Spring naar bijdragen

eerste (proef)uitzending Veronica op 185 meter


dhadders2000

Aanbevolen berichten

De vraag is of het is opgenomen, bandrecorders waren niet overal aanwezig. De uitzendingen kwamen ook redelijk onverwacht, eerst met vrij laag vermogen.

Toevallig ontdekken was ook niet erg voor de hand liggend omdat 1620 - 185 een eindje buiten de omroepband ligt, en dus ook helemaal aan het einde van de schaal.

 

1620 was visserijband, ik sluit niet uit dat de eerste zender een apparaat was dat ook gewoon op vissers schepen stond. 1 kW AM was daar toen heel gebruikelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-10-2018 om 19:36 zei Juul:

We hebben daar inderdaad een opname van Piet, maar om de paar dagen was het weer anders, "chaos dus".

 

 

ellen.jpg

 

 

Ik neem aan dat dit een studio opname is, geen air check. Met de bekende aankondiging pop de 3 kanalen.

17 minuten geleden zei cdb:

Ik kan het niet laten. Veronica  03-05-1960 Ellen van Eck (Volkskrant)

Veronica  03-05-1960 Ellen van Eck (Volkskrant).jpg

"vader was scheikundig ingenieur""

99,9 % kans dat hij voor de Shell op Curacao werkte.

Radio Curacao, eigenlijk Curom, was eigendom van de Shell, en ook commercieel, er was reclame te horen.  10 kW op 860, dus ook op Aruba en Bonaire te ontvangen.

Radio Caribe ken ik niet zo goed, want de zwakke zender op 1100 kHz kwam nauwelijks door op Aruba.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei cdb:

Veronica 1960-04-26 Max Groen en Ellen van Eck Lenen hun stemmen aan Radio Veronica

 

Interessant artikel. Had het nog niet eerder gezien. Wederom bedankt Cor.

 

In dit interview doet programmaleidster en omroepster Ellen van Eck (echte naam Hubbeling) een tweetal opvallende uitspraken:

 

1) vrouwenstemmen gaan eerder vervelen dan mannenstemmen

 

2)de radiostem is een ongenode indringer in het familieleven van de luisteraar en moet zich bescheiden gedragen.

 

 

 

 

Klopt de veronderstelling van Ellen dat een vrouwenstem eerder verveelt dan een mannenstem? Is dat zo? Is het ooit onderzocht?

 

In haar tweede opmerking zie ik de tijdgeest van het toenmalige radiomaken op de huidige samenleving terug. Nog keurig bijeengehouden door een verzuilde samenleving met duidelijke omgangsvormen en een sterke invloed van de kerk. Een beetje zoals in de televisieserie  'Toen was geluk nog heel gewoon' tot uitdrukking komt.

 

Salut

Leendert

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Interessant artikel. Had het nog niet eerder gezien. Wederom bedankt Cor.

 

In dit interview doet programmaleidster en omroepster Ellen van Eck (echte naam Hubbeling) een tweetal opvallende uitspraken:

 

1) vrouwenstemmen gaan eerder vervelen dan mannenstemmen

 

2)de radiostem is een ongenode indringer in het familieleven van de luisteraar en moet zich bescheiden gedragen.

 

 

 

 

Klopt de veronderstelling van Ellen dat een vrouwenstem eerder verveelt dan een mannenstem? Is dat zo? Is het ooit onderzocht?

 

In haar tweede opmerking zie ik de tijdgeest van het toenmalige radiomaken op de huidige samenleving terug. Nog keurig bijeengehouden door een verzuilde samenleving met duidelijke omgangsvormen en een sterke invloed van de kerk. Een beetje zoals in de televisieserie  'Toen was geluk nog heel gewoon' tot uitdrukking komt.

 

Salut

Leendert

 

 

 

Radio in de jaren 50. Dan zie je de radio groot in de kamer staan met een stofzuigende vrouw aan de huishouding. Vrouwen waren nauwelijks te horen op de radio behalve dan in hoorspelen. Gewoon een mannenwereld. Dat is nog heel lang zo geweest. Ook op televisie heel veel mannen, maar dan wel weer veel programma-omroepsters. Dat was nu eenmaal de tijd. Keurig en een beetje opvoedend. Dat Ellen daar toen zo over dacht, is typerend voor die tijd. Het nieuws of actualiteiten werden altijd door mannen gebracht. Vrouwen deden gewoon wat anders, kookrubrieken of zo. Tineke was Koffietijd en 's avonds een uurtje. Was toch niet denkbaar dat een vrouw de Top 40 presenteerde in die tijd. Wanneer je een goede prettige duidelijke radiostem hebt en daarbij ook nog iets zinnigs te vertellen hebt, maakt  dat volgend mij niets uit. Maar ja, jaren 50 begin 60 en zelfs nog veel later, dacht men daar wel eens anders over. Misschien ligt het aan mij, maar toch zie en hoor ik liever Dionne Stax dan Jeroen Tjepkema het nieuws voorlezen.

bewerkt door cdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei cdb:

Wanneer je een goede prettige duidelijke radiostem hebt en daarbij ook nog iets zinnigs te vertellen hebt, maakt  dat volgens mij niets uit.

