Spring naar bijdragen

Radio Mi-Amigo zenderwisseling


mart538

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei andre ph5c:

Die 212/1415 khz snap ik niet helemaal waarom ze daar zaten, deze valt buiten de 9khz raster.

Zaten er wel meer zeezenders buiten dit raster te zenden?

 

Het "9kHz raster" is pas in november 1978 ingegaan. Veronica zat bijv. op 1562  

en 557, Caroline op 1187 enz. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@thijs5326: Het 9 kHz-raster bestond ook vóór 23 november 1978, toen het nieuwe frequentieplan van Genève van kracht werd. Wel lagen de gebruikte frequenties toen 1 kHz lager. Alleen van 1538 kHz tot en met 1602 kHz gold toen een 8 kHz-raster. Op 23 november 1978 kreeg de hele middengolf een 9 kHz-raster, waarbij onder andere om technische redenen elke frequentie deelbaar was door 9. Overigens zat Mi Amigo volgens mij indertijd gewoon in het raster op 1412 kHz, niet op 1415 kHz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Piet van der Vooren:

@thijs5326: Het 9 kHz-raster bestond ook vóór 23 november 1978, toen het nieuwe frequentieplan van Genève van kracht werd. Wel lagen de gebruikte frequenties toen 1 kHz lager. Alleen van 1538 kHz tot en met 1602 kHz gold toen een 8 kHz-raster. Op 23 november 1978 kreeg de hele middengolf een 9 kHz-raster, waarbij onder andere om technische redenen elke frequentie deelbaar was door 9. Overigens zat Mi Amigo volgens mij indertijd gewoon in het raster op 1412 kHz, niet op 1415 kHz.

 

Klopt, 212 meter, 1412 kiloHertz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Een paar jaar later ( begin 1979) is (op) de 538 getest vanaf de Mi Amigo, maar de ontvangst in Engeland viel tegen op die golflengte.

 

Had dat ook niet te maken met het gegeven dat Capital Radio inmiddels de 557 kHz in gebruik had genomen? Gr.thijs

image.jpeg

bewerkt door thijs5326
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Capital Radio is halverwege de zeventiger jaren verhuisd van de 557 kHz naar de nieuwe frequentie 1546 kHz (na 23 november 1978 1548 kHz). Het is altijd de bedoeling geweest dat 557 kHz maar tijdelijk zou worden gebruikt, totdat de nieuwe zendinstallatie in Saffron Green in gebruik kon worden genomen. Begin 1979 was de frequentie 557/558 kHz dus niet meer bij Capital Radio in gebruik.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante discussie.  

 

Kan me herinneren dat er soms golflengtes van stations werden genoemd, die niet klopten met de werkelijkheid.

 

In de Atlantis tijd werd nogal vaak van golflengte gewisseld, maar bleef men steevast de oude golflengte(227) omroepen, terwijl er op een andere golflengte werd uitgezonden(312) en vice versa. Piet weet daar ongetwijfeld meer over te vertellen.

 

Bij Caroline op 319 meter klopte het niet met de conversie naar 963 kHz, maar omdat  'three-one-nine' goed rijmt met' Caroline' hebben ze bewust deze golflengte genoemd. Was dus eigenlijk 311,3 meter.

 

Maar een kniesoor die daar op lette !

 

Salut

Leendert

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei thijs5326:

 

Had dat ook niet te maken met het gegeven dat Capital Radio inmiddels de 557 kHz in gebruik had genomen? Gr.thijs

image.jpeg

Was ontzettend lullig voor Veronica. Hadden ze na lang zoeken met hulp van een Belgische technicus een andere golflengte gekozen, kwam Capital Radio in oktober 1973 op dezelfde golflengte in de lucht. Bovendien ging de aangekondigde verhoging van de zendkracht van Beromünster op 192 niet door. De verhuizing was, achteraf gezien, helemaal niet nodig. In Zeeland, waar ik toen woonde, kon je door je radiotoestel te draaien kiezen voor Veronica of Capital...

bewerkt door Martin1968
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Een paar jaar later ( begin 1979) is (op) de 538 getest vanaf de Mi Amigo, maar de ontvangst in Engeland viel tegen op die golflengte.

