Spring naar bijdragen

'de witte knop' van de Norderney


Nicky538

Aanbevolen berichten

Die namen en het laatste nieuws hebben we in de nacht van vrijdag op zaterdag in het laatste uur gemonteerd.

Dit is de band waarop Cees het inlas. Het komt uit zijn archief. En hij name het een paar dagen voor 31 aug. aan boord op.En techn. Sytze zette dat weer op deze band (zie foto ) Het is zijn handschrift. Deze tape is dus gebruikt en hier kwam het vanaf. Niks live! En de notitie "Laatste uur" betekent dat er nog meer fragmenten op staan. Bijvoorbeeld de "toespraak" van mijn moeder.......Montageband dus.

Weer een "mysterie" opgelost?

Juul

foto:©Stichting Norderney

2j0dtvs.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de gene die twijfelt aan het feit dat Nicky 16 is en denkt dat hij zich anders voordoet dan hij is , dan kan ik jullie vertellen dat Nicky een gewone Hollandse jongen is . Ik heb het voorrecht gehad om met Nicky kennis te maken vorig jaar in het Rockart Museum. Nicky was daar met zijn ouders en een vriendje . Ik heb toen een tijdje heel leuk met hem staan praten en me net als jullie verbaasd dat hij als (toen nog 15 jarige jongen) zo geinteresseerd is geraakt in het oude Veronica . Inmiddels heeft hij dat al uitgelegd en ik vind het vreselijk leuk dat hij die interesse heeft.

Nicky is heel gemanierd in zijn benadering naar anderen en ik vind het heel erg leuk om hem dingen te kunnen vertellen uit mijn eigen jeugd , zoals hoe ik die oude programma s heb beleefd .

Het leek me goed om dit even duidelijk te stellen !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit daar ook de orginele 'doos' nog bij?

ben ik eigenlijk wel benieuwd naar haha!

Rob, Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt.

De band op de foto heeft geen doos. Het was slechts de montageband waar een aantal fragmenten opstond tbv het laatste uur.

Dus niet de band van HET laatste uur.

De doos van het laatste uur met daarop mijn eigen handschrift is er niet meer. Ik zette dat erop toen we uit Hilversum vertrokken.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan rest mij nog de vraag , waar de band van het laatste uur van Veronica is gebleven .

Eigelijk miste ik die bij de tentoonstelling in rockart .waar ik hem toch wel verwachte

wie bezit die band nu ?

Uit oogpunt van historie van Veronica lijk mij dat toch een heel belangrijk onderdeel , ondanks het verdere verloop .

En zeker bij velen emotioneel gezien .

vandaar mijn vraag , waar is de band van het laatste uur ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb toch ook eens een foto gezien met de tekst: "Het laatste uur", ik denk in het Veronica-blad. Wat zat er dan in deze doos?

Gr.thijs

Er is een namaak doos gemaakt. Maar niet met mijn handschrift. De band is spoorloos.


Dan rest mij nog de vraag , waar de band van het laatste uur van Veronica is gebleven .

Eigelijk miste ik die bij de tentoonstelling in rockart .waar ik hem toch wel verwachte

wie bezit die band nu ?

Uit oogpunt van historie van Veronica lijk mij dat toch een heel belangrijk onderdeel , ondanks het verdere verloop .

En zeker bij velen emotioneel gezien .

vandaar mijn vraag , waar is de band van het laatste uur ?

Voordat we naar Scheveningen gingen is er een kopie gemaakt heb ik van Ad begrepen. Daar was ik niet bij. En die band is nu de master. Het is dus een 1 op 1 kopie.

Er zijn mensen die zeggen dat Rob Out de band weer heeft mee genomen, zou kunnen. Maar niets is daaromtrent zeker. In z'n nalatenschap is ie niet gevonden.

Dus................ik vind het prima zo. We hebben de opname en daar gaat het om. Nog mooier is een aircheck, dat is ook echt historie vrienden. Maar ja, ik ben een archivaris hé?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De band die destijds op de recorder draaide op de Norderney, is door Karel meegenomen. Of in ieder geval bij hem terecht gekomen. Karel heeft zijn hele nalatenschap een aantal jaren later overgedaan aan een echte hardcore Veronicafan uit het westen des lands. Daar is de tape nog steeds, hij staat veilig weggestopt in een kast. Ik ben er zelf al een aantal malen op bezoek geweest en heb het dus ook zelf kunnen zien. De doos waar de band in zit ziet er hetzelfde uit als op de foto van 31 augustus 1974. Van de vele versies die er zijn over het laatste uur blijf ik dit dus nog steeds de meest aannemelijke vinden.... Gisteren aan boord van de Norderney heb ik het er trouwens nog uitgebreid met hem over gehad, grappig dat deze discussie nu net weer oplaait....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De band die destijds op de recorder draaide op de Norderney, is door Karel meegenomen. Of in ieder geval bij hem terecht gekomen. Karel heeft zijn hele nalatenschap een aantal jaren later overgedaan aan een echte hardcore Veronicafan uit het westen des lands. Daar is de tape nog steeds, hij staat veilig weggestopt in een kast. Ik ben er zelf al een aantal malen op bezoek geweest en heb het dus ook zelf kunnen zien. De doos waar de band in zit ziet er hetzelfde uit als op de foto van 31 augustus 1974. Van de vele versies die er zijn over het laatste uur blijf ik dit dus nog steeds de meest aannemelijke vinden.... Gisteren aan boord van de Norderney heb ik het er trouwens nog uitgebreid met hem over gehad, grappig dat deze discussie nu net weer oplaait....

