zie je het. Geen karakteristieke modellen meer, maar alleen maar hip en uit de computer. Zelfs kleren kopen is lastig. Sweater bijna alleen te krijgen met capuchon...

Het wordt inderdaad tijd dat we ons laten horen. Ik heb de Volkskrant gevraagd waarom er niks over Caroline is geplaatst. Wacht nog op antwoord. Maar ook de Beatles zijn bij jongeren onbekend. In een toets vroeg ik ernaar. Nooit van gehoord. Ingrid Bergman, wie is dat. En Leeuwarden ligt bij Maastricht... Ik zie elke dag hoe slecht de jongere generatie op de hoogte is van allerlei zaken. Ze denken ook niet na, behalve over zakgeld en bijbaantjes... Misschien wat negatief gezegd, maar je ziet in het maatschappelijke gebeuren dat het allemaal minder wordt. Minder solide. We moeten maar goed voor onszelf zorgen.

Mooi geschreven Theo!

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad opvallend hoe weinig 'de huidige generatie' weet van wat er vóór hen is gebeurd of heeft gespeeld. Heel wonderlijk.

Wat muziek betreft vrees ik dat het op zijn minst ten dele komt door de op doelgroepen toegesneden formats. Daarmee bedien je inderdaad de liefhebbers van een specifieke soort muziek, maar dat houdt dus ook wel in dat je verder niets hoort. Op maat geleverd betekent in de praktijk inderdaad meer van hetzelfde, geen verrassingen, geen bredere horizon.

Uiteraard helpt het in-je-eentje-naar-je-iPod luisteren ook niet... Iedereen is individueel bezig. Je pikt niets meer op.

Dat The Beatles bij velen onbekend zijn, is natuurlijk gewoon tamelijk kwalijk. Niet omdat ik het toevallig goede muziek vind, maar omdat het bij je ontwikkeling hoort dat je gewoon een brede basis hebt. Ik draai thuis probleemloos, The Beatles, de vooroorlogse Glenn Miller, Slade, Faithless en Muse achter elkaar, om maar wat te noemen. Ik vrees dat heel wat opgroeienden-van-nu uitsluitend 'Dinges featuring Die Ander' kennen.

Volgens mij is het een verarming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stelletje ouwe zakken.

''De nieuwe jeugd

Ik weet niet, of ik het verschijnsel zal karakteriseren als "post" of "propter" (als "na" of "wegens") den oorlog. Er was een tijd, dat jonge harten open stonden voor literatuur en geschiedenis. Dat is nu finaal uit. Ik zal u eens wat frappants vertellen. Elk jaar was het mijn gewoonte met de leerlingen de natuur in te trekken. Ik wilde hun hart wekken voor de schoonheid van bloem en plan, van bosch en wei. En ik moest vaststellen dat het peil der belangstelling elk jaar zonk. [..] Ze zijn gewoonweg vertechniseerd. Bij een vliegkamp zijn ze een en al aandacht.''

.... Telegraaf 26 april 1934

http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110572098:mpeg21:a0251

Blijkbaar is er in de afgelopen 80 jaar niets veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is in de afgelopen 80 jaar wel wat veranderd, namelijk (in Europa) eindelijk meer zenders.

En dus hoeven we niet meer allemaal naar hetzelfde te luisteren.

Jongeren hun eigen muziek prima, hadden wij ook, maar die jongeren muziek hoeft niet op ALLE zenders.

Juist nu is er een mogelijkheid tot diversificatie, sterker, de UK zeezenders hadden het al door, niet alles was Top-40. Radio 390, Britain Radio..... voor de oudjes, en die luisterden ook opeens naar muziekzenders, ipv alleen maar de BBC.

Hier hebben we nu 9 landelijke commerciele FM kanalen en een paar regiozenders. En wat horen we: hits, jongeren muziek, en een enkele niche, zoals Sublime (maar waar je ook het verjongingstreven een beetje hoort).

NPO Radio 1 zelfs jongeren muziek, terwijl die nooit never naar actulaitieten luisteren.

Op Internet, 192 Radio, maar niks in de ether, behalve Radio 5, op AM (ook maar tot sept 2015).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.... behalve Radio 5, op AM (ook maar tot sept 2015).

Tsja. Je kan in het verleden blijven hangen en naar Radio 5 op AM luisteren of... meegaan met je tijd en een DAB+ radio aanschaffen. Zoals mijn schoonouders dus hebben gedaan. En niet schrikken: ze vinden het een fantastische uitvinding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad opvallend hoe weinig 'de huidige generatie' weet van wat er vóór hen is gebeurd of heeft gespeeld. Heel wonderlijk.

Wat muziek betreft vrees ik dat het op zijn minst ten dele komt door de op doelgroepen toegesneden formats. Daarmee bedien je inderdaad de liefhebbers van een specifieke soort muziek, maar dat houdt dus ook wel in dat je verder niets hoort. Op maat geleverd betekent in de praktijk inderdaad meer van hetzelfde, geen verrassingen, geen bredere horizon.