 

Piet, Bert, Leendert en Martin, bedankt voor al deze informatie. Ik heb nog één vraag: waarom is Laser (en later Caroline) in de jaren 80 alsnog op 558 kHz gegaan, ondanks de tegenvallende ontvangst in Engeland? Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei thijs5326:

Ik heb nog één vraag: waarom is Laser (en later Caroline) in de jaren 80 alsnog op 558 kHz gegaan, ondanks de tegenvallende ontvangst in Engeland?

 

Omdat er van een ander soort antenne (vooral bij Laser 558) gebruik werd gemaakt.

Door de lage frequentie, kwam men vooral overdag, diep landinwaarts in Engeland (met relatief laag vermogen) goed binnen qua ontvangst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bert, of Veronica werkelijk geen idee had dat er een Caroline zat aan te komen .............. Ik betwijfel het, let wel mijn mening. Destijds (mei 72 werd de Mi Amigo verkocht aan Hofman shipping in opdracht van Gerard van Dam & Rob Vermaat. Vervolgens dus Zaandam en wilde verhalen over een "piraten museum" (Dutch Free Radio Organisation). Ik denk dat men bij Veronica wel wist dat er mogelijkerwijs iets aan zat te komen maar dat men het niet echt serieus nam en dat bedoel ik niet negatief. 

Maar in die tijd waren de 538 plannen al in een vergevorderd stadium (in 1970/1971 werd al besloten om na te gaan denken over een andere golflengte en in Juli 1972 werd de antenne gebouwd). De oorzaak: interferentie met Beromunster, wat in later stadium met een geplande vermogens verhoging er niet beter op zou worden, de voornaamste reden voor Veronica om te verkassen. Er zijn een aantal frequenties bestudeerd en uiteindelijk werd het dus 538. Je zou je af kunnen vragen waarom juist 538?? Okee, een aanzienlijke verbetering van grondgolf, maar ook een aanzienlijk minder efficiënte antenne. 

Hoe het ook was, de geschiedenis valt niet meer te veranderen.

 

Rob V.

 

Ps

@Juul: Is er ooit, toen men besloten had naar 538 te verhuizen, overwogen om de masten te verlengen??

bewerkt door Rob Veld
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei bert ree:

De verhuizing van 192 naar de andere kant van de schaal had nog een andere reden. Als luisteraars van Veronica naar Hilversum 3 overschakelden passeerden ze RNI en konden ze daar blijven plakken. Met de nieuwe golflengte was dit niet zo en riskeerden ze geen luisteraars te verliezen aan RNI. In 1972 had Veronica ook nog geen idee dat er nog Caroline, Atlantis en Mi Amigo zouden volgen.

Dat lijkt me - met alle respect - een fabeltje, Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Martin1968:

Dat lijkt me - met alle respect - een fabeltje, Bert.

 

 

Niet echt, het was natuurlijk niet de hoofdreden, "maar een fijne bijkomstigheid" ( Rob Out in het boek "Kapers Voor De Kust" van Henk van Gelder).

Het ging trouwens om luisteraars (van Veronica) die tijdelijk naar het lange nieuws op Hilversum 1 of 2 luisterden en daarna weer terugdraaiden naar de 192 en dan langs de 220 moesten van RNI en dan bij een goede plaat daar zouden blijven hangen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert:

De verhuizing van 192 naar de andere kant van de schaal had nog een andere reden. Als luisteraars van Veronica naar Hilversum 3 overschakelden passeerden ze RNI en konden ze daar blijven plakken. Met de nieuwe golflengte was dit niet zo en riskeerden ze geen luisteraars te verliezen aan RNI. In 1972 had Veronica ook nog geen idee dat er nog Caroline, Atlantis en Mi Amigo zouden volgen.

