Spring naar bijdragen

Absolute Radio op de middengolf 1215 khz


wim1958

Aanbevolen berichten

1215 kHz is een ouwe vertrouwde frequency, in meters is het 247 meter, ooit toebehorend aan BBc Light daarna vele jaren voor BBC Radio ONe. Afhankelijk van waar je in NL woont heeft 1215 een vervelende bijwerking namelijk het feit dat op meerdere plaatsen in the UK op 1215 zenders staan opgesteld, dat betekent bijvoorbeeld in N Nederland dat je meerdere zenders met hetzelfde programma hebt op 1215, geeft een vreemd hol geluid in de weergave en vaak fading, het zelfde met BBC Radio Scotland op 810 khz. Overignes heeft Abs Radio nog een aantal frequencies  in de nabijheid van 1215, ook redelijk in West NL te ontvangen. Op 1152 en 1161 zit ook nog wel het 1 en ander.

In Noord Nederland is op 1035 kHz redelijk het Schotse oldiesstation Northdown 1 te ontvangen, beter is het de befaamde loopantenne hierbij te gebruiken. In delen van ZW NL is op 603 Smooth Radio vanuit Kent te ontvangen, op zich een prima station. Maar inderdaad, dan is de koek wel op.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gisteren avond ook zitten genieten van BBC Radio Scotland op 810 khz. Hier in Zwijndrecht komt het signaal hard binnen zodra het donker wordt.
Ik luisterde naar het muziekprogramma van Biily Sloan, die mooie classic rock draait , maar ook hele goede nieuwe dingen. De man is een echte muziekliefhebber
en dat is te horen. Dat typische intieme middengolf geluid vind ik nog altijd erg fijn.

Ik vond deze link met mooie foto s van de zendmasten van BBC Radio Scotland,

Please login or register to see this link.

bewerkt door wim1958
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wim,

Toen Absoute begon op 1215 khz luisterde ik er veel naar, maar de laatste jaren nooit meer...

Ja het is weer zoeken op de mg naar een leuk station, maar in het weekend staat hier de buizenradio op 1503 khz. Radio 0511 mg piraat(je) zendt al jaren op die freq. non stop muziek afgewisseld met (zeezender) jingles uit. Wij luisteren altijd met plezier naar dat station. Verders luisteren we op zondag in de auto vaak naar KBC 6095, wat we ook een leuk station vinden. Maar ja.... door de week nu R5 foetsie is, toch maar KBC op 1602 Khz. Wie weet Wim wat de mg ons in de toekomst nog zal brengen....

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Afhankelijk van waar je in NL woont heeft 1215 een vervelende bijwerking namelijk het feit dat op meerdere plaatsen in the UK op 1215 zenders staan opgesteld, dat betekent bijvoorbeeld in N Nederland dat je meerdere zenders met hetzelfde programma hebt op 1215, geeft een vreemd hol geluid in de weergave en vaak fading,

De badkuipsound. ;-)

 

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 1143 is (voor mij) ook nog wel om aan te horen.

Geen ABS R  Radio op 1143 kHz, zie hier 

D   Please login or register to see this link. AFN Benelux-The Eagle 0530-0800 en, AFN PowerNet 0800-1500 en, AFN Benelux-The Eagle 1500-1700 en, AFN PowerNet 1700-0530 en Please login or register to see this link.   1   //FM 89.2, 106.2  
E   Please login or register to see this link. 24h es Please login or register to see this link.   5   EAK59, COPE Galicia Please login or register to see this link.  
E   Please login or register to see this link. 24h es Please login or register to see this link.   5   EAK40, COPE Andalucía, feed by FM 103.3 Please login or register to see this link.  
EGY   Please login or register to see this link. 0300-2400 Please login or register to see this link.   10   General program Please login or register to see this link.  Please login or register to see this link.  
GRC   (temporary) unid Please login or register to see this link.       observed 08/2012  
IRN   Please login or register to see this link. 24h fa Please login or register to see this link.   50     Please login or register to see this link.  Please login or register to see this link.  
NIG   Niger State BC 0430-2130
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het westen is Absolute het best op 1197. Kleine steunzender va 2 kW op eiland Hoo. Ben er een keer geweest.

Maar ik ben niet helemaal blij met het format, teveel rock balads, 1215 was geweldig toen het nog Virgin was van Branson, in het begin, dus, vrij snel begon het te verwateren, lees commercieler, en gingen de luistercijfers omlaag.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast zouden er ook andere factoren van belang kunnen zijn, die hebben geleid tot dalende luistercijfers:

  • Meer zenders / concurrenten
  • Afname populariteit middengolf

En zo zijn er vast meer redenen te bedenken.

Ik sluit me dan ook aan bij de vraagtekens die Paul terecht neerzet.

bewerkt door Harmen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Je zou verwachten dat ze de boel anders wel weer hadden teruggedraaid.

Hebben ze ook gedaan.

Eerst was het dus een duidelijke rock zender met ook classic rock van o.a. Beatles, Rolling Stones, Led Zeppelin en Pink Floyd.

Toen wat Ruud schreef: "vrij snel begon het te verwateren, lees commercieler, en gingen de luistercijfers omlaag."

Om de boel te redden werd Mark Story aangesteld als programma directeur en het oude format werd in ere hersteld,  maar het kwaad was al geschied en de verloren luisteraars kwamen niet terug.

In paniek geraakt besloot de leiding ( senior management) het format weer te veranderen.

Niet veel later kocht Chris Evans het radiostation van Richard Branson en werd er weer aan het format gesleuteld en gingen de luistercijfers weer wat omhoog, al was het niet voor lang, want de luistercijfers gingen alweer omlaag en werd het radiostation opnieuw verkocht.

 

Robin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Virgin werd al vrij snel commercieler, dus had weinig te maken met eer concurrentie of minder belangstelling AM. Overigens is er in Londen een FM zender.

Wij reden in die tijd door London en hadden goede ontvangst op FM maar vonden het format niks meer, terwijl het in het begin geweldig was, toen Branson nog de baas was. Toen zat er iets in van we maken er wat moois van, zoals Virgin Records. Vrij snel werd het vlakker, met de daling luistercijfers als gevolg. Men blijft dan zo doorgaan, want ja, de commerciele wettten moeten toch kloppen. 

Later werd het verkocht aan Absolute (die zei nooit de naam Absolute te gaan gebruiken en zie daar) want slechte naam, en niet vee beter format.

Sinds kort krijg ik het idee dat het inderdaad wat beter klinkt, het is mn buurman van 1224 (en zorgt voor flink wat zijband storing).

De ontvangst in Nederland op 1215 is vrij matig vanwege de sync. Er wordt ook veel geld verspild met de te sterke zenders, een algemeen verhaal. Er was storing door een Russische of Albanese zender off channel (net als 1395) maar die is volgens mij weg. De vermogens terugdraaien is toch kennelijk geen optie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.