Uiteraard helpt het in-je-eentje-naar-je-iPod luisteren ook niet... Iedereen is individueel bezig. Je pikt niets meer op.

Dat The Beatles bij velen onbekend zijn, is natuurlijk gewoon tamelijk kwalijk. Niet omdat ik het toevallig goede muziek vind, maar omdat het bij je ontwikkeling hoort dat je gewoon een brede basis hebt. Ik draai thuis probleemloos, The Beatles, de vooroorlogse Glenn Miller, Slade, Faithless en Muse achter elkaar, om maar wat te noemen. Ik vrees dat heel wat opgroeienden-van-nu uitsluitend 'Dinges featuring Die Ander' kennen.

Volgens mij is het een verarming.

Ik denk inderdaad, dat als er niets aangeboden wordt aan jongeren, ze daar ook geen belangstelling voor kunnen krijgen. Mooi voorbeeld is dat, toen wij met onze leerlingen naar de film Hair gingen die toen nog eens gedraaid werd in de bios speciaal voor ons, er heel veel leerlingen dolenthousiast waren en van alles wilden weten over die periode. Dus het kan wel. Maar dat profileren van de zenders is funest, zeker als iedereen zo'n beetje hetzelfde profileert. Ander voorbeeld is mijn eigen dochter van toen 2, die terwijl ze voor in het karretje in de supermarkt zat, plotseling riep: 'Pap, Buddy Holly! ' toen er een nummer van Buddy klonk. Grote hilariteit bij de bezoekers. Hoe kon ze het weten? Omdat ik vaak zijn nummers thuis draaide en we er op dansten met haar.

Een brede basis is ook beter voor het algemene begrip van maatschappelijke zaken. Je begrijpt dan gewoon waarom bepaalde dingen gebeuren of in welke context je dingen moet begrijpen. Ook museumbezoek opent de wereld, ook al gaat het over oude dingen.

De commercie richt zich veel te veel op een bepaalde doelgroep omdat men denkt dat daar het geld zit. Maar als je, net als in de sixties met Radio 390 en dergelijke ook eens iets anders draait, dan bereik je veel meer mensen en groepen.

Zelf denk ik ook dat de slechte verkoop van CD's mede te wijten is aan het eenzijdige aanbod en de eenzijdigheid van de muziek op zich. In de sixties waren de nummers voor een veel bredere groep interessant en werd er ook meer aangeboden, b.v. orkestmuziek. De Beatles en andere artiesten werden ook door ouderen gewaardeerd. En als je ouders operette draaiden, dan pikte je daar ook nog wat van mee en werd je blik op de wereld niet zo eenzijdig.

Maar de wereld is veranderd en we hoeven niet alleen maar ons te richten op het oude. Ik heb hier ook de nieuwste nummers in de computer, maar het oude blijft mooi en hoe ouder we worden ook nostalgischer...


En wat zeiden onze ouders 40 jaar geleden?

Mijn ouders hebben ons altijd gelaten in de dingen die we leuk vonden. Zelf keken ze hun eigen programma's zoals Peyton Place. Maar de oude films uit de dertiger jaren (b.v. van Shirley Temple), hun jeugd, op tv vonden ze erg flauw. Ze keken liever naar moderne films en mijn vader naar documentaires over b.v. de oorlog. We lazen ook alles, van Biggles en Alister McClean tot Penthouse (en mijn vader mocht daar ook graag even in kijken...). Mijn moeder las Jan Cremer en vond het eigenlijk nog wel meevallen. En zelfs heb ik haar eens betrapt met iets veel pittigers. 'Je vader wilde eens weten wat dat was.' (wat een familie...). Maar we zijn toch nog goed terecht gekomen!

En mijn oma? Die luisterde graag naar Veronica. 'Gezellig'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja. Je kan in het verleden blijven hangen en naar Radio 5 op AM luisteren of... meegaan met je tijd en een DAB+ radio aanschaffen. Zoals mijn schoonouders dus hebben gedaan. En niet schrikken: ze vinden het een fantastische uitvinding.

Tuurlijk moeten de oudjes het eerst met hun tijd meegaan, da's logisch he.

Waarom wel de AM voor de oudjes uit en niet de FM voor de jongeren. Gewoon leeftijdsdiscriminatie.

Anders gezegd, het zou veel logischer zijn 3FM op DAB only te zetten en R5 op FM.

Maar dat doen die rete commercieel denkende boeven natuurlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk moeten de oudjes het eerst met hun tijd meegaan' date=' da's logisch he.[/quote']

Als je het objectief bekijkt wel ja. Zoek maar eens een andere zender op met een DAB+ radio. Dat is echt heel simpel. "Eindelijk eens een apparaat zonder al die ingewikkelde knopjes" was dan ook de reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat om het DWINGEN.

Ik wil niet GEDWONGEN worden naar DAB te gaan, wat die DAB freaks en de overheid wel doen.

Ik vind DAB prachtig maar als extra, zoals vroeger de FM, ach en toen zou de AM ook snel uitgaan.

Bovendien is er nu meer schaarste voor Regionalen op DAB dan op de FM....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6426
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Sefke
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.