 

Bij ons in het 'noorden' luisterden er veel naar RNI en schakelden soms over naar Hilversum 3/Rono. Deze zenders kwamen hier veel beter door dan Veronica....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Wat ik denk is waarom Radio Mi Amigo van 259 naar 192 is gegaan , is omdat Radio Caroline op 192 zat en die zijn dan weer verhuisd naar 259.  Toen Radio Mi Amigo op 192 zat had ik al meteen gemeld dat de ontvangst slecht was waar ik woonde , maar wat dan wel een beetje gek is dat is dat Radio Caroline op 192 dan wel weer goed te ontvangen was weet ik me nog wel goed te herinneren. En dat met de zelfde type radio ontvanger en de zelfde antenne alles op de zelfde plek zoals voorheen.

 

Er was een goed merkbaar verschil te horen tussen de twee Caroline had minder vermogen dan Mi Amigo wat ook geen 50 kw was maar amper iets van en 25 tal kw en Caroline een stuk of 10 kw of wat dan ook minder dan 10 ? Dat was soms nodig om de zendvermogens te verlagen want om te besparen als er geen tender meteen kon langs komen , maar toch kunnen blijven uitzenden was wel van groter belang dan het groter vermogen je raakt wel verder maar ten koste van je brandstof. Dan weet ik ook wel wat ik zou kiezen in zo een geval ?

 

Er staat me wel iets bij van dat Radio Caroline 192 in England niet zo heel erg goed te ontvangen was , of 259 beter was of niet in England zou ik niet kunnen zeggen. Want dat weet ik niet ?

 

En Radio Mi Amigo 212 was een nog veel grotere ramp want Duitsland zat daar ook op en wel met een hoog vermogen iets wat overdag in de zomer geen probleem was maar wel in de winter en vooral in de late avond uren. Ik heb nog zitten luisteren naar Stan Haag op 212 en dan nog wel met een kleine draagbare radio die tegen het achterraam van de auto op de hoede plank lag van de auto van men ex - zwager. En we reden net rond de buurt van Parijs en het signaal was best wel goed te noemen wel wat zwakjes maar dat kwam door dat de radio op de hoedenplank lag in een rijdende auto wel te verstaan.

 

Wat Radio Mi Amigo ongetwijfeld geen goed heeft gedaan is altijd maar van de ene naar de andere frequentie verhuizen.  De doorsnee luisteraar kan daar niet in volgen omdat ze met Radio en Golflengte geen of nauwelijks kennis van zaken hebben , wij als Radio Freaks wij hadden daar geen last me voor ons was het gewoon oh even naar die en die golflengte verhuizen. Maar een leek heeft daar wel een probleem mee en als die het radio station niet meer terug vind haakt die meestal vaak af en das een vogel voor de kat.

 

En dat heeft veel schade berokkend vermoed ik aan het aantal luisteraars die Radio Mi Amigo toen eigenlijk best wel had. En is toch wel een beetje al het begin van het einde geweest ?

 

Je kan een klok niet terug draaien en zeker niet die uit het verleden , want dat was zoals het gegaan is met de toestand van die tijd. Het waren ook vaak luister freaks zoals u en ik die hielpen om een andere en misschien veel betere frequentie te vinden en dan denk ik bv aan Buster en een goede bekende was bij de Zeezenders want hij werd heel vaak begroet live van boord , omdat ze wel een vermoeden hadden dat hij aan het luisteren was en minder fervente freaks niet omdat hij zo gebeten was , en als ik her goed voor heb zat die man ook in een rolstoel en dan heb je al minder bewegingsvrijheid dan iemand die wel gewoon kan lopen. 

 

bewerkt door Gast
Aanvullen tekst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.