Spring naar bijdragen

BBC World Service op dab!


Paul

Aanbevolen berichten

Nee, dit is niet bedoeld om de oeverloze discussie over zin versus onzin van dab+ weer een zwengel te geven. Al moeten anderen maar doen wat ze niet laten kunnen.

 

Ik wilde alleen even melden dat hier onder de rook van A'dam vandaag ineens de BBC World Service in het dab-aanbod is opgenomen. Geheel onaangekondigd, volgens mij, en ik heb nog geen idee op wiens initiatief.

 

Paul

20170301_153614.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja BBC Radio 4 Ruud, leuk dat je daar ook van houdt. Ik luister veel, in de morgen naar het Today programma. Maar als ik vrij ben hoor ik mooie programma s met diepgang, zonder drukke jingles en er is nog een omroeper/omroepster van dienst die de programma s aan elkaar praat.Mooie ambachtelijke radio.

Ik kan je het boek "For the Love of Radio 4" aanraden .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ruudam:

Leuk, maar ik had liever BBC Radio 4 gehad. Veel interessanter.

 

Tja, als iemand een topic begint over zender A, kun je natuurlijk altijd zeggen dat zender B interessanter is. Maar voor de radio naast mijn bed vind ik dit in elk geval een aanwinst.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei wim1958:

Ja BBC Radio 4 Ruud, leuk dat je daar ook van houdt. Ik luister veel, in de morgen naar het Today programma. Maar als ik vrij ben hoor ik mooie programma s met diepgang, zonder drukke jingles en er is nog een omroeper/omroepster van dienst die de programma s aan elkaar praat.Mooie ambachtelijke radio.

Ik kan je het boek "For the Love of Radio 4" aanraden .

Aleen het weerbericht voor de scheepvaart is al mooi, en wat dacht je van het God Save the Queen bij sluiting om 01.00 LT. Om maar te zwijgen van de hoorspelen en docu's.

 

Waarom werken de publieken niet eens wat meer samen, dus op het NPO kanaal ook BBC en VRT, zoals bv R4 en Radio 3, VRT Klara en Studio Brussel. VRT R1 mag ook, en BBC R 5 live. Maar niet VRT R 2 en MNM, of BBC R 1 en 2, allemaal meer van t zelfde radio.

Kijk, dan wordt het misschien de moeite waard een DAB doos aan et schaffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

 

Vroeger mocht die plaat niet eens op de BBC radio worden gedraaid.....

 

Een lange lijst van platen die in het verleden ook niet mochten op de BBC en nu vaak weer wel.

 

Met nummers van o.a. Beatles, Bob Dylan, Frank Sinatra, Elvis Presley, Police, Paul Simon, Donna Summer, The Who, Ian Dury en Rolling Stones.

 

Op de zeezenders (jaren 60-80) waren de meeste liedjes natuurlijk wel gewoon te horen.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Robin

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens de Golfoorlog was op de BBC Worldservice (kortegolf) zo'n beetje alles met een verwijzing naar het MO en cultuur taboe, dus Bangles - Walk like an Egyptian, Clash, Rockin the Kashbah etc etc kon niet.

Ik werkte toen bij de Nederlandse WO en draaide juist dat soort plaatjes als er even ruimte was.

(Eigenlijk is Nederland een erg vrij land, misschien toch een beetje koesteren) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Martin,
De vergelijking Radio 1 en BBC WS gaat wel een beetje mank.
Een betere zou zijn tussen BBC R5 live, de actualiteiten en sport zender van de BBC en Radio 1 NL.

Natuurlijk zend BBC WS geen weer en verkeer uit, als de hele wereld je doelgebied is zou dat 10 x de hele uitzending opeisen.
En ook geen reclame (hoewel de TV WS collega's dat wel doen) omdat ook weer het doelgebied niet praktisch is voor adverteerders.

Opleuken zou ook maar een beperkte doelgroep bereiken, wat ze in Afrika leuk vinden is voor Aziaten weer niks en andersom. Misschien dat daarom de vormgeving in mijn oren van BBC WS erg saai is.

BBC 5live kan je trouwens nog steeds op middengolf beluisteren, 693 en 909 kHz. s Nachts ook via de home zenders 
BBC Scotland 810, Wales 882 en zelfs en heel goed Ulster op 1341 kHz.
5live klinkt wat dynamischer, of het echt opleuken is weet ik zo niet, het is natuurlijk gericht op Britse publiek. Veel plaatjes draaien ze er niet, hooguit s nachts.

Dat de luistercijfers van NPO R1 dalen hoeft niet het gevolg te zijn van het "format" maar ook van de vele mogelijkheden die we nu hebben om nieuws (smartphone) binnen te halen.

Ik begrijp dat je geen groot sportliefhebber bent, op BBC 5live wordt wel veel sport uitgezonden, want daar is nu eenmaal vraag naar, ondanks aanwezigheid van SportsTalk, een commerciele sport only zender.
Als er veel sport is zoals tijdens een WK voetbal of Olympische Spelen verdringt de sport het nieuws op R1, daar heb je een punt. Maar daarover heb ik (in de Volkskrant) een voorstel gedaan om de 747AM in te zetten bij sportevenementen, en dus nieuws en sport te scheiden, zoals de VRT vroeger deed.

Overigens heeft de BBC ook nog het meer dan voortreffelijke BBC R4. Op de Lange golf 189 kHz, ook hier te ontvangen.

Met de komst van DAB+ wordt de mogelijkheid om direct naar buitenlandse zenders te luisteren helaas weer minder. 
BBC WS is mooi op DAB, maar beter zou zijn als het NPO net (12B) werd aangevuld met zenders als BBC WS, 3, 4 en 5, alsmede VRT R1, Klara en Studio Brussel. Zodat we ook wat anders kunnen horen dan het Nederlandse aanbod

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei ruudam:

Overigens heeft de BBC ook nog het meer dan voortreffelijke BBC R4. Op de Lange golf 189 kHz, ook hier te ontvangen.

Met de komst van DAB+ wordt de mogelijkheid om direct naar buitenlandse zenders te luisteren helaas weer minder. 
BBC WS is mooi op DAB, maar beter zou zijn als het NPO net (12B) werd aangevuld met zenders als BBC WS, 3, 4 en 5, alsmede VRT R1, Klara en Studio Brussel. Zodat we ook wat anders kunnen horen dan het Nederlandse aanbod

 

De BBC World Service richt zich expliciet op een internationaal publiek. Dus het ligt voor de hand dat ze hier en daar toegang proberen te krijgen tot dab-netwerken. Gezien de beperkte bitrate die daarvoor nodig is vermoed ik ook dat zoiets helemaal niet zo duur hoeft te zijn.

 

BBC Radio 4 richt zich op het Britse publiek. Het is een geweldig station voor anglofielen elders, maar dat is natuurlijk maar een beperkte groep en ik denk niet dat de BBC het zich kan veroorloven belastinggeld te reserveren voor internationale verspreiding van zo'n nationaal station. Bovendien kan de ware liefhebber BBC4 overal ter wereld via internet ontvangen.

 

Zoals ik al eens schreef: de toekomst is hybride. Met de radio's die ik hier heb, kun je zowel fm, dab als internetradio luisteren. Voordeel van fm en dab is dat je als station een onbeperkt aantal luisteraars kunt hebben, zonder buffering en zonder verder op kosten te worden gejaagd. Waarbij dab een nog wat groter aanbod toelaat dan fm. Internetradio is vooral mooi voor de avontuurlijke luisteraars die graag over de grenzen heen kijken. Wat uiteindelijk een relatief kleine groep is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.