Dat ben ik met je eens.

 

Het was de tijdgeest, maar bijna zestig jaar later zijn er nog steeds niet veel vrouwen die een programma presenteren.  Bij de zeezenders waren ze te tellen en van soms een bedenkelijk niveau. Voegden ze iets toe aan het luisterplezier of zaten ze er ,omdat ze 'vrouw' waren. Iets exotisch waarmee je als station goede sier kon maken? 

 

Hans Knot,  zeezender goeroe en ' lijstjes samensteller'(wie anders) , heeft een overzicht  gemaakt van alle vrouwelijke stemmen. 

Please login or register to see this link.

 

Om de stelling van Ellen van Eck iets scherper te formuleren:

 

Zou je een hele dag kunnen/willen luisteren naar radioprogramma's gepresenteerd door vrouwen?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Dat ben ik met je eens.

 

Het was de tijdgeest, maar bijna zestig jaar later zijn er nog steeds niet veel vrouwen die een programma presenteren.  Bij de zeezenders waren ze te tellen en van soms een bedenkelijk niveau. Voegden ze iets toe aan het luisterplezier of zaten ze er ,omdat ze 'vrouw' waren. Iets exotisch waarmee je als station goede sier kon maken? 

 

Hans Knot,  zeezender goeroe en ' lijstjes samensteller'(wie anders) , heeft een overzicht  gemaakt van alle vrouwelijke stemmen. 

Please login or register to see this link.

 

Om de stelling van Ellen van Eck iets scherper te formuleren:

 

Zou je een hele dag kunnen/willen luisteren naar radioprogramma's gepresenteerd door vrouwen?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Eén ding is wel bewezen en dat is dat een vrouwe stem in SSB veel beter door storingen heen gaat dan een mannenstem zelfs in AM mode. Omdat vrouwen een veel hogere toon hebben en mannen een veel lagere stem. Dus is of was en is niet alles zo slecht aan een vrouw.

 

Ter info SSB staat voor Single Side Band ofwel enkel zijband. Er bestaat ook dubbel zijband maar dat is voor zover ik weet nog nooit gebruikt.

 

Op 29-10-2018 om 13:56 zei Piet van der Vooren:

Was het niet zo dat deze uitzending daadwerkelijk op 185 meter (1620 kHz) plaatsvond, en niet op 198 meter?

 

Piet.

 

Er was toch ook het verhaal dat allereerste test uitzending zelfs niet eens vanuit zee kwam. Maar gewoon van een pand vlak achter de vergaderzaal in Amsterdam. Want er bestaat een foto waarop te zien is dat er iemand een zware zender draagt. Die zou bij Oswald thuis hebben gestaan of zo iets. En onlangs heb ik daar geloof ik nog ergens iets van gelezen. Wat wie of waar ik weet het niet meer ? Maar het wel wel een aanvulling met nieuwe informatie op dat hele verhaal.

 

Dus de vraag is was die uitzending op de 183 of 185 m waarvan sprake is , nu wel of niet uit zee. Want ik kan me haast toch niet voorstellen dat als er in een geschiedenis boek over Radio Veronica een foto staat van een zender die in beslag werd genomen dat er sprake is van " fake nieuws " om eens een term te gebruiken die een zeker hoge persoon uit de VS zowat een mode woord van gemaakt heeft.En de éérste zender was toch zelfbouw. Ik heb eens een gesprek gehoord van een radio amateur uit Gelderland die vertelde dat een vriend (kennis) van hem die zender zou gebouwd hebben. 

 

Daar kan dus ook een boompje over opgezet worden niet ?

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de VS is er een lokaal Radio Station geweest dat enkel door vrouwen werd gerund ook de Dj's. En waarom zouden vrouwen minderwaardig zijn dan mannen. Waarom verdienen vrouwen minder loon als ze werken dan mannen. Vrouwen hebben dus ook rechten maar dan moeten ze het gaan overtrekken want dan wordt net iets te veel ? en dat gebeurd vaker dan we denken. Gelijke rechten ja natuurlijk , maar als de weegschaal te veel door gaat slaan naar één kan dan is dat fout ?

 

Er zijn nog steeds veel te veel mannen die vinden dat een vrouw aan de haard moet staan en kindjes krijgen en de was en de plas doen en meneer zijn sloffen klaar zetten als die thuis komt. Er is en mag dan al heel erg veel veranderd zijn toch is het nog vaak zo dat mannen de overhand hebben. Ik ben het daar dus " niet " mee eens , maw dat we vrouwen moeten respecteren en ze gelijk behandelen. Er zijn nog te veel macho's op deze aardbol. En dan zwijg ik over landen waar ze een doekje moeten dragen ?

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.