Hoi Evert,

Dat Karel verhaal heeft ie pas geleden nog ontkent. Want de opname die Karel had is de z.g. "nagemaakte versie". Die hadden ze nodig voor de VOO. En die is ergens najaar '74 gemaakt. En Ad bevestigd dus dat verhaal.

En dat van die z.g. "achter het slot" band weten wij ook maar destijds hebben we gevraagd om die band te mogen zien, maar dat mocht niet.

Want ik weet wat er aan de binnenkant van de doos staat en dat weten maar zo'n 5 mensen, allemaal oud collega's. Ze hadden nog moeite om mijn handschrift na te maken. Dus het kan simpel opgelost zijn als de "band bezitter"maar openheid geeft, maar dat wilde hij toen niet.

Maar met wie heb je dan gesproken op de Norderney? Want Karel was er niet. Zat gewoon thuis in Frankrijk.................

Of de nieuwe eigenaar van het z.g. "laatste uur?". Allemaal grootspraak, ik ken die mensen maar al te goed en anders, "laat maar zien aan mij". Dan is het zo opgelost.

PS. Leuk om je even de hand te drukken! Was te kort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een aantal jaren geleden( +/- 4) heb ik dezelfde vraagstelling gedaan op het oude forum waarop een zekere douwe reageerde en met mij in PM besproken Douwe (kan mogelijk een andere naam zijn , die er op lijk )

was iemand die in de piratenwereld bekend was .

Deze man zou het uitzoeken , een jaar later op lapershoek kreeg ikin een persoonlijk contact het het karel verhaal te horen , alleen niet het verhaal van de nalatenschap .Een jaar later kreeg ik een zijtak verhaal , dat karel voor veel geld de band verkocht zou hebben .

Een tweede vraag aan Juul . Wie schreef de afkorting G.V.D. op de achterzijde van de doos ? Is dit voor of na de uitzending er op gezet ?

Desondanks had ik het gevoel dat er meer zou zijn , iets wat in mijn ogen zo'n belangrijke plaats inneemt in de veronica historie , werd mij te gemakkelijk afgedaan ., en is tot op heden blijven kriebelen, en nog steeds blijk er geen duidelijke verklaring te zijn .( alhoewel ik Juul het meeste geloof )

Dus niet alleen op de Norderney maar ook binnen de stichting blijk het nog steeds te spoken . :)

maar ik denk dat hier nog wel een vervolg op zou kunnen komen .........................wie weet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Adiaan,

aardig je bespiegelingen omtrent het laatste uur.

Ja, "een zekere Douwe" is hier gewoon bekend onder Douwe.

Het verhaal van Douwe komt uit dezelfde bron als waar Evert over schrijft. Ad en ik weten wie het is maar zoals ik al schreef afspraken met deze meneer is heel ingewikkeld. Heb je een afspraak dan gaat ie weer niet door.

Voor zover ik weet hebben Douwe en Evert de betreffende laatste uur band nog nooit gezien.

Het is soms ingewikkeld, er lopen een hele hoop mensen rond die zeggen dat "dit en dat hebben". Maar als je dan vraagt;"laat maar zien" dan komt het er niet van. Wellicht kun je raden wat daar de reden van is.

En heel interessant, ik weet wat de "status" van de band is. Maw. er zit ergens een knip (een echte) en ik zeg niet waar, maar daardoor is de tape heel eenvoudig te identificeren. Zo simpel is het.

Het aardige is dat ik wel precies weet hoe laat de band niet meer op de recorder lag. De ANP fotograaf Ton Schutz heeft vele prachtige foto's gemaakt en steeds stond daar de klok op. Handig dus..........(houd de dief).

Inmiddels hebben Ad en ik "de meneer uit het Westen van het land" doorgestreept inzake DE band".

Het is goed zo. Het gaat uiteindelijk om het audio. En dat is er in hoge kwaliteit. Ja, DE doos zou leuk zijn. Maar ook die is te herkennen aan iets dat ik er in schreef.

En antwoord op je tweede vraag,"Wie schreef de afkorting G.V.D. op de achterzijde van de doos ? Is dit voor of na de uitzending er op gezet ?"

