Spring naar bijdragen

Mi Amigo 6085 kHz


Juul

Aanbevolen berichten

Vanochtend circa 10.00 cet redelijke ontvangst op portable zonder externe antenne op 6085 khz. Het signaal van 6070 is overigens sterker. Maar zoals eerder werd geschreven het staat en valt met condities daar op de 49 meterband.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Oh jee, wat ben je in je wiek geschoten Rob, jammer.

Een beetje "jij bakken" noemen we dat.

 

Ik mag toch wel vinden dat als je tegenwoordig op de KG gaat uitzenden en met zo'n klein vermogen dat het luisteren een hele toer is "rommelen in de marge is" ?.

Wie luisterd daar nu naar ? Wat is de doelgroep? Hobbyisten?

Net als ik, nou even dan, zoals ik schreef.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben in het geheel niet in mijn wiek geschoten. Het draait en gaat namelijk niet om jou Juul, het gaat om fading, een verschijnsel wat zich, of je nu prof of amateur of hobbyist bent en of je nu 10 Watt of 100 kW maakt, op KG niet te vermijden is. Meer over fading, een onderdeel van radio propagatie: Please login or register to see this link.  .

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, maar dan nu de vraag waarom er dan toch nog zoveel professionele omroepen op KG zitten?? Ja, het mindert dat geef ik grif toe. Maar toch ....

 

Het volgende is natuurlijk dat in dit geval jij last hebt van fading in combinatie met een maximum zwak signaal, maar dat kan elders anders zijn (denk aan de Hop). Vraag is dan hoeveel luisteraars daar zijn en hoeveel het acceptabel vinden om er nog naar te luisteren.

 

Zoals ik overigens al eerder schreef ook de MG is niet fading vrij. De bekendste fading zal ongetwijfeld Radio Luxemburg zijn. En hoe sterk die zender ook mocht zijn, in de loop van de avond, afhankelijk van het jaargetij, was het ook niet meer om aan te horen. Ook dan kun je, zoals je al schrijft, je afvragen: Waar doe je het voor?? 

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Rob Veld:

 

 

Zoals ik overigens al eerder schreef ook de MG is niet fading vrij. De bekendste fading zal ongetwijfeld Radio Luxemburg zijn. En hoe sterk die zender ook mocht zijn, in de loop van de avond, afhankelijk van het jaargetij, was het ook niet meer om aan te horen. Ook dan kun je, zoals je al schrijft, je afvragen: Waar doe je het voor?? 

 

 

 

Voor luisteraars die geen alternatief (jaren 50/60/70) hadden (qua popmuziek) om naar te luisteren.

Radio  Veronica 192/538 was trouwens, in een best redelijk groot gebied, ook in de avond/nacht gewoon zonder fading te ontvangen.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

 

Voor luisteraars die geen alternatief (jaren 50/60/70) hadden (qua popmuziek) om naar te luisteren.

Radio  Veronica 192/538 was trouwens, in een best redelijk groot gebied, ook in de avond/nacht gewoon zonder fading te ontvangen.

 

 

Robin

 

 

RNI klonk ook niet geweldig op de kortegolf:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En volgens de zendertechnici a/b van de MEBO was de KG gewoon "hobby".

Ik heb het uit de mond van Nico Steenbergen ( PA0NHS- dj )  en Frans de Feber †  ( techn en ook zendamateur - PA2RNI ).

De Zwitsers vonden het wel leuk en ze konden ook in Zurich wat horen.

Want ze zijn ook zendamateur.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Radio Nederland Wereldomroep dan??? En dat is dan meteen een goed voorbeeld want RNW zond gericht en voordat iemand me voor is daar zat een aardige macht aan research aan vast. Nu even on topic, de vraag is wie Mi Amigo wil bereiken. Nederland?? De UK?? België?? Dat vraagt dus om research. Gezien het feit dat ze met antennes experimenteren zijn ze daar dus ook mee bezig.

 

 

 

1 uur geleden zei Vincent:

 

 

RNI klonk ook niet geweldig op de kortegolf:

 

 

 

Je moet je dan ook afvragen is het wel handig om vanaf zee op de KG te gaan zenden?? Zoek de voormalige scheepvaart frequenties eens op die leunen tegen de middengolf aan.

 

Rob V. 

2 uur geleden zei Robin Westhof:

 

 

Voor luisteraars die geen alternatief (jaren 50/60/70) hadden (qua popmuziek) om naar te luisteren.

Radio  Veronica 192/538 was trouwens, in een best redelijk groot gebied, ook in de avond/nacht gewoon zonder fading te ontvangen.

 

 

Robin

Tja, ik zat dan in het gebied waar het in de avond mis ging. Pech!

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net naar de website van Mi Amigo gekeken;

Please login or register to see this link.

 

Maar daar staat de 6070 kHz niet bij. 

En, de stream daar hoor ik andere muziek dan op de KG op 6070 kHz.

( met veel moeite ).

 

De andere freq. 7310 kHz hoor ik niks.

 

Of moeten ze de website "bijwerken?"

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-11-2016 om 18:42 zei Robin Westhof:

 

 

Voor luisteraars die geen alternatief (jaren 50/60/70) hadden (qua popmuziek) om naar te luisteren.

Radio  Veronica 192/538 was trouwens, in een best redelijk groot gebied, ook in de avond/nacht gewoon zonder fading te ontvangen.

 

 

Robin

Ik heb weinig fading gehoord op Veronica in de Achterhoek.

Maar dat was ook niet het probleem, dat was de interferentie van andere stations.

Helas was V 192 lange tijd wat off channel wat een brom veroorzaakte (hel slecht voor je speaker). Is op historische opnames ook goed te horen zoals ooit de live oude jaars avond show van Klaas Vaak. Overigens kwam de 192 na 01.00 uue glashelder door in OOstenrijk, waar in dat dal waar we zaten overdag niets op MG en FM was te horen (er was daar ook geen TV). Overdag wel RNI 6205.

RNI KG was in Bayern ook goed te ontvangen, fading was niet te hinderlijk, en gewoon op een portable. De 31 meter was toen het best.

V 538 kwam in de Achterhoek behoorlijk goed door, zelfs s avonds. Maar korte tijd in de avond last van een andere zender. Fading op 538 was er nooit.

Op 14-11-2016 om 20:00 zei Juul:

En volgens de zendertechnici a/b van de MEBO was de KG gewoon "hobby".

Ik heb het uit de mond van Nico Steenbergen ( PA0NHS- dj )  en Frans de Feber †  ( techn en ook zendamateur - PA2RNI ).

De Zwitsers vonden het wel leuk en ze konden ook in Zurich wat horen.

Want ze zijn ook zendamateur.

 

Toch waren veel Nederlanders blij met de KG, ze namen massaal wereldontvangertjes mee voor de WereldOmroep, en al snel vonden ze ook al snel RNI. Die had toen al een regelmatige update van de Tour de France, WereldOmroep deed dat veel later met overname Radio 1.

 

Meister + Bollier waren inderdaad dol op de KG, Konden ze op een terrasje in Zurich hun zender laten horen.

De 31 meter band zender is uitgebrand omdat na onderhoud een grote fan verkeerd was aangesloten waardoor er geen koude lucht naar binnen ging.

De 49 meter band is ooit door Bob Noakes helemaal opnieuw afgeregeld en dat gaf zo'n signaal verbetering in Zurich dat hij er 1000 Zwitserse Franken contant voor kreeg. (Die was toen veel waard)

bewerkt door ruudam
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.