Ook dat is mijn handschrift en dat heb ik er in Hilversum opgeschreven.

Hier zie je mij samen met Rob Out op de Ger Anna en het laatste uur op weg naar de Norderney. De andere collega's Atze (techn laatste uur ) Ad en Karel waren er ook bij. Nu pas realiseer ik mij stel je voor dat er iets gebeurd was met de band........

2vtxp54.jpg

En hier ligt de band op de recorder. Links onder kun je ook nog de tekst :"reeds" zien die ik er ook nog op schreef. Ja, het was Sjef van Oekel tijd hé?

fx5tet.jpg

En ik heb nog een foto van eerder door mij aangehaalde binnenkant van de doos maar die wordt vooralsnog niet prijsgegeven. Als ie ooit boven water komt kan ik 'em identificeren.

Zo dat was dan weer de eeuwige discussie over "Het laatste uur".

Zullen we er nu maar mee stoppen?

"By the way"....waar is het laatste uur van RNI gebleven?....hi................

foto's © Stichting Norderney

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kik Juul , dit is heel verhelderend , heeeeel hartelijk bedankt voor de uitleg

Dit is tenminste informatie waar ik ( en vele ) wat aan heb , zodat we ook dat een plek kunnen geven .

Nogmaals Hartelijk dank !

maar mocht hij ooit in het echt opduiken , laat het ons dan weten ( en foto's natuurlijk ) :)

Wat de RNI band betreft , doet mij die helemaal niets , kan wat mij betreft als waslijn gebruikt worden .Hi :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

,

,

2vtxp54.jpg

,

"By the way"....waar is het laatste uur van RNI gebleven?....hi................

foto's © Stichting Norderney

Juul

Van de laatste uren van RNI is er geen band, aangezien dit live van de MEBO 2 kwam, er was wel een band met stukken die gebruikt zijn in de laatste uren, die (was) in het bezit van Ferry Maat. Er zijn wel mooie opname van de twee laatste uren.

Groet Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Evert,

Dat Karel verhaal heeft ie pas geleden nog ontkent. Want de opname die Karel had is de z.g. "nagemaakte versie". Die hadden ze nodig voor de VOO. En die is ergens najaar '74 gemaakt. En Ad bevestigd dus dat verhaal.

En dat van die z.g. "achter het slot" band weten wij ook maar destijds hebben we gevraagd om die band te mogen zien, maar dat mocht niet.

Want ik weet wat er aan de binnenkant van de doos staat en dat weten maar zo'n 5 mensen, allemaal oud collega's. Ze hadden nog moeite om mijn handschrift na te maken. Dus het kan simpel opgelost zijn als de "band bezitter"maar openheid geeft, maar dat wilde hij toen niet.

Maar met wie heb je dan gesproken op de Norderney? Want Karel was er niet. Zat gewoon thuis in Frankrijk.................

Of de nieuwe eigenaar van het z.g. "laatste uur?". Allemaal grootspraak, ik ken die mensen maar al te goed en anders, "laat maar zien aan mij". Dan is het zo opgelost.

PS. Leuk om je even de hand te drukken! Was te kort.

Was inderdaad te kort Juul, ik had je graag een sigaartje afhandig gemaakt.... Dat halen we de volgende keer wel in :-)

Ik stuur je even een mailtje ok?

Evert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk Evert,

Jij bent altijd welkom, ook per mail......

Juul


Juul, die de band, per ongeluk laat vallen, in het (zee)water achter hem.

Dan was er (toch) vast een geïmproviseerde live uitzending van boord gekomen!?

Robin

Ja Robin, maar nu pas realiseer ik mij hoe "gevaarlijk het was". De 1 op 1 kopie lag in Hilversum.

En zoiets kun je maar 1 x doen.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie discussie weer, over de laatste uur tape! Prachtig!

"De legende van de verdwenen tape"... Onderhand een boek waardig!

Ach, ik kan ook wel roepen dat ik 2 PT6011's heb staan...

Maar inderdaad Juul... Er zat een risico aan het vervoeren van slechts één tape naar boord. Maarja, het feit dat er al een kopie van getrokken was, geeft aan dat er blijkbaar toch wel even over verloren gaan nagedacht is.... Wellicht had Rob ook wel een logistiek plan in zijn hoofd, voor het geval dat nodig mocht zijn. Dan was Veronica wellicht een uurtje of 2 langer doorgegaan?

Ach, koffiedik, kijken, en lang geleden.

En het ging toch goed? ;)

Van het laatste uur Noordzee heb ik wel eens opnamen gehoord. Prima kwaliteit inderdaad.

Ik herinner me het geluid van bubbelend water waaring het schip ten onder ging... Niemand toen kon weten hoe het, een jaar of 10 later ongeveer zo met het schip zou gaan aflopen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.